Häiritseekö muita äitejä vanhemmat, jotka eivät opeta lapsilleen käytöstapoja kyläilyn suhteen?
Ehkä olen vanhanaikainen kukkahattutäti, mutta olen omalle (5 v) lapselle opettanut mm. seuraavat asiat:
Kylään mennessä/meillä vieraiden tullessa mennään tervehtimään toisia. Annetaan mahdolliset tuliaiset ja sanotaan ole hyvä. Kengät riisutaan eteiseen, ei kävellä kengät jalassa sisällä. Takki yms ulkovaatteet laitetaan naulakkoon, ei jätetä lattialle lojumaan. Sisälle tullessa pestään kädet. Käyttäydytään nätisti: ei sotketa, ei huudeta, ei riehuta. Ei hypitä sängyllä, ei pengota kaappeja. Ei kosketa tavaroihin ilman lupaa. Ruokapöydässä ei yökitä, vaan syödään sitä, mitä tarjolla on. Jos ei maistu, niin ei voi mitään. Herkkuja ei lapata kaksin käsin tai mennä likaisilla käsillä rohmuamaan, vaan aikuinen antaa lapselle herkkuja kohtuudella. Ruoasta kiitetään. Ruokapöydästä noustessa pestään kädet, jos on käsin syöty jotain. Aikuisten juttelua ei keskeytetä jatkuvasti. Vierailun loppuessa siivotaan yhdessä lelut ymys paikoilleen, ettei kyläpaikkaan jää sotku.
Nämä asia tuntuvat olevan ihan vieraita osalle nykyään, esim. käsien pesemisestä saa muistuttaa.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaislapsi 5v oli isänsä kanssa meillä kylässä. Lapsi käveli heti syömään herkkuja keittiöstä, ryntäsi olohuoneeseen pomppimaan sängyllä, ei syönyt pöydän ääressä mitään, kitisi, riehui, juoksi, tömisteli (asun kerrostalossa), sotki paikkoja ja koski tahmaisilla käsillä joka paikkaan, ei pystynyt keskittymään mihinkään, ja 30-45 minuutin päästä alkoi kovaan ääneen valittaa, että täällä on tylsää, mä haluan kotiin. Äityi sitten itkuksi ja huudoksi. Iskä nosti kullaannuppunsa korkealle ilmaan ja hali ja suukotteli. Lähtivät sitten ja aikamoinen sotku jäi minulle siivottavaksi.
Käsittämätöntä, miten pellossa jotkut lapset elävät, ja vanhempansa ovat täysin kädettömiä sen ihmeensä kanssa.Tuollaisia on paljon nykyään, vanhempia jotka menevät täysin lastensa ehdoilla ja miten lapset vain haluavat. Ei mitään kasvatusta. Kuten tuokin esimerkki, lapsi riehuu sotkee ja valittaa, niin mitä isä tekee? Halii ja suukottelee, kuin palkinnoksi lapselle huonosta käytöksestä. Itsekin nähnyt samanlaista. Erään kaverin luo kylään mennessä yksikään heidän kolmesta kersastaan eivät tervehdi eivätkä vastaa mitään kun kysyn mitäs kuuluu, ignooraavat täysin ja heti kohta ovat ääneen kysymässä äidiltään "milloin tuo lähtee" viitaten minuun. Toisen kaverin perheessä myös kolme lasta, ja lapset päättävät mitä syödään. Yhtenä päivänä ehkä kelpaa makaronilaatikko, toisena päivänä ei, vaan pitää tehdä pitsaa ja ranskalaisia. Herranjumala, lapset päättävät mitä syödään! Nämäkään pikku kullannuput eivät tervehdi, eivätkä kiitä. Tosin eivät kyllä syöneetkään mitään luonani, kun jopa jäätelö oli vääränlaista.
Miettikää, kun lapselle opetetaan pienestä pitäen, että saat mitä haluat ja saat käyttäytyä miten haluat, ja palkitaan lapsi siitä. Miettikää.
Tästä nykyajan kaverivanhemmuudesta on ollut paljon juttua mediassa. Aiheuttaa lapselle turvattomuutta ja ongelmakäytöstä. Molemmista joutuu kärsimään se lapsi. Kiva kaivaa omalle muksulle kuoppaa omalla käytöksellä.
Kivaa sun vaihtaa kusivaippasi.
On sääli lapsia, joille vanhemmat eivät opeta käyyöstapoja. Joutuvat takamatkalle. Vaikuttaa heikentäbästi koulunkäyntiin, ihmissuhteisiin, työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Parhaiten hyvät tavat opitaan esimerkin kautta. Jos joutuu kovia keinoja käyttämään perus käytöstapoihin niin jotain on pahasti pielessä. Kovat keinot on vakavampiin tilanteisiin, kuten vaaralliseen käytökseen.
No ei ole. Missään kovia keinoja ei saa käyttää lapsiin eikä aikuisiin. 😝😝😝😝
Vierailija kirjoitti:
On sääli lapsia, joille vanhemmat eivät opeta käyyöstapoja. Joutuvat takamatkalle. Vaikuttaa heikentäbästi koulunkäyntiin, ihmissuhteisiin, työelämään.
Niikö tkkööö. Töks töissä töissä muka paskaa puhetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukulaislapsi 5v oli isänsä kanssa meillä kylässä. Lapsi käveli heti syömään herkkuja keittiöstä, ryntäsi olohuoneeseen pomppimaan sängyllä, ei syönyt pöydän ääressä mitään, kitisi, riehui, juoksi, tömisteli (asun kerrostalossa), sotki paikkoja ja koski tahmaisilla käsillä joka paikkaan, ei pystynyt keskittymään mihinkään, ja 30-45 minuutin päästä alkoi kovaan ääneen valittaa, että täällä on tylsää, mä haluan kotiin. Äityi sitten itkuksi ja huudoksi. Iskä nosti kullaannuppunsa korkealle ilmaan ja hali ja suukotteli. Lähtivät sitten ja aikamoinen sotku jäi minulle siivottavaksi.
Käsittämätöntä, miten pellossa jotkut lapset elävät, ja vanhempansa ovat täysin kädettömiä sen ihmeensä kanssa.Tuollaisia on paljon nykyään, vanhempia jotka menevät täysin lastensa ehdoilla ja miten lapset vain haluavat. Ei mitään kasvatusta. Kuten tuokin esimerkki, lapsi riehuu sotkee ja valittaa, niin mitä isä tekee? Halii ja suukottelee, kuin palkinnoksi lapselle huonosta käytöksestä. Itsekin nähnyt samanlaista. Erään kaverin luo kylään mennessä yksikään heidän kolmesta kersastaan eivät tervehdi eivätkä vastaa mitään kun kysyn mitäs kuuluu, ignooraavat täysin ja heti kohta ovat ääneen kysymässä äidiltään "milloin tuo lähtee" viitaten minuun. Toisen kaverin perheessä myös kolme lasta, ja lapset päättävät mitä syödään. Yhtenä päivänä ehkä kelpaa makaronilaatikko, toisena päivänä ei, vaan pitää tehdä pitsaa ja ranskalaisia. Herranjumala, lapset päättävät mitä syödään! Nämäkään pikku kullannuput eivät tervehdi, eivätkä kiitä. Tosin eivät kyllä syöneetkään mitään luonani, kun jopa jäätelö oli vääränlaista.
Miettikää, kun lapselle opetetaan pienestä pitäen, että saat mitä haluat ja saat käyttäytyä miten haluat, ja palkitaan lapsi siitä. Miettikää.
Tästä nykyajan kaverivanhemmuudesta on ollut paljon juttua mediassa. Aiheuttaa lapselle turvattomuutta ja ongelmakäytöstä. Molemmista joutuu kärsimään se lapsi. Kiva kaivaa omalle muksulle kuoppaa omalla käytöksellä.
Nykyvanhemmuus on liian vaikeaa. Ennen wanhaan homma oli helppo: komensit vaan ja tukistit tai annoit piiskaa jos komennus ei tehonnut. Nykyään pitää huomioida miljoona eri suositusta ja säädöstä jotka ovat vieläpä ristiriitaisia keskenään.
Jos ei osaa kasvattaa lasta ilman ohjeita ja säännöksiä niin parempi olla tekemättä lapsia ollenkaan tai antaa adoptioon lapsensa.
Oletko pöljä vai humalassa?
Vierailija kirjoitti:
Ap. Olet ihana vanhempi. Ottaisin sinut lapsinesi ilomielin kylään. Tv. 60v. isovanhempi. Lisään vielä listaan sen, että vanhemmat vahtivat itse ja pitävät kurissa lapsiaan, onpa kyläilypaikka sukulainen tai ei.
Olet ihana mummo. Meillä miehen äiti on sitä mieltä, että lapset ovat lapsia ja lapsien ei tarvitse tehdä tyyliin yhtään mitään. Joten kun mennään käymään, aikuisten työmäärä lisääntyy, koska lapset jättävät astiat ja roskat minne sattuu. Yritin kerran puuttua asiaan ja muistuttaa lapsia jälkien siivoamisesta ja siitä syntyi kauhea sota. Sehän ei tietenkään myöskään ole ok, jos me aikuiset jätetään myös lasten jäljet siivoamatta, vaan etenkin minun miniänä pitää ne siivota. Mutta lapsia ei saa pyytää siivoamaan omia jälkiään koska mummola on mummola.
Tämä on oikeasti tosi pieni purnauksen aihe. Miehen äiti on monin tavoin muuten todella ihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi lapselle kertoa ja opettaa kaikenlaista, mutta se haastava asia on sitten, että miten saat lapsen tottelemaan. Nykymaailmassa lasta ei voi juurikaan rangaista eikä pakottaa. Voi toki uhata, että sitten kotona ei saa pelata tai leikkiä lempilelulla, mutta moniko alle kouluikäinen osaa hahmottaa sellaisen uhkauksen tai ylipäätään edes välittää siitä.
Jollei kersa tottele, vanhemmat pyytävät isäntäväeltä anteeksi, tarjoutuvat korvaamaan mahdolliset vahingot ja poistuvat paikalta rajattoman pilttinsä kanssa kotiin miettimään, mikä on mennyt pieleen, kun muksulla ei ole edes alkeellisia tapoja. Sama koskee julkisia tiloja, esim. kauppoja, museoita, kirjastoja. Jos kakarat eivät osaa käyttäytyä, ne viedään pois paikalta.
Semmosen puheita ei kuunnella joka lapsia kersoiksi haukkuu. Olet se haukkuva Vanhapiika.
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut. Mun 16v teini tyhjentää tai täyttää tiskikoneen,sanoo sen jälkeen kiitos. Eikä ole ikinä kitissy vastaan.
Siis tyhjentää kylässä tiskarin? Mistä tietää mihin astiat pitää laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pirttihirmulta kuulostat.
Mielestäni nuo ovat aivan peruskäytöstapoja. Sinustako on ok hyppiä muiden sängyllä ja heittää vaatteet lattialle kyläpaikassa?
Hmm lapset tekee tuota kyllä vieraillessaan kaveriensa luona, ilman vanhempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mua kutsutaan "tuoksi" niin lähtisin saman tien ja vastaisin itse kysymykseen että no tuo lähtee nyt ulko ovesta.
Minä en todellakaan lähtenyt, koska siloinhan tuo huonokäytöksinen kakara olisi vain saanut sen mitä halusi, eli pois lähtöni. Ei ei ei. Kersa sai sietää paikallaoloani tasan niin kauan kunnes lähdin, ei ollut kakaran päätös milloin lähden.
Miksi kersottelet lapsia. Karmeeta luettavaa. Siisti suusi ettei lapset ota mallia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen opettanut. Mun 16v teini tyhjentää tai täyttää tiskikoneen,sanoo sen jälkeen kiitos. Eikä ole ikinä kitissy vastaan.
Mieti sitä koko ilta.
Eniten on hämmästyttänyt, että huonpiyen käyttäytyvät lapset tulee ns. hyvistä perheistä, joilla on koulutusta, hyvät työpaikat ja varallisuutta. Ehkä kasvattavat kyynärpäiden käyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Monet lapset varastaa ihan surutta toisten omaisuutta, ottavat jopa kädestä tavaraa.
Niikö tekkööö. 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Vierailija kirjoitti:
Eniten on hämmästyttänyt, että huonpiyen käyttäytyvät lapset tulee ns. hyvistä perheistä, joilla on koulutusta, hyvät työpaikat ja varallisuutta. Ehkä kasvattavat kyynärpäiden käyttäjiä.
Hämmästy omia kyynärpäitäsi.
Vierailija kirjoitti:
Ns. hyvät perheet lukevat kirjoista miten lapsia pitää kasvattaa. Jos lapsi ei käyttäydy niin kuin kirjassa sanotaan niin lapsessa on vikaa eikä kirjassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieti sitä koko ilta.
Niin taidan kyllä miettiäkin :D Itse kyllä kieltäisin lapsen kaveria ropeltamasta meidän tiskikonetta, ja ärsyttäisi hulluna, jos vieras sitä alkaisi purkaa summissa. Tietyt astiat on tietyissä paikoissa kaapeissa ja astiakaapissa, eikä tätä järjestystä voi vieraat arvata, eikä ole tarpeenkaan.
Jollakin kirjoilla tunut sinäkin olevan kun yksin suollat näitä muka ohjetazi joilla pyyhitään persettä.