Miksi se "Temu maksu" pitää maksaa jos tilaa kirjoja amerikkalaisesta tai brittiläisestä kirjakaupoista?
Miten ne amerikkaaiset ja brittiläiset kirjakaupat liittyvät Temuun niin että niitäkin pitää rangaista Teemu roskan ja krääsän takia? Tai mikä tekee niistä kirjoista "Temu krääsää ja roskaa" jos ne tilaa EU:ne ulkopuolisista kirjakaupoista sen takia että EU:ne ja Suomen kirjakaupoissa niitä kirjoja ei myydä?
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Onko se pakko olla juuri jokin tietty kirja? Miksi joku muu kirja joka on saatavilla esimerkiksi Suomalaisessa, Akateemisessa tai Alibriksessä ei kelpaa korvikkeeksi ta vaihtoehdoksi ja varsinkin kun noissa kaupoissa on saatavilla pilvin pimein erillaisia kirjoja niin että luulisi ettei valikoimasta ole pulaa vaan että sieltä löytyy ihan kaikkea jos osaa ja viitsii etsiä?
Oletko koskaan lukenut yhtään kirjaa? Ei vaikuta siltä.
Vierailija kirjoitti:
Yks hailee. Mulle kaikki netistä tehdyt ostokset ovat turhaa ja silkkaa Temu roskaa ja krääsää koska jos ihminen ei ole laiska ja tyhmä niin sitä voi mennä lähimpään supermarkettiin tai kivijalkaliikkeeseen ja ostaa tarvitsemansa tavarat sieltä.
Todellakaan lähimmästä kaupasta saati kauempaa Suomessa ei vain löydä tarvitsemiaan tuotteita. Itse tilaan vaatteet suureksi osaksi ulkomailta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Saksassa on hyviä kirjakauppoja, jotka yleensä toimittavat myös Suomeen. Jotkut amerikkalaiset kirjat ovat toki moninkertaisesti kalliimpia Euroopassa, joten ne on tullimaksuista huolimatta järkevämpää hankkia suoraan Yhdysvalloista.
En osaa saksaa
Käytä selaimen kääntääjää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka on käskeny AP:tai ja muita ostamaan kirjansa jostain Tenusta tai vastaavasta? Suomalaisista kirjakaupoista löytyy ihan samat kirjat ja valikoimat.
Tenu olet itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Saksassa on hyviä kirjakauppoja, jotka yleensä toimittavat myös Suomeen. Jotkut amerikkalaiset kirjat ovat toki moninkertaisesti kalliimpia Euroopassa, joten ne on tullimaksuista huolimatta järkevämpää hankkia suoraan Yhdysvalloista.
En osaa saksaa
Tämä on muuten todellinen ongelma, jos tilaa tavaraa Saksan Amazonista. Heillä on joku käännösapu, joka muuttaa tekstin englanniksi, mutta kun alkaa tehdä tilausta, kieli muuttuukin yhtäkkiä takaisin saksaksi. Pari kertaa onnistuin tilaamaan sieltä, mutta nyt en enää uskalla yrittää.
Mitähän ihmettä sinä söhrit nettisivulla. Ei mulle ole ikinä käynyt noin vuoskymmeniin. Osaan kyllä saksaakin mutta olen joskus kertaalleen amazon.de sivulla vaihtanut käyttöliittymän enkuksi eikä se siitä vaihtele jollen itse käy asetuksia muuttamassa. Jollet ole tehyt noin, niin etsi se ja tee.
Luultavasti tuo edellinen ei ole tajunnut, että jokainen verkkosivu pitää käännättää uudestaan kun klikkaa sivulta toiselle.
Käytän itse FireFoxia selaimena ja siinä on sisäänrakennettu kääntäjä, klikkaa vaan Translate page ja valitsee mihin kieleen käännetään. Siinäpä se. Ei ole vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Pikku vinkki:
Jos olet jumissa edelleen "oikea paperikirja" ideologiassa etkä ui rahassa tai ei huvita kuluttaa kovin turhaan, pääset näistä puheena olevista ongelmista kun otat käteen kindle- tai kobo-systeemin ja alat käyttää e-kirjoja kuten me niin monet jo ikiahat sitten pitkin maailmaa. Kobolla on e-kirja, audiokirja sekä yhdistelmätilaus ja voi ostaa kirjoja. Niillä nettisivulla saa helposti esiin suomenkielisen asun ja siellä on myös suomenkielisiä. Jos käytät vpnnää ja asetus on ameriikassa, valikoima on minusta parempi mutta sehän on makukysymys.
Sitten on Audible ja Amazon. Jos asut Suomessa se mistä ostat kindle-kirjat on amazon piste com. Tullia ei mene.
Tee tili ja lisää kortti, muista valita pankista usan maksut hyvksytyiksi, lataa kindle-appi ja eikun mene ostoksille. Lataa esim luurille tai tablettiin appiin tai osta kindle jos haluat. Audible on kyllä kallis audioineen. Jos haluat, käyt vpn:ää, osoite ison rapakon taa, lainaa jokin olemassaoleva osoite (esim somen am kirjakaverin huushollista), teet siitä virallisen käytössä olevan zonin tietoihin ja liityt kindle unlimitediin (KU) just reilun kympin kuussa. MILJOONIA kirjoja.
Mulla oli vuosikausia, mutta mä en ole pystynyt lukemaan enää. Irtisanoin. Kantsii ostaa vuosittain kausia eli annualina kerralla silloim kun on jokin markkinhässäkkä esim loppuvuodesta. Monet kaverit ostavat juuri tarjouksista ja heillä on vuosiksi ostettu jäsenyys eteenpäin siten kuin itse nykyään monesti ostan käyttämieni draama-appien jäsenyyttä hyvän tarjouksen (30-50% off) nähdessäni tyyliin 2v.
Minusta ihan ehdoton heti kun systeemi tuli ja otin käyttöön haltioissani. Parhautta.
Ostan lähinnä tiede- ja taidekirjoja, usein sellaisia isokokoisia, joissa on kuvia ja joita pitää katsella ja lukea oikeina kirjoina. Tuskin löytyy kindleistä ja koboista, eikä ole audiokirjoina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on edelleen 3 euroa per tilaus, ei kolme euroa per tuote. Ihmiset osaavat olla tyhmiä. Lisäksi jos Temu lähettää tuotteen EU alueen varastosta niin mitään tulleja ja alveja ei tule.
Se on kolme euroa per tavaraerä. Mikäli et tilaa kymmentä samaa kirjaa, vaan kymmenen eri kirjaa, niin maksu on 30 euroa.
Kirja = tavaraerä, voi olla vaikka 10 kirjaa, niin maksu on 3 euroa, jos ne toimitetaan yhdessä paketissa. Mutten 3 euroa per paketti. Jos tulee kymmenen pakettia, niin silloin 30. Niinkin voi käydä.
Ei riipu pakettien määrästä lainkaan. Temutulli mitataan tavaraerinä. Kun IOSS-järjestelmään osallistuva myyjä on hyväksynyt tilauksen, se rekisteröityy EU:n järjestelmään ja saa oman koodinsa, joka sitten mahdollisesti skannataan rajalla. Riippuen myyjästä sama tilaus voi tulla monena eri pakettina, eikä se vaikuta temutulliin, koska tavaraerien määrä ei muutu.
IOSS-järjestelmä oli hyvä ennen kuin Suomen tulli keksi pilata sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on edelleen 3 euroa per tilaus, ei kolme euroa per tuote. Ihmiset osaavat olla tyhmiä. Lisäksi jos Temu lähettää tuotteen EU alueen varastosta niin mitään tulleja ja alveja ei tule.
Se on kolme euroa per tavaraerä. Mikäli et tilaa kymmentä samaa kirjaa, vaan kymmenen eri kirjaa, niin maksu on 30 euroa.
Kirja = tavaraerä, voi olla vaikka 10 kirjaa, niin maksu on 3 euroa, jos ne toimitetaan yhdessä paketissa. Mutten 3 euroa per paketti. Jos tulee kymmenen pakettia, niin silloin 30. Niinkin voi käydä.
Ei riipu pakettien määrästä lainkaan. Temutulli mitataan tavaraerinä. Kun IOSS-järjestelmään osallistuva myyjä on hyväksynyt tilauksen, se rekisteröityy EU:n järjestelmään ja saa oman koodinsa, joka sitten mahdollisesti skannataan rajalla. Riippuen myyjästä sama tilaus voi tulla monena eri pakettina, eikä se vaikuta temutulliin, koska tavaraerien määrä ei muutu.
Ei ainakaan mun pakettien lähetystiedoissa mitään IOSS-koodia ole mainittu. Tullille se on pitänyt erikseen ilmoittaa ja ne on sitten vapauttaneet paketin.
Kannattaa tilatessa laittaa viesti myyjälle, että antaa sinunlle sen IOSS-koodin. SINÄ nimittäin tarvitset sitä kun joudut tullaamaan sen lähetyksen. Jälkikäteen sen koodin etsiskely voi kestää viikon parikin. Kokemusta viime kuusta.
Toiseksi sinun pitää aina tarkistaa ennen tilausta, että kyseinen myyjä ON IOSS-systeemissä mukana.
Siis ymmärsinkö oikein, että yli 150€ tilaus saattaa tulla edullisemmaksi?
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi ap valehdella. Et sinä sieltä netistä mitään "kirjoja" tilaa kute ei kukaan muukan kaltaises . Ja jos oikeasti haluat itsellesi korjoja, niin miksi et käytä kirjastoa tai Storytellyä tai Bookbeatia kuten kaikki muut? Miksi ne on pakko ostaa netistä?
Storytellin ja bookbeatin valikoimat ovat aika köyhiä, varsinkin jos hakee sellaista ei-fiktiota missä kuvituksella on iso merkitys...
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein, että yli 150€ tilaus saattaa tulla edullisemmaksi?
No siihen ei tule mitään temu-tulleja enää ja tullit, alv:it ja postikulut maksetaan yleensä jo tilauksen yhteydessä.
Vilkaisin kirjahyllyäni ja näyttäisin tilanneen lähinnä briteistä tässä vuosien mittaan 9 metriä kirjoja. Metriin menee 36-40 kirjaa, eli temu-maksuja niistä olisi mennyt tonnin luokkaa. Pelkkää kiusantekoahan tuo on. Olisihan sitä voinut neuvotella esimerkiksi äänilevyt, elokuvat ja kirjat tullien ulkopuolelle. Kulttuurin harrastaminen tahdotaan lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa saksaa
Tämä on muuten todellinen ongelma, jos tilaa tavaraa Saksan Amazonista. Heillä on joku käännösapu, joka muuttaa tekstin englanniksi, mutta kun alkaa tehdä tilausta, kieli muuttuukin yhtäkkiä takaisin saksaksi. Pari kertaa onnistuin tilaamaan sieltä, mutta nyt en enää uskalla yrittää.
Mitähän ihmettä sinä söhrit nettisivulla. Ei mulle ole ikinä käynyt noin vuoskymmeniin. Osaan kyllä saksaakin mutta olen joskus kertaalleen amazon.de sivulla vaihtanut käyttöliittymän enkuksi eikä se siitä vaihtele jollen itse käy asetuksia muuttamassa. Jollet ole tehyt noin, niin etsi se ja tee.
Luultavasti tuo edellinen ei ole tajunnut, että jokainen verkkosivu pitää käännättää uudestaan kun klikkaa sivulta toiselle.
Käytän itse FireFoxia selaimena ja siinä on sisäänrakennettu kääntäjä, klikkaa vaan Translate page ja valitsee mihin kieleen käännetään. Siinäpä se. Ei ole vaikeaa.
KyllKyllä amazon.de sivusto toimii myös englanniksi.
Kun olet kirjautuneena ja valinnut kielen englanniksi niin näet englanninkielisen version.
,uutta ihan kaikki sivut ei ehkä ole englanninkielistä versiota.
Vierailija kirjoitti:
Vilkaisin kirjahyllyäni ja näyttäisin tilanneen lähinnä briteistä tässä vuosien mittaan 9 metriä kirjoja. Metriin menee 36-40 kirjaa, eli temu-maksuja niistä olisi mennyt tonnin luokkaa. Pelkkää kiusantekoahan tuo on. Olisihan sitä voinut neuvotella esimerkiksi äänilevyt, elokuvat ja kirjat tullien ulkopuolelle. Kulttuurin harrastaminen tahdotaan lopettaa.
Mulla taas olisi mennyt kolme tonnia Teemu maksuja.
Aika kohtuuton korotus tonnin tavaroista.
Tekniikkaan liittyvät tuotteet olisi pitänyt jättää tullien ulkopuolelle.
Elokuvat on pelkkää viihdettä ilman todellista hyötyä.
Kannattaa ladata kirjat piraattina ja lukea ekirjojen lukulaitteella. Siinä sitten jäävät nuolemaan ahneet paskat näppejään.
Kindle scribe, daylight dc-1, boox tab xc, siinä on hyvät laitteet.
Pokkareihin riittää pienempikin.
Siis se koko amazon piste de: n käyttöliittymän kieli vaihdetaan pysyvästi ihan helposti enkuksi kertalaakista. Ollessa tietysti kirjautuneena omalle tilille mitä kautta tilataan mitä tilataan niin että se valinta tallentuu. Minulle ei ole ikinä tullut tuollaista kuin sille joka asiaa valitti. Tietty sitten jos sen tahtoo purkaa senkik voi tehdä asetuksista, mutta kunnes tai jollei niin tee, käyttöliittymä näkyy itselle enkuksi. Menin nyt kokeeksi sivulle ja tadaa, engelskaksi se edelleen oli.
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole mikään Temu-maksu vaan tullimaksu ja se koskee näillä näkymin kaikkia EU:n ulkopuolelta tulevia tilauksia.
Temuttelun takia se on lätkäisty, mutta tämä on ilmeisesti taas tätä EUn naurettavaa tasapuolisuutta. Kaikille sitten sama
Hyvin voisi eritellä, koska briteistä tai USAsta tilaaminen ei ole postiliikennettä häirinnyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas olisi mennyt kolme tonnia Teemu maksuja.
Aika kohtuuton korotus tonnin tavaroista.
Tekniikkaan liittyvät tuotteet olisi pitänyt jättää tullien ulkopuolelle.
Elokuvat on pelkkää viihdettä ilman todellista hyötyä.
Sä oot juuri se ongelma jonka takia me muut nyt kärsitään.
Vierailija kirjoitti:
Osta kaupasta. Marketeista löytyy jo kaikki tarvittava. Jos et löydä jotakin tai osaa etsiä vastaavaa/korvaavaa niin et myöskään tarvitse sitä vaan osaat kyllä olla ilmankin.
Mistä näitä lampaita sikiää?
Onhan antikvaari.net mutta valikoima on surkea ja hinnat törkeitä postimaksuista puhumattakaan.