Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En saanut töistä läksijäislahjaa

Vierailija
30.06.2026 |

Kuitenkin tetistä, harjoitteluista ja työkokeiluista olen saanut. Olisi luullut, että töistäkin saisi, mutta ei tullutkään mitään. 

Pitäisikö teidän mielestä saada läksiäislahja? 

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit huono työntekijä...turhaa kiittää tai muistaa..

Vierailija
42/56 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi töistä edes pitäisi saada lahjoja? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos saa työtodistuksen. Yhdestä firmasta sai odotella kunnon todistusta yli puoli vuotta. 

Saa nähä saako edes sitä. Ei työnantaja, mitään sellaisestakaan puhunu

Ap

Työtodistusta pitää itse pyytää, se ei tule automaattisesti.

Vierailija
44/56 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työantajat ovat erilaisia. Julkisella sektorilla lahjojen jaosta on tehty vaikeaa, yksityisellä rajoitteita on vähemmän.

Valtiolla tyypillisin lahja on yli 20 työvuoden jälkeen jokin mitali kun täyttää 50-vuotta (tai myöhemmin jos työvuosia ei ole riittävästi). Tosin itse olen 56-v ja 30 työvuotta ja en ole saanut, kun sitä pitäisi haluta pyytää. Mielestäni palkintoa ei pyydetä vaan ansaitaan.

Nähtävästi eläköityessä tarjotaan kakkukahvit. Valtio ehkä antaa jonkun 20-100 euron lahjan. Kalliimpaa ei voi antaa koska menisi verotettavaksi tuloksi? Työntekijät voivat kerätä kolehdin ja ostaa jotain vähän kalliimpaa.

En ole koskaan ajatellut, että minua motivoisi tehdä töitä 40-45 vuotta samalle työnantajalle ja saisin lopussa kakkukahvit ja ehkä jonkin pellavapyyhkeen. Tulen tekemään oharit, varmasti joku syö kakun vaikka en olisi paikalla.

Haastaisin työnantajat, erityisesti julkisen sektorin, miettimään voisiko työntekijöiden motivaatiota nostaa jollain palkkioilla tai lahjoilla? Ja nostaisiko se työnantajakuvaa, jotta töihin hakeutuisi entistä motivoituneimpia ja pätevämpiä henkilöitä? Jos jollekin maksetaan palkkaa 4000 eur/kk, niin se tekee lomarahat huomioiden 2 Meur 40 vuodessa. Päälle vielä työnantajan muut kulut, melkein toisen 2 Meur. Eikö tämmöisestä sijoitusta pitäisi jotenkin vaalia? Jos ei ole rahaa vaalimiseen, niin lasketaan palkkoja 100eur/kk ja jaetaan vuoden lopussa lahjojan edes osalla säätyneestä rahasta? Ja lisäksi kaikkihan ei maksa mitään: kehuminen ei maksa, osa työelämän joustoista ei maksa, työuran edistäminen ahkerien osalta ei maksa (ja on vain pois niiltä jotka huutaa koviten). Mutta en ole se joka päättää palkitsemisesta. Ja ei kenenkään pidä olla asiasta murheissaan, kaikkia muitakin kohdellaan yhtä huonosti, joten yhdenvertaisia tässä ollaan. Jos jossain asiat on paremmin, parempi etten tiedä koska olisin vain katkera.

45/56 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä jos saa työtodistuksen. Yhdestä firmasta sai odotella kunnon todistusta yli puoli vuotta. 

Ap

Työtodistusta pitää itse pyytää, se ei tule automaattisesti.

Todistus tulee oikeis töis pyytämättä, arvostelu pitää pyytää 😃 

Vierailija
46/56 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä julkisen alan työpaikalla yleensä kollegat laittavat muutaman euron jokainen ja sillä ostetaan joku pieni lahja. 

Jos satut olemaan yksikön johtajan "sisäpiirikamu" niin sitten saat lahjan "firman piikkiin". 

Vierailija
47/56 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut minäkään. Pitivät kyllä läksiäisjuhlat, mutta ilman minua. Ehkä olisi minutkin kutsuttu, jos olisin työssäoloikana ryypännyt ja huorannut esinahkojen kanssa, mutta minä halusin mieluummin tehdä työni kunnolla ja hyvin. Ja teinkin. 

Vierailija
48/56 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuulutkaan, että töistä pitäisi saada läksiäislahjaa. Tai joululahjaa tai ties mitä helvettiä.

Mistä sitten keksit just nyt tuon joululahjaidean, jos et ole koskaan kuullutkaan?

Vierailija
49/56 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain monta viikkoa jälkeenpäin. Olin firmassa 19 vuotta. Joillakin oli ihan läksiäiset, mulla ei. En edes tiennyt kumman ne kuuluu järjestää, firman vai työntekijän? En ole ihan varma vieläkään. Ehkä ne oli iloisia kun häivyin. Ehkä auoin liikaa päätäni, ja ne vittuuntui, vaikkei sanoneet mitään? Oikeastaan olen aika varma että soitin liikaa suutani. Nyt voin vinkata, että älkää aukoko päätänne. Nuoleskelkaa perseitä, se ei voi mennä vikaan.

Vierailija
50/56 |
01.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ikinä kuulutkaan, että töistä pitäisi saada läksiäislahjaa. Tai joululahjaa tai ties mitä helvettiä.

Eläkkeelle jääville on meillä kerätty läksiäislahja, mutta muuten en kyllä muista, että olisi lahjoja annettu.

Vierailija
51/56 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin samassa paikassa vuosia töissä. Kun joku vaihtoi työpaikkaa, jäi eläkkeelle, äityislomalle, valmistui, täytti pyöreitä keräsimme rahaa muistamista varten. Kun minä lähdin en saanut mitään muistamista. Kakkia ei vain kohdella samalla tavalla.

Vierailija
52/56 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoidin vuosia, yli 10 v keräykset. Kun jäin mammikselle, en saanut mitään. Sitä ennen valmistuin, ei mitään. Kollega sanoi missä kakku. Sanoin samassa paikassa, kuin korttikin.

En sitten enää hoitanut tämän jälkeen keräyksiä. 

Moni odotti mammiksen jälkeen hoidan nämä ja vuosienkin päästä joku sanoi asiasta. Oon vastannut mä tein ihan mielelläni. Oli kiva hoitaa muistamisia. Mutta kenenkään mielestä ei ollut hauskaa hoitaa mun muistamisia, lopetin. Tätäkin kritisoitiin ja vastasin mä oon jo oman osuuteni tehnyt. Miksi kukaan ei hoida nyt ?

Vierailija
53/56 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoidin vuosia, yli 10 v keräykset. Kun jäin mammikselle, en saanut mitään. Sitä ennen valmistuin, ei mitään. Kollega sanoi missä kakku. Sanoin samassa paikassa, kuin korttikin.

En sitten enää hoitanut tämän jälkeen keräyksiä. 

Moni odotti mammiksen jälkeen hoidan nämä ja vuosienkin päästä joku sanoi asiasta. Oon vastannut mä tein ihan mielelläni. Oli kiva hoitaa muistamisia. Mutta kenenkään mielestä ei ollut hauskaa hoitaa mun muistamisia, lopetin. Tätäkin kritisoitiin ja vastasin mä oon jo oman osuuteni tehnyt. Miksi kukaan ei hoida nyt ?

Muistan parin vuoden takaa kollegan poika pääsi ylioppilaaksi. 
Siitä tämän kollegan työparinteki keräyksen. Tuli viestejä vielä kerkeää osallistua Villen yo lahjaan. En oo ikinä Villeä ees tavannut

Vierailija
54/56 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan saaneeni käsinväsättyjä

kiitoskortteja kollegoiltani.

Kerran työkaverimies antoi pienen

pehmolelun viimeisenä

aamunani, jäi mieleen. 

Nämä olivat nuoruuden 

työpaikkoja ennen nettiä ja etätöitä. E

Vierailija
55/56 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kirjoita työtodistus varalta valmiiksi hyvien arvostelujen kera tietenkin, ja pyydä työnantajaa allekirjoittamaan se, jos ei oma-aloitteisesti sitä ojenna.  Tai pyydä suositus esimieheltä kirjallisena. Sinulla on oikeus työtodistukseen.

Vierailija
56/56 |
02.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdessä paikassa olin 2 vuotta töissä. En saanut läksiäislahjaa. Yhdestä kesätyöpaikasta sain ja myös yhdestä paikasta, jossa olin 10kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kolme