Lajitteleeko joku oikeasti roskiansa?
Itse heitän kaiken sekajätteeseen. No paristot ja sellaiset kyllä ongelmajätteeseen. Maailma ei sillä pelastu että täällä näprätään mihin purkkiin mikäkin roska menee, ja samalla muualla maailmassa esim Intiassa jätteet heitetään vaan jokeen ja kadulle.
Kommentit (48)
Roskakuskit vie kaatopaikalle ja ne poltetaan. En ole koskaan käynyt kaato paikalla en tiedä miten ne tuhotaan mut luulen et sinne kaikki vaan ja joku systeemi tuho poltto järjestelmä ja kaikki katoaa
Pahvista saatetaan tehdä jotain uusiutuvia ainesosia kenties metalleista tiedä häntä missä paikassa ja muten kaikkialla eri suomeis on roska jutskatkien viedään ja missä ne poltetaan.
Vai viedäänkö ne johki maan alle muhii
Lajittelen kaiken: pahvin, metallin, lasin, muovin, bion, ongelmajätteet.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap. oikeasti tyhmä?
On Vain viisaat lajittelevat.
Kyllä lajittelen. Omaa tonttiahan tässä pidetäänkin siistinä. Monet muualta tulleet vieraat ovat ihmetelleet Suomen puhdasta luontoa ja raikasta hengitysilmaa.
Kyllä tää meidän lajittelu ja tarkkaan funtsailut helpottaa edes tällä kulmalla pidemmän aikaa... Ei yllä Kiinan teollisuuspäästöt niin helposti tänne saakka.
Lajittelu ja puhtaanpito myös lisää tietoisuutta. Eihän tätä maapalloa enää mikään pelasta. Kullakin planeetalla on päiväyksensä.
Itse pyrin helpottamaan omalta ja lasteni osalta meidän oloa. Sunkin. Pus.
V#ttu ihmiset väittelee et on parempi ihminen kun lajittelee 🤣
Minä lajittelen muut paitsi biojätteet. Pahvien lajittelu on oikeasti kätevää, koska roskakori ei täyty niin nopeasti, kun sinne ei laita maitopurkkeja ja muita pahvipakkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Roskakuskit vie kaatopaikalle ja ne poltetaan. En ole koskaan käynyt kaato paikalla en tiedä miten ne tuhotaan mut luulen et sinne kaikki vaan ja joku systeemi tuho poltto järjestelmä ja kaikki katoaa
Pahvista saatetaan tehdä jotain uusiutuvia ainesosia kenties metalleista tiedä häntä missä paikassa ja muten kaikkialla eri suomeis on roska jutskatkien viedään ja missä ne poltetaan.
Vai viedäänkö ne johki maan alle muhii
Suomessa tämä on aluekohtaista. Pkseudulla on Ämmässuolla linjastot minkä läpi kukin lajiteltu materiaali menee. Suurin osa muoveista, metalleista, laseista.... jatkaa kiertokulkuaan uudelleen jossain muussa muodossa.
Ja tuolla tavalla asioista ajattelevia/toimivia, kun on tarpeeksi niin maailma pelastuu.
Eikun...
Ja kyllä, meillä on omat boxinsa kompostijätteelle, sekajätteelle, muoville, kartongille, lasille, metallille ja ns ongelmajätteelle kuten paristot ym.
Minä lajittelen kaiken minkä voi. Ei se ole vaikeaa tai vie aikaa paljoa ollenkaan. Olen itse myös töissä kiertotalouden parissa. Sillä voi kyllä pelastaa osaltaan maailmaa. On aivan salaliittoporukoiden höpöhöpöä, että kierrätetty materiaali menisi Suomessa sekajätteeksi, ellei erä ole jotenkin aivan pilalla ja vaikea putsata.
Ei se että joku toisella puolen maailmaa heittää roskat jokeen (kun kierrätyssysteemiä ei ole), poista vastuuta niistä oman elinajan roskavuorista. Huom myös mistä kaikki krääsäsi tulee, olet vastuussa osaltasi kehitysmaiden jäteongelmista.
Vierailija kirjoitti:
se on juuri näin ja yli 90% maailman jätteistä dumpataan samaan paikkaan, yleensä vielä kuljetetaan kehitysmaiden riesaksi... ja sitten joku luulee että Suomella on jotain vaikutusta asiassa...
Jokaisen valinnoilla, pienilläkin, on vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Miks ihmeessä lajittelisin? Noi meidän parin viikon roskat mahtuu hienosti tuohon meidän pönttöön.
. . .
Vierailija kirjoitti:
Mitä luulee lajittelijat saavuttavansa? Tuhlaa vaan aikaansa ja elämäänsä näpräillessään roskiensa kanssa.
Mitä ajantuhlaamista se on, jos heittää roskat eri laariin roskiskaapissa? Kaikki muut paitsi kartonki- ja paperiroskis mahtuvat roskiskaappiin.
Kierrätän. Keittiössä on samassa vetolaatikossa siististi lootat muoville, keräyskartongille, biolle, paperille ja pikkuboksit lasille ja metallille. Sinne on näppärää lajitella, eikä tarvitse usein astioita tyhjentää poislukien bio.
Sekajäte on kallista ja typerää resurssien käyttöä. Ajatella fossiilista muovia, mikä homma ja ympäristötuho kertakäyttötuotteelle. Metalleista puhumattakaan 😳 Kannattaa käyttää uudelleen.
Muistakaa rytätä jogurttipurkkien kannet!
Täs nyt tuli mieleen roskista toi toosa TV YouTubesossuäidit niin yhdessä videossa on kun ne tutkii roskia
Lajittelen vain sen takia, ettei roskis täyty niin nopeasti ja säästän tyhjennyskuluissa.
Peskää ne muovitörpöt ja käyttää uudestaan kuten mikro ja viili . Ne käy myös mökillä. Retkellä. Ja poikkeusoloissa.
Anna vaikka naapurilles roskakassit .
Kun katsoo kuvia intialaisista joista missä ääriään myöten roskia niin ettei vettä näy niin hiipuu lajittelu innokkuus.