Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perinnönjako

Vierailija
03.07.2026 |

3 lapsista on saanut ennakkoperintöä. Miten neljäs lapsista saa osuutensa (testamentilla rajattu oikeus vain lakiosaan), kun pesässä ei ole penniäkään rahaa sen jälkeen, kun hautajaiskulut on maksettu? Eli pesä on varaton. Joutuuko sisarukset maksamaan tämän osuuden, joka ei ole vielä saanut mitään?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksessä on lahja  ja lahjakirjat on tehty. 

Siinä tapauksessa olennaista on se, koska lahja on annettu. Oikeuskäytännössä rajana on ollut 5-8 vuotta ennen lahjanantajan kuolemaa. Jos lahja on annettu sitä ennen, ei lahjan saajalle ole tullut velvollisuutta maksaa lakiosan täydennystä. Mutta jos lahja on annettu myöhemmin, voitte hyvinkin joutua maksamaan neljännelle sisarukselle, jos hän vaatii lakiosansa täydennystä. Jos hän ei vaadi sitä, kenenkään ei tarvitse maksaa mitään.

Vierailija
22/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahja muuttuu perinnöksi mikäli lahjanantaja kuolee 3 vuoden sisällä lahjan antamisesta. Esim saat verottoma 7499€, lahjoittaja kuolee ja olet saamassa samalta henkilöltä perintöä kolmen vuoden sisällä. Sinulta menee perintöveroa siis lahjasta ja perinnöstä yhteenlaskettuna. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä minilex sanoo, jos kyseessä onkin lahja eikä ennakkoperintö  ( kahjakirjat tehty)? 

Tässä linkki asiaa koskevalle Minilexin sivulle (en viitsi kopioida koko tekstiä): https://www.minilex.fi/a/mik%C3%A4-suosiolahja-on-ja-miten-se-vaikuttaa…

Vierailija
24/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, pitääkö sisarusten ottaa jopa pankkilainaa, jotka pystyvät maksamaan yhdelle heistä lakiosan.

Näin voi käydä, jos sisarus vaatii lakiosaansa eikä kuolinpesässä ole varoja sen maksamiseen (vaatimukseen on aikaraja).

Vierailija
25/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isä antoi minulle 240000 euroa käteistä perinnöksi ja en saanut kertoa siinä kenellekkään.  En ole kertonut.

Ehkä tuo on joskus onnistunut, mutta nykyisin olisi vaikea päästä käyttämään tai sijoittamaan noin suurta rahasummaa järkevästi, kun sitä ei pystyisi tallettamaan pankkitilille ilman selvityksiä eikä juuri mitään isompaa pysty maksamaan käteisellä.

Voihan sillä ruokaa, bensaa sun muuta käyttötavaraa ostaa mihin perheessä menee yllättävän paljon rahaa.

Tosin käteisen arvo puolittuu kerran 15-20 vuodessa eli arvon säilyttämiseen surkea. Osa varmaan kannattaisi antaa mielummin vaikka kultaharkkoina - kai semmoiset vielä jossain päin maailmaa saisi vaivihkaa vaihdettua rahaksi?

Vierailija
26/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun isä antoi minulle 240000 euroa käteistä perinnöksi ja en saanut kertoa siinä kenellekkään.  En ole kertonut.

Ehkä tuo on joskus onnistunut, mutta nykyisin olisi vaikea päästä käyttämään tai sijoittamaan noin suurta rahasummaa järkevästi, kun sitä ei pystyisi tallettamaan pankkitilille ilman selvityksiä eikä juuri mitään isompaa pysty maksamaan käteisellä.

Voihan sillä ruokaa, bensaa sun muuta käyttötavaraa ostaa mihin perheessä menee yllättävän paljon rahaa.

Tosin käteisen arvo puolittuu kerran 15-20 vuodessa eli arvon säilyttämiseen surkea. Osa varmaan kannattaisi antaa mielummin vaikka kultaharkkoina - kai semmoiset vielä jossain päin maailmaa saisi vaivihkaa vaihdettua rahaksi?

Tavex antaa käteisenä vain tonniin asti eli aika pieninä muruina pitäisi kullan olla ja melkein ostajapulju samassa korttelissa ettei mene ramppaamiseksi.

Vierailija
27/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Neljäntenä antaisin asian olla.

Oma vanhempani tulee järjestämään asiat niin, että kaikki on siirretty yhdelle sisaruksista hyvissä ajoin ja muut jäävät ilman. Ei vaan tajua sitä, että kukaan sisaruksista ei tule tappelemaan aiheesta, vaikka hän kovasti sitä haluaisi.

Olen aina inhonnut kun sisaruksia kohdellaan eriarvoisesti, olen äidille painottanut tasapuolisesta kohtelusta.  Jaamme kaiken riidat ta. 

Lapsilla on muös hyvin erilaisia tilanteita.

Vierailija
28/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minullepä meidän isä antoi 500 000 e enkä saanut kertoa kenellekään. 

T. Pikkusiskosi

Vierailija
29/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullepa isämme antoi 500 000 e. Siitäkään ei saanut kertoa kenellekään.

T. Pikkusiskosi

Vierailija
30/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

V i t t u kun saisikin perintöä...ei tipu s-tana mistään suunnasta.

Kaikki muut sitä tuntuu saavan,ja monesta suunnasta..kyllä k y r p i i..

Vierailija
31/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma vanhempani tulee järjestämään asiat niin, että kaikki on siirretty yhdelle sisaruksista hyvissä ajoin ja muut jäävät ilman. Ei vaan tajua sitä, että kukaan sisaruksista ei tule tappelemaan aiheesta, vaikka hän kovasti sitä haluaisi.

Miksi antaisin asian olla, jos minua olisi noin kaltoin kohdeltu? Ei varmaan ensimmäinen kerta siinä perheessä, todnäk tuo hylkiö joutunut tyytymään kokk elämänsä vähemmälle kuin muut. Niin aineellisesti kuin emotionaalisestikin.

Vierailija
32/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina inhonnut kun sisaruksia kohdellaan eriarvoisesti, olen äidille painottanut tasapuolisesta kohtelusta.  Jaamme kaiken riidat ta. 

Niin mutta perintö jaettava tasan kaikkien kanssa.

Vierailija
33/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten persu pitää olla, että täältä kyselee lakineuvontaa :D

Pirautapa tuonne:

https://laki24.fi/lakipuhelin/?gad_source=1&gad_campaignid=1735417163&g…

Vierailija
34/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintaperillise lakiosaa ei voi sivuuttaa ilman painavaa syytä, joka on esim. perinnön jättäjää kohtaan tehty rikos tai rikollinen ja loukkaava elämäntapa.

Mutta: jos pesässä ei mitään ole niin paha on tyhjästä nyhjästä. 

Kuitenkin: rintaperillisille annetut arvokkaat lahjat katsotaan AINA ennakkoperinnöksi, eikä siinä ole aikarajaa. Eli tasinkoa joutunette maksamaan tälle yhdelle 25% kukin saamastanne lahjasta. Tällöin teidän osuutenne on 75% alkuperäisestä lahjastanne, samoin hän saa 3x25% eli yhteensä 75% eli saman verran kuin kukin teistä.

Käräjöimään ei kannata lähteä, koska siinä hupenee äkkiä teistä jokaisen perintö eikä riitäkään.

Vierailija
35/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tilanteita tarkoitat ?

Vierailija
36/36 |
04.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, onko muille annettu samanverran ennakkoa, miksi sulle ei ole annettu  ?