Miksi se "Temu maksu" pitää maksaa jos tilaa kirjoja amerikkalaisesta tai brittiläisestä kirjakaupoista?
Miten ne amerikkaaiset ja brittiläiset kirjakaupat liittyvät Temuun niin että niitäkin pitää rangaista Teemu roskan ja krääsän takia? Tai mikä tekee niistä kirjoista "Temu krääsää ja roskaa" jos ne tilaa EU:ne ulkopuolisista kirjakaupoista sen takia että EU:ne ja Suomen kirjakaupoissa niitä kirjoja ei myydä?
Kommentit (115)
Jotkut ei vaan tajua, että usea kirjakustantamo ei julkaise ollenkaan sähköisiä kirjoja. Tai se siinä onkin se juttu, että kirja itsessään on elämys; paperin laatu, kansi, mahdolliset kirjan liitteet. Kirjaa ollaan voitu painaa myös pieni määrä, joten sillä on keräilyarvoa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ei vaan tajua, että usea kirjakustantamo ei julkaise ollenkaan sähköisiä kirjoja. Tai se siinä onkin se juttu, että kirja itsessään on elämys; paperin laatu, kansi, mahdolliset kirjan liitteet. Kirjaa ollaan voitu painaa myös pieni määrä, joten sillä on keräilyarvoa.
Ei vanhoja tietokirjoja saa sähköisinä ja painokset myyty loppuun jo vuosia sitten. Suomesta ei löydy eli ainoa vaihtoehto on tilata briteistä tai jenkeistä paperinen kopio. Tietty voisi olla ostamatta ja ruveta pelaamaan pleikkaa ja mennä kaupan kassalle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Saksassa on hyviä kirjakauppoja, jotka yleensä toimittavat myös Suomeen. Jotkut amerikkalaiset kirjat ovat toki moninkertaisesti kalliimpia Euroopassa, joten ne on tullimaksuista huolimatta järkevämpää hankkia suoraan Yhdysvalloista.
En osaa saksaa
amazon.de
Voit valita kieleksi englannin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Saksassa on hyviä kirjakauppoja, jotka yleensä toimittavat myös Suomeen. Jotkut amerikkalaiset kirjat ovat toki moninkertaisesti kalliimpia Euroopassa, joten ne on tullimaksuista huolimatta järkevämpää hankkia suoraan Yhdysvalloista.
En osaa saksaa
Tämä on muuten todellinen ongelma, jos tilaa tavaraa Saksan Amazonista. Heillä on joku käännösapu, joka muuttaa tekstin englanniksi, mutta kun alkaa tehdä tilausta, kieli muuttuukin yhtäkkiä takaisin saksaksi. Pari kertaa onnistuin tilaamaan sieltä, mutta nyt en enää uskalla yrittää.
Mitähän ihmettä sinä söhrit nettisivulla. Ei mulle ole ikinä käynyt noin vuoskymmeniin. Osaan kyllä saksaakin mutta olen joskus kertaalleen amazon.de sivulla vaihtanut käyttöliittymän enkuksi eikä se siitä vaihtele jollen itse käy asetuksia muuttamassa. Jollet ole tehyt noin, niin etsi se ja tee.
Luultavasti tuo edellinen ei ole tajunnut, että jokainen verkkosivu pitää käännättää uudestaan kun klikkaa sivulta toiselle.
Käytän itse FireFoxia selaimena ja siinä on sisäänrakennettu kääntäjä, klikkaa vaan Translate page ja valitsee mihin kieleen käännetään. Siinäpä se. Ei ole vaikeaa.
Ei Amazonin sivuilla tarvitse käyttää Firefoxin Translatea, vaan näin:
1. Kirjaudu sisään
2. Avaa oman tilin valikko (oikea yläkulma)
3. Skrollaa alas, valitse kieleksi englanti
Tästä eteenpäin riittää, kun kirjaudut sisään, niin kieli on englanti.
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein, että yli 150€ tilaus saattaa tulla edullisemmaksi?
Kyllä. Siinä menee vain prosentuaalinen tullimaksu ja ALV. Jumittaa luultavasti pitkään tullissa ja Posti/Matkahuolto haluaa tullata puolestasi perien "palvelumaksun".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on edelleen 3 euroa per tilaus, ei kolme euroa per tuote. Ihmiset osaavat olla tyhmiä. Lisäksi jos Temu lähettää tuotteen EU alueen varastosta niin mitään tulleja ja alveja ei tule.
Ei kirjakauppiailla mitään varastoja Euroopassa ole.
Venuksestako ne kirjat sitten tulee?
Aikookohan Amazon alkaa lähettää tuotteet Euroopan varaston kautta?
Amazonilla on jo verkkokauppa Britanniassa, Saksassa ja Ruotsissa.
Mutta niiden kautta ei voi tilata jenkkiläisiltä myyjiltä.
Jos on varaa maksaa postituskulut jenkeistä on varaa maksaa myös 3€ lisämaksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vanhoja tietokirjoja saa sähköisinä ja painokset myyty loppuun jo vuosia sitten. Suomesta ei löydy eli ainoa vaihtoehto on tilata briteistä tai jenkeistä paperinen kopio. Tietty voisi olla ostamatta ja ruveta pelaamaan pleikkaa ja mennä kaupan kassalle töihin.
Noita vanhoja kirjoja nyt yleensä saa pennillä per kirja plus 4 dollarin lähetyskulut.
Voit käyttää skannauspalvelua jenkeissä jos haluat välttää postituskulut, tullit, alvit, palvelumaksut sun muut.
Esim 400 sivuinen kirja maksaa $8.80 tämän palvelun kautta https://1dollarscan.com/pricing.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ymmärsinkö oikein, että yli 150€ tilaus saattaa tulla edullisemmaksi?
Kyllä. Siinä menee vain prosentuaalinen tullimaksu ja ALV. Jumittaa luultavasti pitkään tullissa ja Posti/Matkahuolto haluaa tullata puolestasi perien "palvelumaksun".
Ei jumita kauan. Joskus mene heti läpi, joskus 1-2 päivää. Jos tilaa usasta, niin pitäisi muutenkin olla aikaa odottaa. Fedex on aina hoitanut mun tullauksen, mutta on vaihtoehto tullata itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noita vanhoja kirjoja nyt yleensä saa pennillä per kirja plus 4 dollarin lähetyskulut.
Voit käyttää skannauspalvelua jenkeissä jos haluat välttää postituskulut, tullit, alvit, palvelumaksut sun muut.
Esim 400 sivuinen kirja maksaa $8.80 tämän palvelun kautta https://1dollarscan.com/pricing.html
Eli lähettää fyysisen kirjan jenkkeihin missä se skannataan ja hävitetään? Et nyt taida ihan ymmärtää ketjun aihepiiriä.
Digitaalisten kirjojen suhteen voi kokeilla onneaan:
Ymmärrättehän te 101:n puhuneen yleistasolla? Kaikenlaiset erikois- ja yksittäistapaukset ovat tietysti erikseen. Ja kuten edellä näkyy kirjoitetun sehän on oma vapaa valinta kerätä krääsää nurkkiin hipelöitäväksi ja haisteltaviksi. Siinä on muusta kyse kuin sen jonkin kirjan tai muun median varsinaisen sisällön kulutettavaksi saamisesta. On sellaista itse altaan oksan sahaamista olla siirtymättä 2020-luvun jälkipuoliskon tekniikan hyödyntämiseen siinä missä mahdollista. Jos valitsee tilata livenä vaivalloisesti kulungein sen mitä voisi saada sähköisesti halvalla hyvin kätevästi se on oma valinta.
Turha sen enempää jankata.
Joku just huomautti minulle muistaa sanoa miten sähköisesti käsille saatavissa sitä vasta pääsee käsiksi silmittömän paljon suurempaan valikoimaan.
Kai se sitten on niin, se pitää itse kokea jotta sen uskoo. Yritäpäs taivutella seikkailunhaluisia, kaikkea uutta mörkönä pitävinä (kuin murkkuikäinen nuori uroskoira), järäpäisiä suo, kuokka, sisupastilli ja Jussi -tyylisiä tyyppejä tutustumaan mihinkään uuteen ;)
Kun on itse aina ollut utelias ja seikkailunhaluinen, kaikki penkova ja uutta etsivä, välillä unohtaa mikä on toivotonta : P
Kirjojen lukeminen ei ole oikein ajan hengen mukaista. Jos kirja on kerran kotiin kannettu paperisena sitä ei enää niin vaan canc*loidakaan jos siinä vaikka havaitaankin jotakin vaikutusvaltaisten tahojen kannalta ei-toivottavaa. Digitaalisista palveluista arveluttava aineisto on paljon helpompi poistaa. Tästä syystä paperikirjoista on pyrittävä eroon, ja niille asetettava tulli on yksi pieni mutta käytännöllinen väline tässä. Tämä on pelkästään sinun omaksi parhaaksesi, että et vaan saa vääränlaisia vaikutteita.
Vierailija kirjoitti:
Joku just huomautti minulle muistaa sanoa miten sähköisesti käsille saatavissa sitä vasta pääsee käsiksi silmittömän paljon suurempaan valikoimaan.
Kai se sitten on niin, se pitää itse kokea jotta sen uskoo. Yritäpäs taivutella seikkailunhaluisia, kaikkea uutta mörkönä pitävinä (kuin murkkuikäinen nuori uroskoira), järäpäisiä suo, kuokka, sisupastilli ja Jussi -tyylisiä tyyppejä tutustumaan mihinkään uuteen ;)
Kun on itse aina ollut utelias ja seikkailunhaluinen, kaikki penkova ja uutta etsivä, välillä unohtaa mikä on toivotonta : P
Sähköiset kirjat on ihan ok kaunokirjallisuuden puolella. Tietokirjojen osalta ne on hankalia, koska niitä ei ole sähköisinä tai jos on, maksavat kymmeniä euroja ja niiden selaileminen on hankalaa + kuvat katselukelvottomia. Itse luen molempia sujuvasti, mutta tietokirjoissa suosin painettuja.
Minun on nyt sennuikääni paljon modernimpana 😃 vedettävä teitä 2026 vuoteen huomauttaen tästä:
Enimmät musiikit, sarjat ja elokuvat SAA sähköisesti yleensä sovelluksista. Jos vaan viitsii, opettelee eikä nipota. Mullakin on musaan 2, kirjoihin 2, ja sellaisia mistä julkisyleisöstä täällä ei 99.99% kukaan ole kuullutkaan, yli kymmenkunta appia yksin kansainväliseen draamaan.
Tietty jos ei tahdo millään sähköisenä mitään, on rahaa kuin roskaa ja kartano mihin ängetä tavaraa eikä ole muka muuta parempaa tekemistä kuin tilailla ja tullailla ja noudella posteista ja maksaa koko höskästä ihan sikana, no, sitten senkuns mutta sitten ei kantsi volista? Se on valinta.
Fakta kumminkin on:
jos tahtoo eri maista kirjoja, draamaa ja musaa, ei niitä TARVITSE tilata postitse fyysisinä kotiin ellei välttämättä tahdo.
NIINKIN VOI TEHDÄ mutta itse näen jotenkin ettei siinä ole ensisijassa kyse enää niistä kulttuurihyödykkeistä henkisesti vaan siitä, ihmistä miellyttää ylipäätään fyysisen romppeen keräily. Keräilyvimma.