EURONEWS: Suomalaiset nuoret Euroopan köyhimpien joukossa!
Euronews julkaisi järisyttävän statistiikan. Suomalaiset nuoret ovat köyhimpien joukossa koko EU-alueella. Ehkä ongelma ei ole se, etteivät nuoret tee töitä. Ehkä ongelma on se, että työnteolla Suomessa ei enää pääse kunnolla kiinni omistamiseen. Suomen sijoitus nuorten varallisuudessa on aika kylmä suihku. Ei yllätä että nuoret menevät ulkomaille!
https://www.euronews.com/business/2026/07/02/young-and-wealthy-where-do…
Kommentit (270)
Among the EU's four largest economies, the median net wealth of 16 to 34 year-olds is highest in Italy at €53,500. This is significantly higher than France (€27,700) and Spain (€23,700). Under-35s hold the lowest net wealth in Germany at just €17,600. That means young Italians hold three times the wealth of their German peers."
Tämä selittyy osittain sillä että vaikka Italiassa palkat ovat pienemmän nuoret eivät ole 30v velkavankeudessa asunnon takia kuten Suomessa.
Jos vaikka ajattelee meidän naapureita (40+v) täällä Italiassa ja vertaa heidän varallisuuttaan meihin:
Me olemme käytännössä maksaneet asuntojamme vv79-18 4000mk-1500e/kk.
Samaan aikaan naapurit ovat asuneet suvun talossa asumiskuluja vastaan (pienemmät kuin Suomessa) ja se mikä meillä on mennyt lainan maksuun on heillä jäänyt kulutukseen ja säästämiseen. Ja nyt talo on heidän omansa 0 e hinnalla.
Me saamme rahat takaisin - korot vasta kun myymme asuntomme. Vuokralaisella vielä huonompi tilanne.
Siksi ostovoimamme on niin heikko kaikkiin muihin verrattuna
Suomessa nuorilla on kuitenkin keskimäärin oma asunto, vaikka sitten vuokrattukin. Eli elämänlaatu todennäköisesti aika paljon parempi kuin ikinuorilla 30-vuotiailla Etelä-Euroopassa, jotka eivät ole koskaan itsenäistyneet.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa nuorilla on kuitenkin keskimäärin oma asunto, vaikka sitten vuokrattukin. Eli elämänlaatu todennäköisesti aika paljon parempi kuin ikinuorilla 30-vuotiailla Etelä-Euroopassa, jotka eivät ole koskaan itsenäistyneet.
Mikä ihmeen itseisarvo on muuttaa mahdollisimman nuorena yksinään ja vähävaraisena johonkin kuutioon syrjäytymään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen itseisarvo on muuttaa mahdollisimman nuorena yksinään ja vähävaraisena johonkin kuutioon syrjäytymään?
Varsinkin kun "itsenäistyminen" tarkoittaa tässä monien kohdalla sitä että yhteiskunta maksaa laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo etelänmaat kusettaa eu:sa kaiken mitä irti lähtee. Pitäisi olla kova nainen tai mies hoitamassa eu-politiikkaa eikä painostettavissa.
Mielenkiintoista olisi nähdä mistä tuo ero koostuu, onko todellista? Esim lasketaanko asuntovarallisuus yhteen?
Mitä kyselet? Kaivaa tutkimuksen netistä ja lukee sen. Niin muut tekevät.
Eikö täällä oo tarkoitus kysellä ja keskustella. Mene itse tilastokeskuksen sivuille tuijottamaan linkkejä jos se on sinun tapasi käsitellä asiaa.
Kysely ei ole keskustelua. Olet varmaan aika rasittavaa seuraa lähipiirissäsi.
voi ihan itse päättää haluaako tuhlata nuoruusvuodet nykyisille tuntipalkoille vai sitten ottaa rennommin ja eräällä tapaa ottaa eläkkeen etukäteen tukina nyt ja tehdä töitä myöhemmin, jos palkkataso nyt jotenkin nousisi kannattavalle ostovoiman tasolle joskus myöhemmin. En minä ainakaan omaa elämääni tuhlaa huonoon työelämään. On pakko ajatella kapitalistisesti. Oma vapaa-aika on tärkeämpi kuin kova työ ja huono palkka. Sori etten ole vasemmistolainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuohon varallisuuteen lasketaan? Minä olen 51-v. ja minulla on vanha velkainen talo ja 14 vuotta vanha auto. Siinä on omaisuus. Tilin saldo ylittää tuhat euroa kerran kuussa hetkellisesti.
Etkä kyllä ole nuorikaan.
aivan. ei tämä ole pelkästään nuorten ongelma vaan köyhyyttä ja tuloeroja on paljon. Sitten Suomessa on niitä jotka inisee että palkasta lähtee 50% pois ja silti käteen jäävä summa on monta tonnia. voi olla jopa neljäkin tonnia ja itketään...
Suomessa on Euroopan korkeimpiin kuuluvat palkat ja alhaisimmat tuloerot. Eli kaikki suomalaiset saavat hyvää palkkaa verrattuna muihin maihin.
Monissa EU:n maissa on minimipalkkalaki. Useita euroja, jopa 10 euroa suurempi palkka kuin Suomen TES:n alhaisimmat palkat. Suomen palkkataso on surkea. Niin surkea että haetaan muualta tekemään niitä töitä. Satojen kilometrien päästä lennätetään puuhaamaaan lähes ilmaiseksi. Meillä on paljon orjatyötä, josta ei edes makseta mitään.
Suomalaisen ei ole pakko mennä töihin kun kela jakaa rahaa aika hövelisti. Yrittäminen ei oikein nykypäivänä kannata joten työpaikkoja on vähän ja nekin menevät ulkolaisille kun suomalaisia ei kiinnosta matalapalkkatyö. Minimipalkkalaki tuskin muuttaa mitään kun TES:n alimmat palkat ylittävät tämän tason.
Ketään ei tunnu kiinnostavan miten saataisiin lisää hyväpalkkaisia töitä jotka saattaisivat kelvata suomalaisille osaajille. Nykytilanne on se että yrityksen tarvitessa lisää työvoimaa valinta kohdistuu jo töissä olevaan kun työttömän palkkaaminen katsotaan olevan suuri riski kun kunnon työntekijä ei joudu työttömäki oli tilanne mikä tahansa.
Jos talous kasvaisi niin töitä olisi enemmän tarjolla mutta sellaista ei ole vielä näköpiirissä. Se opittiin 1990-luvun lamasta että työttömyyden korjaantuminen on hidasta eli kyse on vähintään useista vuosista tai jopa vuosikymmenestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun "itsenäistyminen" tarkoittaa tässä monien kohdalla sitä että yhteiskunta maksaa laskut.
Työnantajat ei, niin jonnkun pitää ilmeiesti maksaa palkkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen nuoren "itsenäistyminen" tarkoittaa muuttoa 16 vuotiaana yksiöön, jonka vuokran maksaa Kela, pyykit käydään pesemässä kotona ja äiti pakkaa pakasterasioihin viikon ruuat, 30 vuotiaaksi saakka.
Vierailija kirjoitti:
voi ihan itse päättää haluaako tuhlata nuoruusvuodet nykyisille tuntipalkoille vai sitten ottaa rennommin ja eräällä tapaa ottaa eläkkeen etukäteen tukina nyt ja tehdä töitä myöhemmin, jos palkkataso nyt jotenkin nousisi kannattavalle ostovoiman tasolle joskus myöhemmin. En minä ainakaan omaa elämääni tuhlaa huonoon työelämään. On pakko ajatella kapitalistisesti. Oma vapaa-aika on tärkeämpi kuin kova työ ja huono palkka. Sori etten ole vasemmistolainen.
Sanoo iiigori.
"Venäjällä omilleen muutetaan keskimäärin 23–25-vuotiaana. Tämä on hieman myöhemmin kuin Suomessa, jossa kotoa lähdetään keskimäärin jo 21-vuotiaana."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuohon varallisuuteen lasketaan? Minä olen 51-v. ja minulla on vanha velkainen talo ja 14 vuotta vanha auto. Siinä on omaisuus. Tilin saldo ylittää tuhat euroa kerran kuussa hetkellisesti.
aivan. ei tämä ole pelkästään nuorten ongelma vaan köyhyyttä ja tuloeroja on paljon. Sitten Suomessa on niitä jotka inisee että palkasta lähtee 50% pois ja silti käteen jäävä summa on monta tonnia. voi olla jopa neljäkin tonnia ja itketään...
Suomessa on Euroopan korkeimpiin kuuluvat palkat ja alhaisimmat tuloerot. Eli kaikki suomalaiset saavat hyvää palkkaa verrattuna muihin maihin.
Monissa EU:n maissa on minimipalkkalaki. Useita euroja, jopa 10 euroa suurempi palkka kuin Suomen TES:n alhaisimmat palkat. Suomen palkkataso on surkea. Niin surkea että haetaan muualta tekemään niitä töitä. Satojen kilometrien päästä lennätetään puuhaamaaan lähes ilmaiseksi. Meillä on paljon orjatyötä, josta ei edes makseta mitään.
Suomalaisen ei ole pakko mennä töihin kun kela jakaa rahaa aika hövelisti. Yrittäminen ei oikein nykypäivänä kannata joten työpaikkoja on vähän ja nekin menevät ulkolaisille kun suomalaisia ei kiinnosta matalapalkkatyö. Minimipalkkalaki tuskin muuttaa mitään kun TES:n alimmat palkat ylittävät tämän tason.
Ketään ei tunnu kiinnostavan miten saataisiin lisää hyväpalkkaisia töitä jotka saattaisivat kelvata suomalaisille osaajille. Nykytilanne on se että yrityksen tarvitessa lisää työvoimaa valinta kohdistuu jo töissä olevaan kun työttömän palkkaaminen katsotaan olevan suuri riski kun kunnon työntekijä ei joudu työttömäki oli tilanne mikä tahansa.
Jos talous kasvaisi niin töitä olisi enemmän tarjolla mutta sellaista ei ole vielä näköpiirissä. Se opittiin 1990-luvun lamasta että työttömyyden korjaantuminen on hidasta eli kyse on vähintään useista vuosista tai jopa vuosikymmenestä.
Orpon aikana on tullut 200 000 työtöntä kehitysmaalaista Suomeen elätettäväksi. Töitä ei ole tullut lisää edes heille kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joissain maissa siihen laskettaisiin eläkekertymäsi, mutta Suomessa ei
Joissakin maissa SE ON sinun varallisuuttasi, mutta Suomessa EI OLE.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joutunut turvautumaan kelaan kaksi kertaa elämäni aikana ja ei todellakan jaa rahaa hövelisti. Tuskin nykyään ainakaan. Oma kokemus on nousukaudelta 2000-luvun alulta jolloin luulisi että höveliä jakamista oli. Jouduin odottamaan tukea kuukauden ja se maksettiin takautuvasti. Eli olin kuukauden rahatta. Ilman läheisten tukea olisin joutunut kadulle. Muutenkin tukien hakeminen oli vaikeaa ja työlästä. Jouduin täyttelemään lomakkeet jopa kolmesti, koska niissä oli jotain puutteita. Eli käytännössä olisin joutunut kadulle. Kyllä tämä maksaisi enemmän yhteiskunnalle. Suurin ongelma tuli kun muutin töiden perässä uudelle paikkakunnalle, niin sitten jostain syystä en saanutkaan matkatukea, joten taas sai tapella ja tehdä reklamaatiota asiasta. Toinen virkailija myönsi tukea tai antoi ymmärtää että on mahdollista ja sitten ei ollutkaan. Kahdesti elämäni aikana nämä teidän helpoiksi ja höveleiksi kuvaillut tuet melkein paiskasivat minut kadulle. En todellakan näiden kokemusten johdosta enää kelaan luottanut "turvaverkkona". Nykyisissä palkoissa on ongelmana ettei puskuria kerry, joten olet sitten tarvittaessa "kelan" turvaverkon pauloissa. Ei käy kateeksi nuoria.
Kokeilkaa itse joskus ihan käytännön elämässä sitä kehumaanne kelaa oikeasti, niin huomaatte että rahojen saanti ajallisesti silloin kun tarvitsette sitä on mahdotonta ja käsittelyaika on liian pitkä. Ilman ystävien tukea olisin kadulle joutunut ja eletiin NOKIAN kulta-aikaa! Sanoisin että työnantajat ja firmat pitäisi laittamaan maksamaan muutot työntekijöille ja alku palkat ennen kuin työt on edes alkaneet. ETtä ihmisillä olisi varaa muuttaa töiden parissa, koska alkupääomaa ei löydy!
Vierailija kirjoitti:
Jokainen päättää tekemisistään itse ja sitten on turha valittaa jos asiat eivät etene ihan niin kuin suunnitteli. Se on selvää että huonoon työpaikkaan ei kannata jäädä koska se heijastuu nopeasti omaan jaksamiseen ja hyvinvointiin.
Aikoinaan olen jättänyt yhden työpaikan kun se oli niin yksinkertaista että en kestänyt viikkoa paria pitempää olla jonkun tuotelinjan vahtina. Toinen työpaikka löytyi nopeasti ja hyvä niin. Nykyinen työpaikka on mukava kaikin puolin eli työlle on haastetta mutta ilmapiiri on yhteistyöhenkinen ja kannustava eikä palkassa ole valittamista.
Nuorten tulevaisuus näyttää valitettavasti aika synkältä kun töitä on heikosti tarjolla vaikka olisi mikä koulutus. Jos ei pääse oman alan töihin vuoden sisään niin on vaara että koko koulutus menee hukkaan ja joutuu ikään kuin aloittamaan alusta. Kannattaa pitää ulkomaat mielessä jos työnteko kiinnostaa eikä Suomesta työtä oikein miltään saralta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
16-34 on aika laaja ikä haarukka. Voisin kuvitella, että asuminen on suurin selittävä tekiijä. Monessa maassa on tavallista asua vanhempien luona (ilmaiseksi) huomattavan pitkään kun taas Suomessa muutetaan aikaisin omilleen ja pyritään jopa ostamaan oma asunto. Asuntovelkaisella nettovarallisuus voi pitkään olla negatiivinen vaikka taloudellinen tilanne sinänsä ei ole huono.
Suomessa kestää päästä opiskelemaan, niin tuosta ikäluokasta valtaosa on opiskelijoita tai opintoja edeltävissä hanttihommissa, nuorimmat vasta koululaisia. Pienituloisen kannattaa Suomessa olla varaton, koska asumistukea saa vasta, kun on syönyt säästönsä. Vasta tuon ikähaarukan vanhempi osa, ehkä yli 26-vuotiaat tai jotain, ovat valmistuneet ammatteihinsa ja saavat työstään sellaista palkkaa, ettei tukia tule. Silloin kannattaa jo sijoittaa tai ostaa asunto.
Silti minusta tuo kuulostaa oudolta. Mitenköhän asiaa on oikein tutkittu?Muualla maailmassa ei ole ollut vastaavaa sosiaalisuojajärjestelmää joka maksaa kaiken kuten Suomessa. Muualla nuoret kasvatetaan säästämään ja rahoittamaan oma elämänsä. Suomi on sosialistinen yhteiskunta. Suomessa ei nuoret edes opi sellaisia oman talouden taitoja koska Suomessa ei opeteta taloustaitoa ideologisista syistä koulussa kuten tehdään muualla. Euroopassa ei opeteta enää missään lapsia sosialismiin kuten Suomessa.
Suomessa on vieläkin sosialistinen DDR mallin mukaan kopioitu peruskoulu vaikka sosialismi on hävinnyt muualla Itä-Euroopasta.
Saksojen yhdistyessä DDR mallin mukainen peruskoulu lakkautettiin siellä vahingollisena ja tilalle otettiin Länsi-Saksan koulu.
Ai siis sen takia Suomen tulokset on olleet niin hyviä?
DDR:n takia?
Antaa tulla vaan, iiigori 😄
Vierailija kirjoitti:
Ja italialaisten piti olla köyhiä 😅
"Among the EU's four largest economies, the median net wealth of 16 to 34 year-olds is highest in Italy at €53,500. This is significantly higher than France (€27,700) and Spain (€23,700). Under-35s hold the lowest net wealth in Germany at just €17,600. That means young Italians hold three times the wealth of their German peers."
Ne asuu mamman helmoissa. Mamman varallisuus otettu tuossa tilastoinnissa huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisen nuoren "itsenäistyminen" tarkoittaa muuttoa 16 vuotiaana yksiöön, jonka vuokran maksaa Kela, pyykit käydään pesemässä kotona ja äiti pakkaa pakasterasioihin viikon ruuat, 30 vuotiaaksi saakka.
Italiassa ja Irlannissa asutaan kotona kolmekymmentävuotiaaksi lähes poikkeuksetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo iiigori.
"Venäjällä omilleen muutetaan keskimäärin 23–25-vuotiaana. Tämä on hieman myöhemmin kuin Suomessa, jossa kotoa lähdetään keskimäärin jo 21-vuotiaana."
Monet suomalaiset keskiluokkaiset lapset elävätkin kuin venäläiset pidempään kotona ja hanttihommia tehden opiskelun ohella. Rikkaat vanhemmat on maksaneet ajokortin ja autonkin tai isän ja äidin autoa saa lainata töissä käydessä. Saavat hyvän alun ja pesämunan töissä käydessä. Köyhillä ei siten olekaan varaa käydä näissä töissä mitkä on hyväosaiset nuoret vieneet. Moniin töihin ei edes pääse ilman autoa. Venäläistä kultuuria on jo Suomessa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoo iiigori.
Monet suomalaiset keskiluokkaiset lapset elävätkin kuin venäläiset pidempään kotona ja hanttihommia tehden opiskelun ohella. Rikkaat vanhemmat on maksaneet ajokortin ja autonkin tai isän ja äidin autoa saa lainata töissä käydessä. Saavat hyvän alun ja pesämunan töissä käydessä. Köyhillä ei siten olekaan varaa käydä näissä töissä mitkä on hyväosaiset nuoret vieneet. Moniin töihin ei edes pääse ilman autoa. Venäläistä kultuuria on jo Suomessa paljon.
Miten se muutti venäläisen "kultuurin" hyväksi?
Ei verottaja tiedä ihmisten pankkitilien saldoja eikä esimerkiksi omistusasunnon käypää arvoa.