Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ainoastaan 14% suomalaisista kävisi nykyisessä työssään jos ei olisi taloudellista pakkoa

Vierailija
04.07.2026 |

Tämä selittänee Suomen korkean työttömyyden

Kommentit (161)

Vierailija
141/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on huono palkka, 2000-2200 €/kk bruttona. Mutta pidän työstäni ja työpaikalle meneminen tuntuu ihan neutraalilta.

Jos saisin jostain sen suuruisen summan rahaa, että ei tarvitsisi taloudellisten syiden perusteella työskennellä, niin en siitä huolimatta jättäisi työtäni. Ihan siitä syystä, että työnteko on aina ollut itselleni tärkeää, jopa itseisarvo. Ehkä yrittäisin neuvotella kolme päiväisen työviikon. Ja tietenkin jäisin eläkkeelle jo 55-60 vuotiaana. En todellakaan jäisi työelämään 70v asti. 

Vierailija
142/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi olla kymmeniä miljoonia varallisuutta, että voisi harrastaa sellaisia juttuja, joita saaa toteuttaa töissä.  Ei se tarkoita, etteikö työn lisäksi olisi muitakin harrastuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään nykyistä työtä tekisi. Kaipaisin jotain "vanhanaikaisempaa", ei tätä digitalisaation tuomaa hullunmyllyä. Jotain, jossa voisi tehdä myös käsillään aivotyön lisäksi. Mutta koska käsityömmatteja ei oikeen enää ole, pitää tyytyä istumaan ruudun ääressä... 

(Ja ne "hauskat" vitsit "käsitöistä" voi jättää välistä.)

Vierailija
144/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä te teette sitten päivät pitkät, jos voisi vaan harrastaa. Ihan oikeesti kiinnostaa, mistä te kaikki virikkeet saatte? Oma työ on sellaista että saa paljon suunnitella, ratkaista haasteita, olla kivojen ihmisten kanssa jne. Ala on vielä sellainen, että koen sen aidosti edistävän vihreitä arvoja. Palkka n. 7000€/kk. Toki aina ei ole kivaa, mutta ne vaikeat paikat kehittää ja kasvattaa. 

Ihmiset ovat erilaisia, omassa tuttavapiirissäni on monia, joilla pitää olla koko ajan virikkeitä ja tekemistä eivätkä he osaa pysähtyä hetkeksikään. Itse olen tuon vastakohta, en muista milloin minulla olisi ollut tylsää. En tosin ole opintojen jälkeen ollut kesälomaa pitempää aikaa ilman työssäkäyntiä, joten voi toki olla että jossain vaiheessa tylsistyisin.

Vierailija
145/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä te teette sitten päivät pitkät, jos voisi vaan harrastaa. Ihan oikeesti kiinnostaa, mistä te kaikki virikkeet saatte? Oma työ on sellaista että saa paljon suunnitella, ratkaista haasteita, olla kivojen ihmisten kanssa jne. Ala on vielä sellainen, että koen sen aidosti edistävän vihreitä arvoja. Palkka n. 7000€/kk. Toki aina ei ole kivaa, mutta ne vaikeat paikat kehittää ja kasvattaa. 

Minusta työpaikassani oli välillä jotenkin kummallinen ilmapiiri. Tiedonkulkukaan ei ollut aina kovin hyvällä mallilla ja asiakkaat saattoivat olla vaikeita.

Nyt työikä on jo takana.

Vierailija
146/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä se hääviä ole olla toisen rikastuttaja.

Niinpä. Itse olen eräässä firmassa töissä vailla mahdollisuutta vaikuttaa omaan taulukkopalkkaukseen. Omistajat tahkoaa vuodessa itselleen satojatuhansia euroja ansioita. En tiedä mihin sarakkeeseen heidän ansionsa kuitataan, sillä he eivät maksa kunnallisveroa.

Mutta minä, pienipalkkainen suorittavaa työtä tekevä matonen, lasken eurojani ja teen rahaa tuolle perheelle.

Jos vaikka lottovoiton saisin, niin kokisin sen niin, että pystyisin maksamaan itselleni vapauden. 

Vierailija
147/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset ovat erilaisia, omassa tuttavapiirissäni on monia, joilla pitää olla koko ajan virikkeitä ja tekemistä eivätkä he osaa pysähtyä hetkeksikään. Itse olen tuon vastakohta, en muista milloin minulla olisi ollut tylsää. En tosin ole opintojen jälkeen ollut kesälomaa pitempää aikaa ilman työssäkäyntiä, joten voi toki olla että jossain vaiheessa tylsistyisin.

Näin on. Itse luen ja opiskelen melkein koko ajan uusia juttuja.  Pari kolme päivää voi laiskotella, mutta mitään kahden viikon all-inclusive rantalomaa en jaksaisi.

Vierailija
148/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulun varmaan tuohon 14 %. Millä sitä oikein täyttäisi kaikki päivät ilman töitä. Nyt lomallakin on supertylsää.

Eikö ole mitään mielenkiinnon kohteita työn lisäksi?

Joo videopelit, mutta ei niitäkään jaksa kuin muutaman tunnin päivässä.

Ootko kokeillu ulkoilmaa koskaan?

Vierailija
149/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mäkään nykyistä työtä tekisi. Kaipaisin jotain "vanhanaikaisempaa", ei tätä digitalisaation tuomaa hullunmyllyä. Jotain, jossa voisi tehdä myös käsillään aivotyön lisäksi. Mutta koska käsityömmatteja ei oikeen enää ole, pitää tyytyä istumaan ruudun ääressä... 

(Ja ne "hauskat" vitsit "käsitöistä" voi jättää välistä.)

Heh Heh, vai "käsitöitä".

T: Ari Runkk

Vierailija
150/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on nimittäin niin, että palkitsevaa ja mielekastä työtä tekee vaikka ilmaiseksi ja paskaa työtä varustettuna paskoilla "työkavereille" ei tee rahastakaan.

Ainoa, kenties, elämä on liian lyhyt käytettäväksi kärsimykseeen.

Mielummin kärvistelee köyhänä.

Vierailija
151/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen iloinen, että perin 1,5 miljoonan euron perinnön ja sen lisäksi olen aiemmin saanut lahjana kesämökin Espoosta, kiinteistön Espanjasta, kaksion Kalliosta, puhelinosakkeen ja muita eri pörssiosakkeita ajan kanssa sekä 170 000 osakesalkun.

Eli reilusti päälle 2 miljoonaa. 

Käyn osa-aikaisesti töissä, etten sammaloidu. 

N53

Vierailija
152/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko sä niitä ihmisiä, jotka kannattaa vihreitä arvoja, mutta kuitenkin matkustelee, käyttää omaa autoa julkisen liikenteen sijasta, shoppailee uusia vaatteita jne? Tuon tuloluokan ihmiset kyllä puhuvat vihreydestä, mutta teot on jotain muuta, koska hyvä palkka mahdollistaa leveän elämän. Se, että kierrättää sisäfileen pakkauksen ja Hesarin paperinkeräykseen, ei vielä tarkoita vihreyttä.

Vierailija
153/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kaipaan entistä työtäni. Se oli mulle kuin rakas harrastus, josta vieläpä maksettiin. Nyt teen työtä samalla ammattinimikkeellä erilaisessa ympäristössä, hieman erilaisen asiakaskunnan kanssa, ja teen sitä vain työn ja toimeentulon vuoksi. Työni rikkoo kehoni, yövuorot pilaavat terveyteni.

Ennen ihmettelin, kun niin moni kuulosti sinnittelevän työssä josta ei pidä tai jota jopa vihaa. Kuinka työtään voisi inhota? Nyt tiedän. 

Vierailija
154/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisi olla kymmeniä miljoonia varallisuutta, että voisi harrastaa sellaisia juttuja, joita saaa toteuttaa töissä.  Ei se tarkoita, etteikö työn lisäksi olisi muitakin harrastuksia.

Yksi syy tehdä työtä on päästä bonuksena käyttämään koneita joiden käyttöön ei olisi muuten varaa. Voisin heti keksiä jonkun sorvariduunin sellaiseksi.

Vierailija
155/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs helvettiä siellä töissä voi "toteuttaa"? Ei mun työssä ainakaan toteuteta mitään, päivät pitkät päivystetään ja kitataan kahvia. 

En päivääkään tuota sontaa tekisi jos olisi edes pari sataa tonnia varallisuutta  

Ja ihan turha ulista ammatinvalintakysymyksistä, mä valitsin eri alan, mutta siellä ei ole juuri nyt töitä niin teen sitten tätä paskaa.

Vierailija
156/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana kuulua tuohon 14 prossaan. Jus tuli palkan korotus, kun kiva työ on tehty niin kivasti kunnolla. Et vastuuta lisättiin. Ja palkkaa myös.

Mejän firmassa on varmaan koko 14 prossaa töissä. Hyvin pyörii ja on kiva olo.

Oisko apee linkkiä mistä prossat kaivoit. Kun 30 vuoden aikana olen vain kerran nähnyt työpaikkaa kiusaajan. Löin nyrkin pöytään ja loppui. Mut kaikista töistä olen pitänyt. Tuo 14 prossaa taitaa olla 41.........

Vierailija
157/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei selitä. Kertoo vain sen, että ihmiset eivät pidä omasta ammatistansa. Kyllä se töistä saatu ylimääräinen raha vain kelpaisi monellekin työttömälle, vaikka se ammatti ei olisikaan mikään täydellinen unelma-ammatti.

Vierailija
158/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Itse luen ja opiskelen melkein koko ajan uusia juttuja.  Pari kolme päivää voi laiskotella, mutta mitään kahden viikon all-inclusive rantalomaa en jaksaisi.

En minäkään jaksais all-inclusive, kaipaan aktiviteetteja. Kävisin katselemassa nähtävyyksiä, pyöräilisin, kiipeilisin, tutustuisin paikallisiin, maistelisin erilaisia ruokia... 

Ei, en ole rantavalas, mutta keksin kyllä reissunpäällä tekemistä ilman työläppäriäkin... 

Vierailija
159/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on työnarkomania huima, jos haluaisi käydä töissä vaikkei tarvitsisi.

Vierailija
160/161 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taasen tylsistyn töissä. Vapaa-ajalla touhua riittää, myös kun olin tuossa vuoden työttömänä, en tylsää hetkeä nähnyt. Ja toki jos sattuu olemaan kiva työ, ei tylsistytä, mut suurin osa töistä on tylsiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi