Puolisoni äiti ei opettanut lapselleen kotitöitä ja nyt saan kärsiä, aargh!!
Kommentit (140)
Teen puolet kotitöistä, jos toinen maksaa puolet yhteisistä kuluista.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asunut hetkeäkään yksin, muutettiin suoraan yhteen.
Niin mekin tehtiin mutta mieheni ei ole uusavuton. Yhdessä teemme kotitöitä ja hän on oppinut siinä samalla.
Se tekee kotityöt, joka haluaa niitä tehdä. Toinen voi maksaa siivoojan joka toinen viikko, toinen voi sitten siivota ne 13 muuta päivää juuri niin vimmalla kuin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei puolison isä opettanut niitä?
Ei tarvinnut, koska puolison äiti piti keittiötä omana domaininaan ja hallitsi suvereenisti myös siivoamisen ja pyykinpesun, jolloin miesväelle jäi miesten hommat.
Tunnen viisikymppisen tohtorinaisen joka kehuu miten kädetön hänen it-arkkitehtimiehensä on keittiössä. Mies tienaa perheen rahat, tankkaa auton ja maksaa laskut.
Kaikista saavutuksistaan huolimatta mies ei muka oppisi ohjeen lukemalla kokkaamaan? Kuulostaa valikoivalta avuttomuudelta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei osaa laittaa imuria päälle ja liikutella sitä eri kohdissa asuntoa, on syytä hakeutua holhoukseen.
Ei kai tuo se vaativin juttu ole, vaan sen omatoiminen älyäminen, milloin se imuri pitäisi ottaa esille ja sitä liikutella eri kohdissa asuntoa.
Kyllä silloinkin olisi syytä hakeutua holhoukseen jos ei ymmärrä milloin on aika siivota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt sellaista asiaa, että perusopetuksen jälkeen kaikille nuorille pitäisi tulla pakolliseksi vaikka puoli vuotta kestävä talouskoulu. Siinä opinahjossa käytäisiin läpi ihmisen talouteen liittyviä asioita käytännönläheisesti, kuten siivous, ruoanlaitto, pyykinpesu jne.
Noiden oppimiseen riittää puoli päivää ellei kyseessä ole kehitysvammainen tai muuten oppimiskyvytön.
Ei todellakaan riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihminen ei osaa laittaa imuria päälle ja liikutella sitä eri kohdissa asuntoa, on syytä hakeutua holhoukseen.
Ei kai tuo se vaativin juttu ole, vaan sen omatoiminen älyäminen, milloin se imuri pitäisi ottaa esille ja sitä liikutella eri kohdissa asuntoa.
Kyllä silloinkin olisi syytä hakeutua holhoukseen jos ei ymmärrä milloin on aika siivota.
Aika paljon olisi holhottavia.
Vierailija kirjoitti:
Lista kotitöistä ja jaatte kahtia
Näin.
Ja ap antaa miehen sitten tehdä itse, eikä oleta, että kaikki pitää tehdä juuri siten kuin ap:n mami on opettanut.
Vähän voi neuvoa, jos kysytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvinnut, koska puolison äiti piti keittiötä omana domaininaan ja hallitsi suvereenisti myös siivoamisen ja pyykinpesun, jolloin miesväelle jäi miesten hommat.
Tunnen viisikymppisen tohtorinaisen joka kehuu miten kädetön hänen it-arkkitehtimiehensä on keittiössä. Mies tienaa perheen rahat, tankkaa auton ja maksaa laskut.
Kaikista saavutuksistaan huolimatta mies ei muka oppisi ohjeen lukemalla kokkaamaan? Kuulostaa valikoivalta avuttomuudelta.
Ruoanlaittoon ei riitä pelkästään se, että osaa reseptin lukea. Joillekin jo reseptin lukeminen ja ymmärtäminen on vaikeaa, jos ei ole koskaan ruokaa laittanut. Reseptissä lueteltavien raaka-aineiden, mausteiden ym. suurempi määrä saattaa jo saada kokemattomamman ruoanlaittajan hämilleen. Monivaiheisen ruoan tekemisen aloittaminen voi olla haastavaa, ja kaiken ajoittaminen. Yksi vaikea asia monille on myös ymmärtää se, että joutuu itse myös jäljet siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei imuria ole mikään pakko käyttää. Aurin konsti eli teräväkulmakuivainlasta on paljon parempi ja tehokkaampi konsti. Se ei vahingossakaan työnnä pölyjä peräpäästä takaisin huoneilmaan.
Ei se teräväkulmalasta oikein mattojen päällä toimi.
Eiköhän nykyaikaisissa imureissa ole jo niin tehokkaat suodattimet, etteivät syydä pölyä ja roskia takaisin huoneilmaan. Näkyisihän se heti. Mattojen puhdistukseen tarvitaan imuri.
Ei hyvää päivää mistä näitä mieslapsia oikein sikiää?
Taloudenpitoon kuuluu ruoanlaiton, siivouksen, pyykinpesun lisäksi myös pieniä tai isompia asumuksen huoltotöitä, rahankäytön oppimista, veroilmoituksen ym. viranomaistoimintojen hoitamista. Ikävä tapa on oppia erehdyksien kautta. Jos kotona on passattu ja tehty kaikki puolesta, niin huonot ovat lähtökohdat aikuiselämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole asunut hetkeäkään yksin, muutettiin suoraan yhteen.
Tuo on iso virhe. Jokaisen pitäisi asua vähintään vuosi yksin ennen kuin muuttaa parisuhteessa yhteen. Kokemusta on, valitettavasti.
Mä tein just näin kun äitini asiasta jankutti. En tiedä vieläkään mitä siitä hyödyin, nyt on 22 vuotta kun muutin kotoa ja 21 vuotta kun muutettiin yhteen. Sanoisin että itsenäistyminen, vastuunotto tai arjen taidot ei liity mitenkään kovin suoraan yksin asumiseen - minä olin kotona asuessani huolehtinut pienemmistä sisaruksista, laittanut ruokaa, vaihtanut sulakkeita, huoltanut pyörää, maksanut oman puhelinlaskuni jne. Mies ehti asua vuosia yksin ennen kuin alettiin seurustella, mutta kiikutti pyykit edelleen äidilleen pestäväksi ja söi mikroeineksiä. Hän kyllä sitten ryhdistäytyi ennen yhteenmuuttoamme, jota ilman ryhdistäytymistä ei kyllä olisi tullutkaan.
En ymmärrä, miten te olette saaneet miehenne tekemään kotitöitä. Minä en onnistunut siinä. Mies on imuroinut elämässään kerran. Ruokaa ei osaa laittaa yhtään. On sitä mieltä, että em. hommat on naisten töitä. Akka otetaan niitä varten ja lapset tehdään, koska vaimo niitä haluaa. Ja vaimo saa sitten ne lapsetkin itse hoitaa. Että näin meillä yli neljäkymmentä vuotta on menty.
Rakas tuleva miniä,
Olen opettanut kaikille lapsilleni peruskokkaustaidot, pyykinpesun, imuroinnin, lattianpesun, wcn pesun, lumitöiden teon, ruohonleikkaamisen, tiskaamisen jne peruskotihommien teon ja heidät on velvoitettu näitä hommia kotona tekemään. Kuitenkin omille siivilleen lentämisen jälkeen olen havainnut heidän elävän siivottomasti kuin siat. Minä en ole se äiti, joka enää poikansa kotona huushollaa ja toivon ettet sinäkään siihen ryhdy, vaan kerrot, että et suostu asumaan tällaisessa lätissä.
Jos aikuinen mies ei pysty yhteiselämän sujumisen turvaamiseksi tekemään kotihommia, niin eipä hän sitten ole yhteiselämää ansainnutkaan. Kotityöt eivät ole vain kotihommia, ne ovat myös toisen huomioimista ja yhteisen hyvän kunnioittamista. Toki pojallani on vapaa tahto ja oikeus toimia äitinsä opetuksia vastaan. Poikani puolisolla on myös vapaa tahto ja oikeus toimia sen mukaan. Siksi on epä-älyllistä ajatella, että poikani sotkuisa koti on seurausta siitä, ettei hänellä olisi kodinhoito taidot olemassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoanlaittoon ei riitä pelkästään se, että osaa reseptin lukea. Joillekin jo reseptin lukeminen ja ymmärtäminen on vaikeaa, jos ei ole koskaan ruokaa laittanut. Reseptissä lueteltavien raaka-aineiden, mausteiden ym. suurempi määrä saattaa jo saada kokemattomamman ruoanlaittajan hämilleen. Monivaiheisen ruoan tekemisen aloittaminen voi olla haastavaa, ja kaiken ajoittaminen. Yksi vaikea asia monille on myös ymmärtää se, että joutuu itse myös jäljet siivoamaan.
Youtubesta löytyy tutoriaaleja vaihe vaiheelta kotitöistä ja ainakin perusruokien kokkailusta mm. kananmunan paitamisesta ja perunan keitosta.
Vierailija kirjoitti:
Hänenkään ei varmaan tarvinut tehdä kotitöitä perheessään.
Oletan, että nainen maksaa ravintolassa meidän molempien laskun, olemmehan tasa-arvoinen kaksikko. Jostain syystä tämä ei naiselta kovin luontevasti tunnu sujuvan, hän olettaa, että ravintolalaskun maksaminen on miehen tehtävä. Miksi niin harva äiti opettaa tyttärelleen, että kotityöt ei ole ainoa jaettava asia?
Olen itse opettanut kaikille lapsille kotitöitä. Myös pojalle. Osa heistä on ahkerampia, kun osa. Jätän heidän tuleville ja nykyisille puolisoille vastuun siitä että lapseni hoitavat heidän kanssaan oman vastuualueensa.