Oletteko tehneet Nan-korvikejauheesta maitoa pienokaiselle?
Katsoin kaupassa käydessäni sitä jauhetta josko tekis tytsylle (6kk) siitä aamulla koko päivän tarpeen (n.0,5l) kerralla, mutta ohjeessa luki ettei saa säilyttää, vaan tehdä aina yhden kerran syöntiä varten. Joskus olen kyllä kuullut, että joku tuttava oli tehnyt ison erän ja siitä lämmittänyt tarvittavan määrän, mutta ilmeisesti se huononee??? Onko kokemuksia?
Kommentit (15)
Oli kakkosen aikaan ja nyt kolmosella myös. Eli aamulla keitän vedenkeittimessä veden ja päivän mittaan otan aina tarvittavan vesimäärän, lämmitän mikrossa ja isken jauheet sekaan. On pitänyt itelläkin alkaa tekeen tolleen, että aamusta teen maidot valmiiksi jääkaappiin, mutta aivan hyvin passaa nykyinen käytäntö :)
Meillä on tässä rajan pinnassa, Ruotsin puolella, NAN2 myös jauheena sekä myös 1 kg:n paketissa (tää tais olla NAN1) ja ainoa ero NAN1:n ja NAN2:n välillä on se, että kakkosessa on vain hieman enemmän rautaa. Käytin vanhemmalla tyttärellä tota NAN1:n jauhetta aina siihen asti, kun siirryttiin normimaitoon.
-AJ&tyäret 07 ja 08-
Itse lopetin veden keittämisen kun alettiin syömään kiinteitä, kun saa ruuallakin ihan hanavettä juotavaksi. Tietysti otan maitoa varten hanasta kylmää vettä ja lämmitän sen mikrossa. Kaupungille, vauvajumppaan yms. lähtiessä olen ottanut kuumaa vettä pulloon ja valmiiksi annostellun jauhemäärän pienimpään minigrip-pussiin (kerralla teen useamman pussin hoitolaukkuun), niin tunnin parin päästä vesi on haalistunut sopivaksi ja eikun jauheet sekaan ja suuhun. On mun mielestä tosi paljon kätevämpää kuin tetrat (meillä ei huoneenlämpöinen uppoa, eikä aina ole paikkaa missä lämmittää, eikä koko tetra mene kerralla, niin harmittaa sitten laittaa melkein desi maitoa roskiin).
..että itse olen käyttänyt vieläkin (vauva 7 kk) Nan1:stä, kun myös imetän ja syö laajalti kiinteitä, kun ei sitä kakkosta tosiaan jauheena ole.
kolmesta eri neuvolasta ja kahdessa eri maassa on sanottu, että koko päivän tai yön pullot voi tehdä valmiiksi jääkaappiin, yli 24h ne ei saa siellä olla. Paketeissa lukee, että ei saa säilyttää, mutta se on vain valmistajan varotoimenpide. Itse olen kolmella lapsella ainakin yöksi tehnyt pullon/pullot illalla valmiiksi, päivällä teen sitä mukaa kun vauva syö. Koskaan ei mitään ole vauvoille tullut. Ulkomailla keitin vedes 12kk asti, Suomessa olen lopettanut keittämisen noin 6kk tienoilla.
Miksi käytätte jauhemaista korviketta?
Miksi ette osta suoraan tetroja joissa valmis maito?
En tod tarkoita arvostella kenenkään vaihtoehtoja, älkää ymmärtäkö väärin.
Itseäni vain kiinnostaa miksi jauheesta? :)
...meillä käytetään pääsääntöisesti jauhetta, mutta kyllä meilläkin tetroja joskus käytetään, esmes reissussa/automatkoilla.
- tulee tetroja edullisemmaksi eli taloudellisuus
- ei tuu turhaan tehtyä ylimäärästä maitoa ja jos joutuu heittämään lavuaarista alas osan, nii eipähän harmita maidon hävikki
- vähemmän jätettä eli ihan ekologinenkin pointti
- kaikkea ei halua tehä, kuten muut ;)
Tässäpä ne tärkeimmät syyt taitavat olla :)
Sitten sekoittanut kerta-annokset syöttöjen yhteydessä.
Jos olen lähtenyt reissuun vauvan kanssa, niin olen mitannut tuttipulloon valmiiksi vedet ja ottanut jauheet mukaan ja näin onnistuu reissussakin jauheen käyttö.
Vielä yksi vinkki: Kannattaa siirtää jauheet Minigrip-pussiin, niin sen voi ottaa reissuunkin mukaan, eikä tarvii miettiä, leviääkö jauheet ympäri kassin pohjia...
Tulee edullisemmaksi ja helpommaksi kantaa kaupasta vain se jauhe kuin litratokulla tetroja. Ja kun lähtee esim. mökille, niin on vähemmän kannettavaa.
Kodin ulkopuolella on mun mielestä kätevää kantaa lämmitettyä vettä mukana ja lisätä siihen tarvittaessa jauhe. Tetraa kun ei voi joka paikassa lämmittää (tiedän että voisi antaa myös huoneenlämpöisenä mutta pikku miehelle ei kelpaa). Jos tetramaidon laittaa valmiiksi pulloon ja lämmittää, niin se ei kauaa säily hyvänä laukussa. Ja jos vauva ei haluakaan syödä, menee hukkaan vaan vesi. Ja meillä kun syödään yleensä 120 ml kerralla, niin ei mene lopputetra hukkaan, vaikka sen saisikin esim. kahvilassa lämmitettyä.
niin suositus tosiaan on, että tehtäis vaan yks annos kerrallaan ja uudelleen ei sais lämmittää. Isommalle vauvalle (yli 6kk) on kätevää ottaa vaan hanasta kylmä vesi, lämmittää mikrossa ja jauheet sekaan. Tosi helppo syöttää reissussakin kun ottaa lämmintä vettä mukaan toiseen pulloon ja jauheet erikseen. Joku kysyi myös miksi jauhe, minun vastauslistalla ehdottomasti ensimmäiseksi nousee hinta! Jauheesta tehtynä 2 dl maksaa kaupasta riippuen 20-26 centtiä kun tetra on melkein 50 centtiä! Siinä syytä kerrakseen kun kaikki muukin kuin ruuan hinta nousee koko ajan. Jätettä tulee vähemmän, sekin on tärkeä pointti. Minun mielestäni vaan tosi helppo käyttää, kokeilkaa muutkin!
Meillä om käytössä apteekin korvikkeet, mutta jauhe kuin jauhe... mä keitän aina yhden syötön jälkeen uuden vedes pulloon jäähtymään päivisin ja lisään jauheen ennen syöttöä. Yöpullot teen valmiiksi jääkaappiin, katsoin korvikkeen maahantuojan sivuilta ja siellä oli, että voi tehdä valmiiksi korvikkeet jääkaappiin, mutta ne on säilytettävä jääkaapissa, ei jääkaapin ovessa ja niitä ei saisi pitää jääkaapissa yli 24 tuntia. Tälläisia suosituksia on neuvolastakin annettu koskien ihan kaikkia korvikejauheita. Vaikka meillä ei olisikaan apteekin korvikkeet (joita myydään vain jauheina) tekisin jauheesta maidot, koska on huomattavasti edullisempaa, mä myös käytän minigrip pusseja ja laitan veden valmiiksi pulloon.
...etta koska jauheessa ei ole sailonta-aineita (ja parempi niin!) niin bakteerit lahtevat kasvamaan valittomasti kun sen sekoittaa lampimaan veteen (bakteerithan tykkaavat lampimasta ja sokereista, joita molempia maidosta loytyy, ainakin maitosokeria eli laktoosia), siksi ei saisi tehda etukateen ja yli tunnin vanha maito pitaisi heittaa pois. Bakteerimaarat eivat toki ole suuria mutta etenkin vastasyntynyt voi sairastua pienistakin maarista koska immuunijarjestelma ei ole kehittynyt, jos huonosti kay. Eli itse tein aina suosiolla kerta-annoksen, mita turhaan ottamaan riskia jos ei ole pakko. Aidinmaidossa on puolestaan luontaisia anti-bakteerisia aineita joten sita voi sailyttaa jaakaapissa 24 h ilman etta se pilaantuu.
ettei suostu juomaan edes vähän lämpöstä maitoa, juo aika kylmänä sen, siksi olen aina sekoitellut jauheen huoneen lämpöseen maitoon, eli en siihen 40 asteiseen, en tiedä onko tästä haittaa? Hyvin sekoittuu se jauhe siihenkin ja se menee parhaiten alas. kylmän maidon laitan sit jääkaappiin yöksi odotteleen. Ihan vastasyntyneenä meillä juotiin rintamaitoa, apteekin korvikkeeseen siirryttiin 2kk iässä
"formula feeding" eli korvikeen käytöstä, on englanniksi tosin (mietin ollankohan tässäkin asiassa Suomessa aika varovaisia...?)
To Make an Individual Bottle from POWDER
1. Wash hands thoroughly with soap and water before preparing formula.
2. Pour the desired amount of water into the bottle. Mix powder formula with cool water (35-75°F); it should feel cool on your wrist. If you prefer, you may mix with warm water but only if you feed the formula immediately. Use cool water if you prefer to refrigerate the formula and use later.
Ihan siksi, että käytin ulkomailla asuessani samaa nan jauhetta kuin täällä Suomessa...
on keittaa aina aamulla paljon vetta ja laittaa se puhtaassa pullossa jaakaappiin (siis jaahtyneena!) sita voi sitten sekottaa paivan mittaan lahes juuri keitetyn veden kanssa, jolloin maidosta saa juomalamminta nopsasti.
joku kysyi miksi jauhetta? meilla siksi, etta tasta maasta ei saa muuta kun maitojauhetta! kylla, vaikka keski-Euroopassa ollaan... nestemaista maitoa on vain yli 9kk vauvoille tai apteekeista saa erikseen tilattuna erikseen.. no, nyt vaikka vesseli yli 9kk niin hinta painaa tassa asiassa viela enemman. jauhe on "halvempaa" vaikkakin Suomeen nahden todella kallista!
Silloin kun jauhetta käytettiin, tein seuraavasti: keitin päivän vesiannoksen ja jäähdytin sen. Lämmitin vettä sitten mikrossa sopivan määrän kerralla ja lisäsin vasta sen jälkeen jauhetta. Eli en tehnyt korviketta valmiiksi. Mielestäni meidän tapa toimi hyvin. Nyt tosin ei olla jauhetta pitkään aikaan käytetty, kun ei sitä ole ainakaan täällä nan 2 versiota.