Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IVF, lyhyt vs. pitkä kaava?

09.11.2006 |

Hei,

kyselisin teiltä kokemuksianne ns. lyhyen ja pitkän kaavan IVF:stä, ja etenkin niiden tuloksista. Meille on suunniteltu antagonisti IVF tammikuulle, ja vähän hirvittää, että tuo lyhyempi hoito ei olis niin hyvä kuin pitkä. Meille on tehty aikaisemmin ICSI pitkällä kaavalla, ja siitä hoidosta tuli lievä hyperstimulaatio, ja vaikka alkioita saatiin paljon, oli hävikki suurta sulatuksissa. Tosin, kyllä me tuosta ICSIstä onnistuttiinkin, joten pelottaa että tuo lyhyt kaava olis huonompi kuin pitkä. Lääkäri kyllä sanoi, ettei eroja ole, mutta olen vähän skeptinen.

Olisi tosi kiva kuulla kokemuksistanne, niin voitaisiin vielä miettiä ja ehkä vaikuttaakin siihen kumpi stimulaatio tehdään!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kokeillut molempia hoitoja ja minulle selkeästi sopi antagonistihoito paremmin. Kummankaan hoidon tuloksena ei ole vauvaa vielä tullut, mutta kerron tässä syitä, miksi olemme menossa kolmanteen IVF:n lyhyellä kaavalla.

Sen lisäksi, että koko hoito oli huomattavasti nopeampi sekä pystyi välttämään Synarelan aiheuttamat oireilut (jotka tosin olivat lieviä), oli kokonaisuus psykologisesti helpompi. Ihan vain mielialavaihteluiden puuttuminen oli iso asia. VL:n lääkäreiden mukaan on hoitopaikkoja, joissa tehdään pelkästään antagonistihoitoja, joten en usko että tällä ainakaan huonompia tuloksia on saatu!

Minulla on ongelmana alkioiden huonolaatuisuus, määräkään ei ole kehuttava. Pitkällä kaavalla saimme 7 munasolua, puolet hedelmöittyivät, mutta joista lopulta siirrettiin yksi II-laatuinen nelisoluinen. Alkio ei kiinnittynyt.

Lyhyessä kaavassa saimme 12 munasolua, joista 7 hedelmöittyi. kaksi nelisoluista (I ja II-laatuiset) siirrettiin. Kiinnittyminen tapahtui, mutta oli ilmeisesti kohdunulkoinen. Asia on vielä kesken, koska HCG-hormonit eivät tahdo hävitä elimistöstäni. Tästäkään hoidosta ei jäänyt pakkaseen. Sain tästä kuitenkin toivoa jatkohoitoihin, vaikkakin asian läpikäyminen on ollut kohtuullisen raskasta.

Antagonistihoito oli minulle parempi sen nopeuden, munasolujen määrän kasvun (vaikkakin varoitettiin että tilastollisesti munasoluja tulee tällä hoidolla vähemmän) ja alkion laadun paranemisesta johtuen.

Kolmannen hoidon otamme jälleen lyhyellä kaavalla sillä poikkeuksella, että vaihdamme Puregonin Menopuriin. Tällä toimenpiteellä toivotaan että saisimme parempilaatuisia munasoluja, jopa pakkaseen asti. Aika näyttää miten käy...

Hoitohistoriani on melko erilainen kuin sinulla Meri, mutta ajattelin että sinua kiinnostaa kaikenlaiset kokemukset hoidosta. Näillä näkymin meillä molemmille ajoittuisi hoito tammikuulle. Onnea!

Vierailija
2/10 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehtiin 1. IVF pitkällä kaavalla ja nyt tämä 2. IVF, juuri menossa, tehdään lyhyellä kaavalla. Olen myös miettinyt, mitä eroa näillä mahtaa olla tuloksissa. Kiitos siis marvik vastauksesta!

Minustakin tuntuu tämä lyhyen kaavan IVF paljon pitkää kaavaa helpommalta, koska kestää vain muutaman viikon. Ainoa miinus-puoli tässä lyhyessä on tähän asti ollut orgalutran-jarrupiikit, jotka on vähän inhottavampia pistää reiteen. Pitkässä kaavassa ainakaan minulla ei näitä piikkejä ollut ollenkaan (vaikka sitten oli taas ne synarela-sumutteet). Muuten " lääkkeet" on olleet samoja: puregon ja pregnyl.

Sain myös 1. pitkän kaavan IVF:ssä hyperin ja rakkuloita tuli tosi paljon (päälle 60). Silloin punktiokin tuntui tosi kivuliaalta. Alkioita saatiin 6 eli munisten määrään nähden hedelmöitys-% oli melko huono. Voisikohan tuo huono % johtua hyperistä, olen joskus miettinyt..? Ne kaikki pakastettiin silloin hyperin takia ja PAS:seista ei tullut tärppiä. Nyt tässä toisessa IVF:ssä puregon-annostus on pienempi (aluksi 100 IU ja nyt loppua kohti vain 50 IU/päivä) ja muniksia on kasvamassa silti n. 20 kpl. Eli ihan hyvin ainakin minulla tulee rakkuloita myös lyhyellä kaavalla. Saa nyt nähdä sitten, miten hedelmöittyvät ja tuleeko paljon alkioita. Tänään sain tietää, että punktio on maanantaina, joten jänniä aikoja eletään. Toivon vain, ettei nyt sitten hyperi iske (tälläkin kertaa)..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi vielä sanomatta, että voimia marvik!! Tiedän, miltä tuntuu odotella hcg:n laskua ja elää epätietoisuudessa kohdun ulkoisen kanssa.. Meillä kävi samalla tavalla viime tammikuussa 1. IVF:ssä. Ensin tuli menkat, jolloin ajattelin, että hoito ei onnistunut. Sitten hcg alkoikin yllättäen nousta ja nousi johonkin 2000 asti. Ensin epäiltiin kohdun ulkoista, mutta lopulta löytyi tuulimuna. Siitä sitten keskeytykseen. Ensin kokeiltiin lääkkeellistä, mutta kun ei tehonnut, sitten kaavinta (joka oli kyllä lääkkeelliseen verrattuna tosi helppo juttu, ainakin minulla). Koko homma ja epätietoisuus kesti kuukauden..

Meillä takana lapsettomuutta reilut 4 vuotta ja tuloksena ainoastaan tuo yksi tuulimuna ekasta IVF:stä. Niin - ja ultrakuva " enkelistä" viikolta 7:-(.. Voi, kun tuli surullinen olo!! Voimahaleja ja tsemppiä hoitohin muillekin!

Vierailija
4/10 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne! Oli ihan rohkaisevaa luettavaa teidän kokemuksenne.

Marvik: olipa mielenkiintoista kuulla että antagonistihoidot ovat yleisiä. Oletteko muuten VL:llä? Me ollaan kyseisessä firmassa ja Helsingissä hoidoissa. On teillä rankkaa odotella hcg:n laskua. Voimia odotteluun, ja toivottavasti hcg laskee nopsaan eikä sen enempiä toimenpiteitä tarvita! Miksi muuten menopur? Ilmeisesti lääkkeet jotenkin sitten eroavat toisistaan..

Ehkäpä tapaammekin sitten tammikuussa jossain pinossa, jos pääsemme samoihin aikoihin starttaamaan!

Tammihiiri: meille lääkäri sanoi, että usein hyperistä voi seurata se, että alkiot ei ole niin hyviä. Toivottavasti nyt saatte hyviä alkioita ja tärppäisi. Tsemppiä punktioon! Niin, ja pahoittelut tuulimunasta. Mullakin on takana yksi myöhäinen keskenmeno...vieläkin olo on surullinen, mutta eikun eteenpäin vaan, sano mummo lumessa..

Vierailija
5/10 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppauksesta ja tuosta alkioiden laatutiedosta hyperin yhteydessä! Olenkin miettinyt sitä, voiko hyperin takia aikaistettu punktio heikentää alkioiden laatua. Järjellä ajatellen näin voisi juuri olla. Antoi taas kovasti toivoa uuteen hoitoon, kiitos!!

Vierailija
6/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulle on tehty 2 pitkää IVF-hoitoa ja kokeiltu yhtä lyhyttä. Se kuitenkin keskeytyi tuloksettomana, koska yksi rakkula kasvoi niin nopeasti niin suureksi, että lääkärin mukaan se olisi tullut estämään muiden kasvun eikä ollut mieltä jatkaa punktioon. Tämä ilmeni viiden päivän piikittelyn jälkeen ekassa seurausultrassa. Harmi, koska minusta lyhyt kaava olisi niin henkisesti kuin fyysisestikin tuntunut niin paljon helpommalle juuri lyhyytensä vuoksi ja ettei olisi sitä inhottavaa sumuttelua ja kuumia aaltoja. Lääkäri totesi, että nyt vaan seuraavaksi pitkällä kaavalla taas. Eikä plussan plussaa koskaan...

MrsB

Vierailija
7/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Tammihiiri tuesta ja onnea hoitoon! Minulle tosiaan kävi hiukan samoin kuin sinulle, että 1. HCG-testissä arvo oli 20, vuoto alkoi pari päivää testin jälkeen ja on nyt jatkunut tiputteluna 29:ä päivää. Ja HCG on tässä välissä noussut 67:n! Pienissä luvuissa siis liikutaan, mutta tämä odottaminen on suunnattoman turhauttavaa ja raivostuttavaa. Mitään kun ei tässä vaiheessa voi tehdä. Maanantaina uusi testi, ja jos ei luvut ole lähteneet laskuun, tulee lähete sairaalaan myrkkyjä ottamaan... Päällimmäisenä tässä on nyt tahto saada kaikki nollille, jotta pääsee suunnittelemaan seuraavaa hoitoa. Sisu tässä ainakin kasvaa matkan varrella!

Muuten, sen Organlutranin voi pistää myös vatsaan. VL:n hoitaja kertoi minulle, että ohjeistuksesta huolimatta ei ole pakko pistää reiteen. Oletko jossain pinossa mistä voi seurata kuulumisiasi?

Meri: Olemme siis samassa paikassa hoidossa! Oletkin ensimmäinen jonka kanssa kirjoittelen :o) Hyvällä tuurilla ollaan samaan aikaan punktiossa... Kiitos sinullekin tuesta. Ja pahoittelut keskenmenosta. Voin vain kuvitella kuinka rankkaa teillä on ollut, kun tämä omakin oli raskasta ja olin vasta alkuvaiheessa!

Ja kyllä, antagonistihoidot ovat lääkärin mukaan yleisiä ja vielä yleistymään päin. Sitä vain jäin miettimään että viittasiko hän tässä asiassa ulkomaisiin klinikoihin vai kun keskustelimme Menopurista... Taisi kyllä olla Menopurin yhteydessä. Menopuriin vaihdetaan ihan vain siinä toivossa, että saataisiin enemmän hyvälaatuisia alkioita. Joskus lääkkeen vaihto on auttanut tähän ongelmaan. Määrään sillä ei ilmeisesti ole vaikutusta.

MrsB, pahoittelut epäonnistuneesta hoidosta. Ette ilmeisesti saaneet hyödynnettyä tätä yhtäkään rakkulaa?

Voimia teille kaikille ja aurinkoista viikonloppua! Tammihiirelle onnentoivotukset punktioon!

Vierailija
8/10 |
10.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos punktiotsemppauksesta! Jännittääkin jo hiukka se pregnylin pisto ja punktiokin, koska oli viimeiksi aika kivulias. Tuohan oli hyvä uutinen, että orgalutranin voi pistää myös mahamakkaroihin, yes! Helpottaa varmasti. Pinoilen tuossa IVF/ICSI/PAS vko:lla 46 - ketjussa, siellä siis enemmänkin tämän hetken fiiliksiä. Rentouttavaa viikonloppua sinne myös!

Vierailija
9/10 |
12.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä yhtäkään munasolua ei siis saatu hyödynnettyä. Lääkäri olisi suositellut inseminaatiota, mutta se ei onnistunut, koska mieheni oli työmatkalla. No, ehkä parempi niin, en olisi siihen niin uskonutkaan.

Hyvää viikonloppua kaikille ja onnea hoitoihin!

Vierailija
10/10 |
13.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

MrsB: pahoittelut epäonnistuneesta hoidosta! Kurja homma...

Miten teillä on muuten pitkä kaava toiminut? Toivottavasti seuraava hoito tuottaa sen toivotun tuloksen.

Marvik: juu, ehkä sitten ollaan punktiossa samoihin aikoihin :). Toivottavasti Menopur toimii!

Tammihiiri: onnentoivotus punktioon, jos vielä tässä ketjussa vierailet!

Jos vielä jollain on kokemuksia, niin lukisin mielelläni :). Nyt tuntuu siltä, että ehkä me sitten mennään sillä lyhyellä kaavalla (varsinkin kun sitä Orgalutrania ei välttämättä tarvis laittaa reiteen ;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kaksi