Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö karkit, mehujäät ja limpparit kieltää lasten suojelemiseksi sokerilta?

Vierailija
30.06.2026 |

Vai riittäisikö lasten suojelemiseksi se että näille määrättäisiin ikäraja kuten energiajuomien ja alkoholin myymisessä?

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7d8266b5-6b02-4fbf-a0f4-d9576a132d79

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi. Karkeista, mehujuäistä ja limppareista ei ole mitään haittaa, kun niitä käytetään kohtuudella. Olen itse elänyt jo 50 vuotta, syönyt aina karkkia erityisesti, en ole koskaan ollut lihava eikä ole ollut muitakaan haittoja. Yksi syy lienee, ettei lapsuudenkodissani ollut koskaan mitään karkkipäiviä tai muita rajoituksia karkinsyöntiin. Niitä oli aina tarjolla. Eipä ne sitten niin kovasti kiinnostaneet, kun oli arkea. Silloin tällöin teki mieli ja otti muutaman. Mutta ei niihin mitään himoa ollut. Eikä ole vieläkään.

Mutta muille voi tulla addiktio. 

Vierailija
22/23 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohtuudella.  ns herkku tuottaa mielihyvää aivoille.  lapsella oikeus kokea mielihyvää kuten herkkuhetki tai ruokailun yhteydessä  jälkiruoka.

elämään kuuluu herkuttelu .

mielihyvää toki saa laadukkaasta kotiruuastakin. mutta kieöeesä etualalla on makeanpisteet- kuteen taaenpana- karvas- suolainen jne. 

annetaan lapsen kokea aisteja ruokkivaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
30.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi kokonaan kieltää herkkuja vaan aikuisten pitää opettaa jälkikasvulleen, että herkkuja ei kuulu syödä joka päivä vaan vain silloin tällöin ja silloinkin niitä syödään kohtuudella. Suomalaiset aikuiset ja lapset napostelevat liian usein ja liian paljon epäterveellisiä herkkuja ja tämä tapa pitäisi saada jollakin keinolla kitkettyä pois. Itse en keksi muuta tehokasta keinoa edellämainittuun kuin epäteterveellisten syötävien tuntuva hinnan korotus vaikka sitten jonkun lisäveron muodossa.

Ei hintoja voida nostaa niin paljon, että sillä olisi vaikutusta. Köyhät joutuvat muutenkin miettimään mitä ostavat, parempituloisille taas joku veronkorotus karkeissa on saman tekevää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi