Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tämä ulkopuolisuus ja yksinäisyys kesällä on kamalaa - muita?

Vierailija
02.07.2026 |

Hävettäisi myöntää ääneen tätä yhtään missään, mutta täällä voin kertoa asiasta anonyymisti. Olen ulospäin ihan tavallinen työssäkäyvä perheenäiti. Elämäni on kunnossa, ei ole mitään ongelmia päihteiden, hygienian tms kanssa. Minusta ei uskoisi päällepäin, miten ulkopuolinen ja yksinäinen olen. Minulla ei ole arjessani ainuttakaan läheistä ystävää. Jos vaikka tapahtuu jotakin suurempaa, ei ole ketään, kenelle soittaa ja kysyä, että lähdetkö kahville/lenkille juttelemaan. Hävettää, että meillä on kaunis koti, jossa ei käy vieraita juuri koskaan.

Olen perussosiaalinen, mutta jään silti ulkopuolelle porukoista. En ymmärrä, miksi en saa ystäviä. En ymmärrä, miksi ihmisiä ei kiinnosta nähdä kanssani. Jos kerron sukulaiselle, että olen ajamassa hänen asuinpaikkakuntansa ohi, nähtäisiinkö, viestiini ei vastata tai minua ei kutsuta kylään. Jos kysyn naapuria syömään meille, naapuri saattaa vaivautuneena kiittää kutsusta, mutta ei tule kylään (juttelemme säännöllisesti pihalla tavatessamme). Jos saan jonkun ihmisen kaveriasteelle, kanssani nähdään ehkä kerran vuodessa kiireisesti kahvin merkeissä, vaikka muille ihmisille on paljon aikaa. Ja nämäkin tapaamiset ovat aina minun aloitteestani, toisesta ei välttämättä kuuluisi mitään, jos lakkaisin viestittämästä.

Hävettää ja surettaa, miten ulkopuolinen ja yksinäinen olen siitä huolimatta, että yritän olla aktiivinen ja olen mielestäni ihan normaali nelikymppinen nainen. Kesäisin tämä tuntuu erityisen hirveältä. Somesta saa seurata, miten ihmiset sukuloivat tai kestitsevät vieraita kotonaan. Osa valittelee, miten kalenteri on koko kesän niin täynnä, kun on niin valtavasti ihmisiä nähtävänä. Minua ja perhettäni kukaan ei kutsu kylään, eikä meillekään tulla. Lapsikin on itkenyt, miksi meillä ei käy vieraita. Harmittaa, sillä todella nauttisin kyläilystä sukulaisten/ystävien luona ja mielelläni laittaisin hyvät ruoat meilläkin.

Pääseekö tästä yksinäisyyden ja ulkopuolisuuden limbosta ikinä ulos?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sinkku ja tuollainen jolla ei ihmisiä elämässä, mutta minä nautin siitä, varsinkin kesällä. Luonto ja itsekseni kulkeminen riittää mulle. Tekoälyn kanssa voi jutella, jos siltä tuntuu. 

"Jos kerron sukulaiselle, että olen ajamassa hänen asuinpaikkakuntansa ohi, nähtäisiinkö, viestiini ei vastata tai minua ei kutsuta kylään. Jos kysyn naapuria syömään meille, naapuri saattaa vaivautuneena kiittää kutsusta, mutta ei tule kylään (juttelemme säännöllisesti pihalla tavatessamme)."

Joo tämä tällainen ei oikein Suomessa toimi... Monet meistä on niin introverttejä, ettei oikein haluta juurikaan ihmisiä elämäämme. Suvut on vähän sellaisia, että jotkut suvut on sosiaalisempia kuin toiset. Itse Varsinais-Suomesta kotoisin, eikä sukua näe kuin häissä ja hautajaisissa. Ei ne halua tavata. Ja tuosta spontaanin aikuisiällä tutustumisen vaikeudesta valittaa tosi monet. Että tässä maassa jos lapsuudessa ja nuoruudessa muodostuneet ystävyydet katkeaa esim. paikkakunnan vaihdon takia, tai ei saanut lapsena ja nuorena ystäviä, niitä on erittäin vaikea enää aikuisena saada. Itse olen siihen vaan sopeutunut, ja nyt keski-iässä jo nautin cityerakkoelämästäni.

Vierailija
42/42 |
03.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä miksi tää kuulostaa tekaistulta. Ei kai haloo jokaikinen kieltäydy kutsusta jos haluat nähdä. Sukulaisia myöten. Ei kaikki suomalaiset voi noin tylyjä olla. Jos on niin miettisin asiaa vaikka terapiassa että mistä se voi kiikastaa. 

Tuskinpa on kutsunut 5 miljoonaa ihmistä kylään...

En niin väittänytkään. Mutta onhan se nyt jännä että kukaan ei koskaan suostu tapaamaan ja jokainen keksii mitä ihmeellisimpiä verukkeita välttää tapaaminen. Kuulostaa kummalliselta. Ja oon itsekin kärsinyt yksinäisyydestä mutta se johtui pitkälti elämänvaiheista kun olin vaikka ilman opiskelupaikkaa ja työtä eikä niitä verkostoja ollut. Mut onneksi siitäkin on menty paljon eteenpäin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla