Mitkä ovat mökkeilyn huonot puolet mökin omistajien mielestä?
Millaisia negatiivisia asioita olette huomanneet kesäisin mökeillänne oleskelevat?
Hyviä puolia ei nyt tähän ketjuun tarvitse kertoa vain havaitsemanne huonot sellaiset liittyen mökin omistukseenne ihan kaikki, mitä omalla kohdallanne olette kohdanneet!
Kommentit (110)
Ainainen työmaa. Laiskat valittaa että valtion pitäisi tarjota jokaisella lomaviikot muidenmökeiltä ilman työtä, mutta ei se niin voi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Liikaa rusketusta, liian paljon saunomista, tulee syötyä liikaa ja menee veneen polttoaineisiin 3000-4000€ kesässä.
No, ajelkaa vähemmän sillä veneellä. Meillä menee ehkä muutama satanen polttoaineisiin. Ajellaan veneellä pelkästään mökille ja takaisin.
Hommia riittää. Aina joku paikka rempattavana. Mökin katto, aitan katto, uusi laituri, uusi terassi, moottorivene hajosi, uusi sauna, uusi huussi jne. Sitten alkaakin taas alusta.
Itse käytän ammattilaisia jos on rahaa. Jos ei ole niin pitää tehdä itse. Vuotava katto oli juuri kolme talvea suojamuovin alla kun ei vaan ehtinyt hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikiomalla mökilläni suurin nega on se, että pesumahdollisuus on vain ulkosaunalla, joka tietysti pitäisi lämmittää aina pesua varten. Vesipata on vielä erikseen, ei lämpiä kiukaan yhteydessä. Itse mökissä ei ole oikein tilaa/paikkaakaan, mihin esim. suihkun saisi. Toisaalta nykyisellään mökki on helppo ja turvallinen: vesivahingon mahdollisuus on mitätön ja talveksi voi keittiön vesiputken tyhjätä.
Edelliseen liittyen myös isompaa vaatepyykkiä ei viitsi pestä mökillä, vaan tuon kaupunkiin koneessa pestäviksi.
Mökki saisi olla hieman lähempänä kotia, nyt matkaa kertyy 1 tunti. Oma auto välttämätön. Mökki saisi olla julkisilla tavoitettavissa. Ja ruokakauppa lähempänä!
Viivyn silti mökillä lämpimään vuodenaikaan 1-3 viikkoa kerrallaan, kylmään aikaan kerran kuussa n. 3-4 vrk kerrallaan. Lämmitän silloin uuneilla "seinät kuiviksi".
Mökin kulut ovat hyvin pienet, missään vuokrapaikassa en elelisi näin halvalla!
Seuraavaksi kun uusit kiukaan, ota vesisäiliöllinen. Sellainen meillä on vakikäytössä, ei tarvitse sekä kiuasta että pataa lämmittää.
Tosin ei meillä aina saunaakaan lämmitetä, joskus lämmitetään vesi tuvassa ja käydään saunassa tai ulkona pesulla.
Joo, mutta olen jo sen ikäinen, että jos kiuas tai vesipata eivät itse irtisanoudu, näillä mennään loppuun asti.
Kokeilin irrallista pientä vesisäiliötä kiukaan kyljessä, mutta vesi ei siinä lämminnyt tarpeeksi, vaikka olikin hyvin pieni.
Olen sitten laittanut täysiä vesiämpäreitä lauteille lämpiämään yhtaikaa saunan kanssa. Vähintään haaleaa vettä tulee. Talvella kaipaa kyllä oikeasti lämmintä vettä, kesällä pärjää auringon lämmittämällä.
Mäkin lämmitänpesuveden saunan lauteilla vadeissa. Kun en jaksa kahta tulta tehdä, vähän peseytyjiä ym. Jos veden laittaa lautteille heti alussa niin hyvin ehtii lämmitä sen verran että tarkenee peseytyä.
Veden kantaminen järvestä on rasittavaa. Ja puuta kaatuu koko ajan, läheisimmät pitää sahata pölleiksi, kantaa kasoiksi ja hakata haloiksi. Kylmillä ilmoilla menee paljon halkoa koska lämmitetään puuhellalla ja takalla, päälle saunat ja vesipadat. Hyvinä päivinä on neljä tulta yhtaikaa.
Mökki on saaressa joten halkoja ei voi ostaa. Ja tyhmää se olisikin kun on koko ajan myrskykaatoa metsässä.Miksi saaressa olevaan mökkiin ei voi ostaa polttopuita?
No sehän olis kun niitä halkoja raahattaisiin sinne saareen 😂
Samalla vaivalla pilkkoo itse ne mökin vieressä olleet puut.
Ei kaikki halua kaataa puita. Jos rahasta ei ole puutetta, puut tuodaan pilkottuina kyllä ihan mökille asti, jopa saareen.
Menenkin takaisin hommiin, pesemään sammalta pois mökin terassista. Toisaalta ihan mukavaa puuhaa, saa olla ulkona luonnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikiomalla mökilläni suurin nega on se, että pesumahdollisuus on vain ulkosaunalla, joka tietysti pitäisi lämmittää aina pesua varten. Vesipata on vielä erikseen, ei lämpiä kiukaan yhteydessä. Itse mökissä ei ole oikein tilaa/paikkaakaan, mihin esim. suihkun saisi. Toisaalta nykyisellään mökki on helppo ja turvallinen: vesivahingon mahdollisuus on mitätön ja talveksi voi keittiön vesiputken tyhjätä.
Edelliseen liittyen myös isompaa vaatepyykkiä ei viitsi pestä mökillä, vaan tuon kaupunkiin koneessa pestäviksi.
Mökki saisi olla hieman lähempänä kotia, nyt matkaa kertyy 1 tunti. Oma auto välttämätön. Mökki saisi olla julkisilla tavoitettavissa. Ja ruokakauppa lähempänä!
Viivyn silti mökillä lämpimään vuodenaikaan 1-3 viikkoa kerrallaan, kylmään aikaan kerran kuussa n. 3-4 vrk kerrallaan. Lämmitän silloin uuneilla "seinät kuiviksi".
Seuraavaksi kun uusit kiukaan, ota vesisäiliöllinen. Sellainen meillä on vakikäytössä, ei tarvitse sekä kiuasta että pataa lämmittää.
Tosin ei meillä aina saunaakaan lämmitetä, joskus lämmitetään vesi tuvassa ja käydään saunassa tai ulkona pesulla.
Joo, mutta olen jo sen ikäinen, että jos kiuas tai vesipata eivät itse irtisanoudu, näillä mennään loppuun asti.
Kokeilin irrallista pientä vesisäiliötä kiukaan kyljessä, mutta vesi ei siinä lämminnyt tarpeeksi, vaikka olikin hyvin pieni.
Olen sitten laittanut täysiä vesiämpäreitä lauteille lämpiämään yhtaikaa saunan kanssa. Vähintään haaleaa vettä tulee. Talvella kaipaa kyllä oikeasti lämmintä vettä, kesällä pärjää auringon lämmittämällä.
Mäkin lämmitänpesuveden saunan lauteilla vadeissa. Kun en jaksa kahta tulta tehdä, vähän peseytyjiä ym. Jos veden laittaa lautteille heti alussa niin hyvin ehtii lämmitä sen verran että tarkenee peseytyä.
Veden kantaminen järvestä on rasittavaa. Ja puuta kaatuu koko ajan, läheisimmät pitää sahata pölleiksi, kantaa kasoiksi ja hakata haloiksi. Kylmillä ilmoilla menee paljon halkoa koska lämmitetään puuhellalla ja takalla, päälle saunat ja vesipadat. Hyvinä päivinä on neljä tulta yhtaikaa.
Mökki on saaressa joten halkoja ei voi ostaa. Ja tyhmää se olisikin kun on koko ajan myrskykaatoa metsässä.
Eikö mökillä ole sähköä vai miksi ei vesi nouse järvestä pumpulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkön siirtomaksu on aivan älytön. Mihin sitä siirretään ympäri vuoden, kun mökkiä käytetään muutama viikko vuodessa. Myös tienkäyttömaksu on aivan älytöntä. Tämä tuli vähän yllätyksenä perintömökin saatuamme, että joudumme maksamaan siitä, että ajelemme tietä pitkin. Mikään oma yksityistie tämä ei kuitenkaan ole,
Joku on ne sinun sähkökaapelit vetänyt tolppiin/maahan ja käy raivaamassa myrskyn kaatamat puut sähkölangoiltasi, se maksaa.
Tiekunnan ylläpitämät tiet vaativat säännöllistä hoitoa, lainausta, soraamista, ojitusten ylläpitoa, pientareiden nimittämistä, aurausta. Se maksaa.
Itselläni on 200 metriä sitä yksityistietä ja kaikki muut tien varren talot ovat ympärivuotisessa käytössä. Silti maksan korkeampaa yksikköhintaa, vaikka käytän tietä, tuota 200 metrin pätkää siis, ehkä 20 kertaa vuodessa. Tulee metreille hintaa.
Lisäksi on tietysti jätemaksu, vaikkei alueella ole edes jäteastioita, vaan vien jätteeni mukanani kotiin. Nämä tuntuvat vähän epäreiluilta.
Meillä muistaakseni on määritelty käyttö yksiköiden mukaan tiekuntamaksut, ja se määräytyy käytön mukaan, vakiasukkaat maksaa enemmän kun käyttävät enemmän. Kohtuullinen ja tasapuolinen hinnoittelu mun mielestä.
Eikö teillä oikeasti ole jätepistettä mökin lähellä? Ota yhteys kunnan jätehuoltoon tai etsi netistä sijainnit. Meillä on kauppamatkan varressa, ja lajiteltu jäte - pahvit, paperit, metallit, lasit sun muut - viedään kaupan pihalla oleviin kontteihin. Komposti meillä on mökillä. Jäsenmaksu on erittäin kohtuullinen. Juomavettä saa laskea ilmaiseksi omiin säiliöihin kaupan eteisen vesipisteestä.
Yhteiskäyttö isistä jätepisteistä sellainen huomio, että jotkut eivät tajua litistää pakkauksia kasaan, ja monesti etenkin pyhien jälkeen jätesäiliöt pursuaa. Eikä niitä ole tarkoitettu purkujätteille tai huonekaluille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mökki on saaressa joten halkoja ei voi ostaa. Ja tyhmää se olisikin kun on koko ajan myrskykaatoa metsässä.Miksi saaressa olevaan mökkiin ei voi ostaa polttopuita?
Ollaan raahattu halkoja saareen, 10 m3. Veneellä soudettiin. Ei siinä mitään järkeä ollut. Mutta tehtiin
Mökkeilyn huono puoli on, että ylläpitämisessä on paljon hommaa. Kaikkia rakennuksia pitäisi olla huoltamassa. Katot, rännit, terassit, seinät. Kaipaa puhdistusta ja pensseliä.