Suomessa helteita ei edes tullut ja Euroopassa ne on ohi - olipa lyhyt "ilmaston muutos" !
Olen aina sanonut, että kun on kuumaa niin se on ilmaston muutosta ja ilmastoalarmistit aloittavat jokavuotisen ulinansa. Kylmä onkin vain säätä ja silloin kuolee ihmisiä yli 10 kertainen määrä kuumuuteen verrattuna.
Ja se kuuluisa ihmisen vaikutus -> kuinka paljon onkaan maapallon väestö kasvanut lähihistoriassa? Siinä onkin se perimmäinen ongelma ja ihmisen "vaikutus".
Kommentit (66)
Joskus ilmasto muuttunut yhdessä päivässä, joskus siihen kuluu miljoonia vuosia. Tulivuoren purkaus aiheutti kolmen vuoden pimeyden, jolloin kaikki sadot menetettiin. Lähes maapallon kokoinen meteoriitti iskeytyi maahan. Lähestymme ajanmittaan aurinkoa kärventyen ym. Mikään ei ole niin varmaa, että jokin tulee muuttamaan ilmastoa. Koskaan ei historiassa ollut näin pitkää vakiota ilmastossa. Joillekin riittää oletus, että heidän syntymästä kuolemaansa kaikki hyvin, mutta siihen ei voi luottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Unkarissa mitattiin tiistaina uusi lämpöennätys, kun elohopea kohosi 42 asteeseen"
Hurjaa. Olin v. 2007 Budapestissa ja lämpö oli siellä 41,9C.
Minä olin vuonna 1994. Lämpöä oli 42 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Unkarissa mitattiin tiistaina uusi lämpöennätys, kun elohopea kohosi 42 asteeseen"
Hurjaa. Olin v. 2007 Budapestissa ja lämpö oli siellä 41,9C.
Minä olin vuonna 1994. Lämpöä oli 42 astetta.
Virallisten mittausten mukaan Budabestin edellinen lämpöennätys on vuodelta 2007 ja se oli 40.7C . Kannattaa huomata, että myös yölämpötilat ovat olleet poikkeuksellisen korkeita, Unkarissa tehtiin myös vuorokauden minimilämpötilan ennätys 26.9C (eli yölämpötila), aikaisempi ennätys oli 24.7C, vuodelta 2022. Budabestissa uusi ennätys oli 26,6C .
Kaikki nämä ennätykset, ja entiset ennätykset, ovat tältä vuosituhannelta...
P.S. Ennätykselliset helteet ovat kurittaneet etenkin Länsi-Eurooppaa, ja Espanja ei suoranaisesti kuulu siihen, se on enemmän Etelä-Eurooppaa. Ei siis kannata verrata Espanjan lämpötiloja esimerkiksi Hollannin tai Belgian lämpötiloihin, koska ne ovat aika kaukana Espanjasta...
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto on muuttunut koko maapalleroiden olemassaolon ajan.
Olet tässä asian ytimessä, mitä nyt muutosnopeudella on oma osansa :)
V i t t u mitkä kelit taas...vettä tuli kuin esterin perseestä,14 astetta "lämmintä",ja tiet märkänä,eli auto paskaantuu..miksi v i t u s s a ne kunnon pitkäkestoiset helteet eivät ikinä tule tänne Suomeen?..paska maa ilmojenkin puoleen..
Näissä uutisissa harvoin kerrotaan, miten se helle on vaikuttanut kuolemiin. Onko siis todella lämpö vienyt hengen, kuivuminen vai mikä. Kerran muistan lukeneeni, että olikohan Turkissa kuollut ihmisiä kun olivat menneet katolle nukkumaan kuumuuden vuoksi. Pudonneet sieltä sitten unissaan. Ei se silloin ole mielestäni helteestä johtuvaa vaan onneton seuraus. Nyt on uutisoitu hukkumiskuolemista.