Minäkin tänne = )
Huh,kylläpäs yllätti ultratäti viikko sitten kysyessään " tiesittehän te että näitä tulee kaksi" .. Eipä tiedetty. Uskomatonta että siitä on vasta viikko!
Miten olette pärjänneet kaksosten kanssa? Meillä on ensimmäinen raskaus kyseessä ja alkoi ihan eri tavalla jännittämään tulevaisuus..
Yllätys oli kuitenkin ihan positiivinen = ).
Kovasti olen yrittänyt etsiä tietoa mutta ei meinaa löytyä = (
Helsingin monikkoperheet ry:n sivut löysin,mutta siinä se sitten onkin.
Ilmeisesti neuvolastakaan ei saa mitään vihkosta?
Meille on kuitenkin tilattu jotain opuksia koskien monikkoraskautta.. Olis vaan kiva saada " ilmaista" tietoa jostakin.
Ehkä sitten täältä? = )
*kompura+tuplat 14+4
Kommentit (10)
Maha alkaa tosiaan näkyä jo paljon aikaisemmin ja siitä tulee ISO! :) Meillä myös kaksoset esikoiset. Meillä meni raskausaika hyvin,mitä nyt turvotusta sun muuta pientä oli. Töistä jäin pois muistaakseni rv 20 kesälomalle ja sen jälkeen sairaslomalle kun olisi ollut paljon nostelua. Vauvat syntyivät käynnistyksellä ja alakautta rv 38+3,yli 3kg molemmat ja 51cm,identtiset tytöt. Nyt prinsessat jo pian 8kk!
Se huono kaksosraskaudessa on että tietoa ei oikein meinaa saada mistään,me myös tilattiin monikkolehdet ym. mutta toisaalta mihin sitä tietoa tarvitsee,nyt huomaan että ilman sitäkin on pärjännyt,aluksi oli vaan niin paniikki kaikesta..kuinka synnytän ja kuinka pärjään.. Kaksosraskautta seurataan useammin ja tarkemmin joten mitään hätää ei pitäisi olla. Ja suosittelen ettet lue kaikkia juttuja näiltä keskustelupalstoilta,koska joskus kaikki ei menekään niin hyvin.. :(
En muista mitä muuta kyselit mutta toivottavasti tästä oli edes vähän apua.
Memmi ja tytöt pian 8kk
Olin minäkin aika pihalla tuossa vaiheessa tosiaan. Ei mistään löytynyt mitään tietoa. Täältä tosiaan sitten kyselin, jos jotain ihmettelin.
Raskausaika oli tosiaankin RASKAS (mulla jo yksi ennestään). Ei tullut helpompaa jaksoa ollenkaan. Lopullisesti äitiysvaatteisiin siirryin rv12, että siinä se pullahti. Tasaisesti tukaloitui olo loppua kohti. Vaikka olo oli aivan hirvittävä, kaikki meni kuitenkin ilman " vaaroja" , ja terveet identtiset pojat syntyivät alakautta rv37+2 (spontaani synnytys, B perätilassa). Kaksosarki on ollut uuvuttavaa (helpompaa olisi, jos olisivat ekat lapset), mutta kuten tuttava (kaksosten äiti) sanoi: kyllä se siinä 2-3 vuoden paikkeilla helpottaa... Toivotaan niin :)
Alia ja pojat 7kk
Se odotus olikin helppoa kun vertaa tähän arkeen nyt 5 viikkoa vanhojen kaksospoikien kanssa. Mulla raskaus aika meni tosi helposti ei ollut kun alkuraskauden pahoinvointia siinä kaikki. Mulla jäi kaiken lisäksi masu tosi pieneksi vaikka odotin rv38+2 asti, sitten käynnistettiin kun mitään merkkejä ei ollut että olis itestään käynnistynyt.
Mulle nämä ovat esikoisia ja en kyllä osaa sanoa että onko helpompi että ei ollut ennestään lapsia, kokemusta olis ainakin ollut kun nyt on aika epävärma olo. Vaikka koko raskauden ajan oli positiivinen olo että kyllä tästä selvitään ihan helposti.
Suosittelen että kun jäät äitiyslomalle niin nauti unesta koska sitä ei paljon saa JOS vauvat heräävät yhtä usein yöllä kun meillä eli 1,5-3h välein. En todellakaan halua pilata sun fiiliksiä ja toivottavasti sulla tulee helpompaa kun mulla.
Mulla ei ollut mitään käsitystä että tää vois olla näin raskasta ja etenkin se harmittaa että huomio täytyy jakaa kahden välillä. Päivääkään en silti vaihtais pois enkä vois kuvitellakkaan että meidän perhe ei olis kaksosperhe.
Tsemppiä ja onnea!!
Masu kasvaa uusiin valtaviin mittoihin. Vauvavakuutus kannattaa varata heti, ennekuin neuvolakortissa on mitään eväämiseen vaikuttavia seikkoja. Vauvavakuutus on ollut meillä hyvä, koska molemmilla on korvat putkitettu. Pojalla on menossa toiset putket.
Tuplavaunuja voit alkaa katselemaan ja samoin turvakaukaloita katso vaikka monikkoperhiden kirpputori ilmoituksia. Gracon Autobabyt jalustalla on hyvät, niin ei tarvi niiden turvavöiden kanssa häsätä. Pieniä hyväkuntoisia vaatteita löytyy kirppareilta. Helsingissä järjestetään monikko-odottajille synnytysvalmennusta.
Mä sain neuvolasta sellainen pienen tuplaonni-vihkosen.
Kaksosten kanssa pärjää ihan hyvin. Otat kaiken avun vastaan jonka saat ja nukut aina kun lapsetkin nukkuu. Sivota kerkee myöhemmin.
Pyydä imetysopastusta ja jos imetys ei onnistu, niin vastike on ihan ok. Meillä saivat iltaisin lisämaitoa pullosta, jotta nukkuisivat paremmin. Vastikkeen voi antaa huoneen lämpöisenä. Ja pyritään pitämään lapset samassa tahdissa, jotta itselle jäisi enemmän nukkumisaikaa.
Ota odotus rauhallisesti ja tsemppiä!
hopsi ja tuplat 2v5kk
Itsekin olen vasta odottaja viikkoja nyt 29+6. Eli en osaa sinulle vielä mitään kertoa monikkoarjesta.
Minä olen tykännyt käydä Monikko-Onnea sivuilla eli http://www.phpbbserver.com/monikkoperheet/ lukemassa ja jutustelemassa, saamassa sieltä vertaistukea. Sivuille pitää rekisteröityä ja vain silloin pääsee lukemaan tiettyjä sivuja.
Raskauden alussa sitä vain ajatteli, että mitä kaikkea kaksoisraskaus tuo tullessaan. Alkuajan pahoinvointi ja väsymys tulivat kyllä tuplana ja nyt olen tuskaillut lonkkien/SI-nivelten kipuilujen kanssa, eli jo viikolla 14 jouduin siksi jäämään sairaslomalle. Muuten on raskaus edennyt hyvin.
Neuvolasta itse en ole mitään ylimääräistä tietoa saanut. Äitipolikäynneille, joita on ollut kerran kuussa, olenkin sitten tehnyt aina kysymyslistaa mukaan.
Ja täältä ja tuolta Monikko-Onnea palstalta olen sitten haistellut mietteitä tulevasta. Tarinoita tuntuu olevan monenlaisia.
Onnea sinulle odotukseen!
Nuksuli
Onnea tuplista, ja onnellista odotusta sulle!
Hopsi taisikin mainita, että nuo Gracon Autobaby-kaukalot jalustoilla on ihan ehdottomat, ettei tarvitse erikseen turvavöillä kaukaloita joka kerta autoon kiinnitellä. Meillä on 9/2006 käyttöön otetut ja uutena ostetut Autobabyt (2 samanlaista) jäämässä piakkoin pois käytöstä, erinomaisessa kunnossa. Jos kiinnostaa, tästä saisitte tosi hyvät kaukalot tuleville vauvoillenne. Ilmoittele :)
EmpOmppu + muksut 9,5 kk
Tuli taas ihan omat ultrassakäynnit mieleen: ekalla kerralla ei käynyt pienessä mielessäkään että tulisi kaksoset ja järkytys oli suuri :). Toisella kerralla oltiin jo kerran todettu alkuraskauden ultrassa että yksi on tulossa, mutta toisessa ultrassa löytyi taas kaksi. Kummatkin kerrat olivat aikamoisia shokkeja, mutta nopeasti siihen tottuu :).
Meillä siis esikoisyksönen ja kahdet kaksoset, kaikki syntyneet noin parin vuoden välein. Kaksosvauvojen kanssa elely ei ole mitään lomailua, ja monenlaisia kikkoja täytyy keksiä jotta arki sujuisi helpommin. Kaiken vaivan arvoista se kuitenkin on!! Minusta lapsille voi olla suuri etuoikeus olla kaksonen. En oikein edes osaa eritellä että miksi näin on, sen vain näkee kun katselee lastemme keskinäisiä suhteita. Meillä nuorimmat ovat jo pian 3-vuotiaita, ja hyvin on selvitty tähän asti :)).
Raskausajat ovat olleet minulle rankkoja supistelujen ja pahoinvoinnin vuoksi, mutta onneksi näin ei ole kaikilla :). Tsemppiä ja onnellista vauvojenodotusta!!
Meillä 9,5kk ikäiset kaksostytöt ja muistan hyvin viime vuoden ystävänpäivän jolloin lääkäri sanoi ultrassa " ja sitten täällä on tämä toinen" ....aikamoista vuoristorataa kesti viikon verran ennen kuin ajatukseen sopeutui ;) Meilläkin kyseessä esikoiset joten kyllähän se mietitytti, miten ihmeessä kahden vauvan kanssa voi selvitä....Ja hienosti on selvitty! Tytöt syntyivät rv 33+4 ja viettivät sairaalassa 2vkoa opettelemassa syömistä. Ennenaikaisuudesta huolimatta kaikki on mennyt mukavasti ja mitään isompia ongelmia ei ole ollut. Tietoa on tosiaankin harmittavan vähän monikkoraskauksista saatavilla :/ Jopa eri vauva-lehdetkin tuntuvat valitettavan vähän huomioivan monikkoperheitä..Monikkoyhdistysten tapaamiset on yksi hyvä tapa päästä " kurkkimaan" monikkoperheiden arkea ja samalla voi kysellä asioista jotka askarruttavat. Myös minä suosittelen tuota jo aiemmin mainittua Monikko-onnea keskustelupalstaa!!
Minulla raskausaika sujui hyvin rv 30 saakka, jolloin huomattiin kohdunkanavan kypsymistä ja sain kehotuksen lepäillä kotona. Ennen sitä vointi oli mitä mainioin eikä mahakaan kasvanut mitenkään jättiläismäiseksi. Sairauslomalle jäin töistä rv 26 vaikka mitään vaivoja ei ollutkaan - suosittelen!!!!
Tässä nyt joitain ajatuksia, tsemppiä odotukseen ja hyviä vointeja!!
Elaine
Kiitokset kaikille vastanneille.. Todellakin,tietoa ei meinaa saada mistään! Nyt on jo alkanut pikkuhiljaa tottua ajatukseen että vauvoja tuleekin 2.. On se vaan uskomatonta!
Täällä on ollut aika heikko olo,mitään ei jaksaisi tehdä. Töissä olen vaan käynyt kääntymässä,muutaman tunnin päästä onkin joutunut kotio lähtemään kun ei vaan pysty olemaan ja tekemään.
Viikonloppuna epäiltiin jo umpisuolen tulehdusta,mutta lopputulos oli että eiköhän kyseessä ole ihan tavalliset kasvukivut..
Tänää sitten neuvolaan lääkärille,ei tässä kunnossa ole toiveitakaan mennä töihin.
Onko muilla ollut rankkaa odotusaikana? Oksentanut en ole kuin muutaman kerran,mutta olo on sitten ollut kamala senkin edestä.
Nyt alkaa mahallaan nukkuminen tuntumaan aika ilkeältä,ihan kuin olisi amerikkalainen jalkapallo vatsassa = D.
Ensimmäiset mammahousutkin tuli ostettua pakon edessä kun omat housut tekee tiukkaa jos joutuu istumaan = ). Pömpöttää oikein kivasti,vaikka lääkäri sanoikin että on aika pieni masu vielä.
Ja tällä hetkellä painan vähemmän kuin ennen raskautta! Vaikka syön kunnolla ja usein niin ei auta.. Mutta kaipa se tästä. Jos lähtis valmistautumaan lääkärille..
*Kompura+masukit 16+1
Pitihän sitä kyselläkkin, mitenkä olette muut voineet raskauden aikana? Täällä on ollut aivan kamala olo,ei toivettakaan töissä käymisestä. En kutenkaan ole oksentanut,jotain positiivista sentään = )
Ja milloinka on alkanut masu näkymään? Mulla on nyt alkanut yhdet tiukemmat housut puristaa,ja maha pömpöttää enempi kuin ennen raskautta..
Kertokaas kokemuksia!