Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häiritseekö muita äitejä vanhemmat, jotka eivät opeta lapsilleen käytöstapoja kyläilyn suhteen?

Vierailija
06.07.2026 |

Ehkä olen vanhanaikainen kukkahattutäti, mutta olen omalle (5 v) lapselle opettanut mm. seuraavat asiat:

Kylään mennessä/meillä vieraiden tullessa mennään tervehtimään toisia. Annetaan mahdolliset tuliaiset ja sanotaan ole hyvä. Kengät riisutaan eteiseen, ei kävellä kengät jalassa sisällä. Takki yms ulkovaatteet laitetaan naulakkoon, ei jätetä lattialle lojumaan. Sisälle tullessa pestään kädet. Käyttäydytään nätisti: ei sotketa, ei huudeta, ei riehuta. Ei hypitä sängyllä, ei pengota kaappeja. Ei kosketa tavaroihin ilman lupaa. Ruokapöydässä ei yökitä, vaan syödään sitä, mitä tarjolla on. Jos ei maistu, niin ei voi mitään. Herkkuja ei lapata kaksin käsin tai mennä likaisilla käsillä rohmuamaan, vaan aikuinen antaa lapselle herkkuja kohtuudella. Ruoasta kiitetään. Ruokapöydästä noustessa pestään kädet, jos on käsin syöty jotain. Aikuisten juttelua ei keskeytetä jatkuvasti. Vierailun loppuessa siivotaan yhdessä lelut ymys paikoilleen, ettei kyläpaikkaan jää sotku.

Nämä asia tuntuvat olevan ihan vieraita osalle nykyään, esim. käsien pesemisestä saa muistuttaa.

Kommentit (123)

Vierailija
121/123 |
08.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana lääkäriperheen lapsena voin sanoa ettei minun vanhemmillani ollut aikaa kasvattaa meitä

Sitten ei olisi pitänyt teitä tehdäkään.

Mutta luultavasti sun kasvatus annettiin jollekin apulaiselle tai muulle vastaavalle.  Joka ei ole kuitenkaan vastuussa toisen lapsen tapakasvatuksesta samalla tavalla kuin olisi omastaan.  

Ai toivot kuolemaani? No tattista vaan. :) Voisiko olla että on sinunkin kasvatuksessa joku sokea piste jäänyt...?

Vierailija
122/123 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menetin ystäväpariskunnan kun meni lopullisesti hermo heidän kakaroihin.

Nuorempi oli tonkimassa minun laatikoitani vaikka olin erittäin selväsanaisesti sanonut että sinne ei saa mennä. Aivan tietoisesti olimmennyt penkomaan ja en luota häneen pätkääkään. Pikkuvaras.

Karjaisin  12v tytölle että mitä helvettiä sinä teet! Pois sieltä ja heti!!

Itku tuli ja lähtivät pois. 

Lapsen käytös ei tietenkään ollut ok, mutta entäs omasi?

Kyllä 12-vuotiaalle voi jo karjaista ihan kunnolla.  Ja voimasanoja ne on kuulleet jo monet vuodet.  Siinäpähän oppii kylässä käyttäytymään jos ei kerran ole aikaisemmin opetettu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/123 |
09.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorempana lääkäriperheen lapsena voin sanoa ettei minun vanhemmillani ollut aikaa kasvattaa meitä

Sitten ei olisi pitänyt teitä tehdäkään.

Mutta luultavasti sun kasvatus annettiin jollekin apulaiselle tai muulle vastaavalle.  Joka ei ole kuitenkaan vastuussa toisen lapsen tapakasvatuksesta samalla tavalla kuin olisi omastaan.  

Ai toivot kuolemaani? No tattista vaan. :) Voisiko olla että on sinunkin kasvatuksessa joku sokea piste jäänyt...?

Oletko autisti?  

Miten niin toivon kuolemaasi?

En minä mitään toivo sinun suhteesi.  Olen vain sitä mieltä, että jos ihmiset ei ehdi kasvattaa lapsiaan, niin sellaisten ihmisten ei pitäisi lapsia hankkiakaan.

Oletko eri mieltä?

Ei sen puoleen, ei munkaan vanhempieni olisi kuulunut hankkia lapsia, koska heillä ei ollut varaa eikä kykyä ymmärtää, mitä lapsi kaikkiaan tarvitsee.  Isällä varsinkaan, hän laiminlöi perheensä täysin.

En minä silti tässä kuolemaani toivo.  Jotenkinhan tässä on elää rahjustettu, kun kerran elämän lahja on saatu.  Kasvattaminen oli sitä, että huudettiin ja raivottiin, jos ei tehty heidän mielensä mukaan.  Muusta ei väliä.

Aika monienkin sitä pitäisi miettiä, pystyykö sen lapsensa hoitamaan, huoltamaan ja kasvattamaan ihan varmasti, ennenkuin niitä hankkivat.  Miksi niin paljon nykyäänkin otetaan lapsia huostaan?  Eikö kaikkien lapsien kuuluisi saada elää ydinperheessä ja hyvin hoidettuna ja kasvatettuna?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi viisi