Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuori suomalaisnainen kuoli kaaduttuaan ruokokasvin päälle Malagassa

Vierailija
30.06.2026 |

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000012112067.html
Järkyttävää, voiko olla totta, että siellä on kadun varrella katkaistuja bambuja?

Kommentit (42)

Vierailija
41/42 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvaako noita ruokakasveja siellä ihan yleisesti kävelyteiden varsilla? Vai kävelikö hän jollekin ruokopellolle, josta kasvit oli niitetty teräviksi?

Palmuja kasvaa ihan yleisesti teiden varsilla. Ruokokasvi tässä tapauksessa on siis todennäköisesti pieni palmun runko, mikä on kuivanut, katkennut ja jäänyt sojottamaan. 

Palmu ei ole ruokokasvi. Sokeriruoko on. Olisiko kuitenkin sokeriruoko. Niillä on terävät lehdet. 

Vierailija
42/42 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen leikannut pensasaitoja, muun muassa bambuja ja muita sen tyylisiä kasveja – käytetäänhän kaktuksiakin pensasaitoina. Työnantajani huusi minulle: ’Leikkaa, leikkaa vain!’, kun pyysin häntä pitämään tikkaita. Tikkaat seisoivat pehmeällä nurmikolla, ja pomo halusi vain urakoida. Minä sitten seivästyin käskystä teräviin bambuihin. Henki ei mennyt, mutta pensaita en enää ikinä leikkaa. Kädestäni meni hermoja rikki ja lihas rikkoutui.

Kun käsky kuului vain ’leikkaa, leikkaa’ ilman tikkaiden pitäjää, tiesin riskit.

Lähtekää aina pois töistä, jos intuitio niin neuvoo! Ei se 6–12 euron tuntipalkka ole rikkoutuneen kropan väärti. Näissä firmoissa eivät edes vakuutukset ole kunnossa – aivan kuten ei Suomessakaan työntekijöillä enää ole mitään turvaa. Bambu repii lihaa aivan eri tavoin kuin esimerkiksi puukko. Jos saat puukosta ravintolan takapihalla, et välttämättä edes huomaa osumaa. Bambu sen sijaan ritkahtelee lihaskudoksen läpi hitaasti ja seivästää sinut lopulta. Se saattaa lopuksi jopa katketa sisään. Yksi hyvä turvasääntö päteekin tässä: pitäkää aina kahden metrin väli bambuihin ja korsikasveihin, niin ne eivät pääse satuttamaan teitä. Kiertäkää kaukaa ne perkeleet! 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä