Ongelma ei ole vain se että ihmiset tilaavat ulkomailta pelkkää turhaa krääsää, roskaa ja turhakkeita
Temutus ja Shein ostokset ovat vain pieni osa ongelmaa. Se on vain pieni osa ongelmaa jossa Kiinan taloudellinen voima on ohittanut Euroopan ja sen lisäksi työpaikat ja tuotannot on siirretty sinne.
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinasta saa ihan tarpeellista ja oikeaakin tavaraa, samaa pientä tarvittavaa jota esim Tokmanni myy.
Hobbyhall on muuten nykyään aika täysi kiinakauppa. Oon katsellut mm hyllyjä, verhoja ja peti aatteita sekä askartelutarvikkeita. Kuvahaku ohjaa Temuun, eivät ole jaksaneet edes vaihtaa omaa kuvaa, ja hintahan on moninkertainen.
Mm EMP myy kans kiinakamaa Nemesis now nimellä. Mutsi osti mulle tokmannilta pääkallocrocksit jota olin aliexpressissä katsellut pitkään. Vasta törmäsin samoihin EMPllä paitsi että hintaa oli +20e.
Jos sieltä saisi oikeasti tarpeellsita ja hyödyllistä tavaraa niin minkä takia uutisissa sanottaisiin ettei ihmiset tilaa ulkomailta muuta kuin halpaa roskaa ja valehtelisi siitä?
Ihan uutisissa sanotaan ettei tilata muuta kuin roskaa, näillä sanoilla?
Tää on mennyt kyllä ohi. Mielestäni he on puhuneet vaan paketeista.
Vai perustuuko tää uutisointi mammapalstan kerrontaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitäs mitäs, eikö markkinatalouden pitänytkin määritellä itse lakinsa? Vapaa kilpailu hei, hinnat laskee!!!! Ja kun niin tapahtui, ei se olekkaan yhtään kivaa 😂 Sinnehän ne suomalaisetkin firmat on tuotantonsa (ja pskansa) ulkoistaneet.
Ei auta silloin kun ihmiset tilaa roskia ulkomailta
Mikä hemmetti temuttajaa vaivaa. Järki lähtenyt päästä?
Ostatko sä pelkkää roskaa kaupasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinasta saa ihan tarpeellista ja oikeaakin tavaraa, samaa pientä tarvittavaa jota esim Tokmanni myy.
Hobbyhall on muuten nykyään aika täysi kiinakauppa. Oon katsellut mm hyllyjä, verhoja ja peti aatteita sekä askartelutarvikkeita. Kuvahaku ohjaa Temuun, eivät ole jaksaneet edes vaihtaa omaa kuvaa, ja hintahan on moninkertainen.
Mm EMP myy kans kiinakamaa Nemesis now nimellä. Mutsi osti mulle tokmannilta pääkallocrocksit jota olin aliexpressissä katsellut pitkään. Vasta törmäsin samoihin EMPllä paitsi että hintaa oli +20e.
Jos sieltä saisi oikeasti tarpeellsita ja hyödyllistä tavaraa niin minkä takia uutisissa sanottaisiin ettei ihmiset tilaa ulkomailta muuta kuin halpaa roskaa ja valehtelisi siitä?
Ihan uutisissa sanotaan ettei tilata muuta kuin roskaa, näillä sanoilla?
Tää on mennyt kyllä ohi. Mielestäni he on puhuneet vaan paketeista.
Vai perustuuko tää uutisointi mammapalstan kerrontaan?
Toimittajat juurikin ovat kirjoittaneet juttuja "krääsästä". Eihän kukaan tiedä tarkasti, mitä niissä paketeissa on ollut. Ja sitten ihmiset ovat tapansa mukaan uskoneet toimittajien jutut sellaisenaan.
Ylen tämän aamun otsikko: "Krääsätulli tulee voimaan tällä viikolla – joka tavaraerään kolmen euron maksu"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Suomessa kuviteltiin kiinalaisten olevan idiootteja ja yhden suomalaisen insinöörin vastaavan kymmentä kiinalaista. Tämä oli mm. koulutusviennin perusta. Todellisuus on se, että kiinalainen insinööri vastaa kymmentä suomalaista insinööriä ja meidän koulutusjärjestelmämme tuottaa surkeita osaajia. Ei siis mikään ihme, että Kiina on patenteissa kärjessä, USA toinen ja EU jossain häntäpäässä.
No on kai Kiinassa enemmän porukkaa kun ne vain syövät riisiä ja nai.
Kiinan syntyvyys on todella matala, matalampi kuin esim. Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole yhtään omia aivoja?
Markkinatalous. Isot nimet saa netota. Jos yksityisihminen ostaa saman suoraan ilman välikäsiä niin jättifirmat ei hyödy siitä.
Toki pitää olla järkeä näissäkin. Oon itse mm puu- ja korutyöläinen ja esim epäkeskon hiomapapereita saa (on saanut) 5 eurolla useamman kymmentä kappaletta, tokmannilla euron kappale. Korukoukkuja oon testannut ja kyllä ne on ollut ruostumatonta terästä ja hopeaa, mitä oon tilannutkin. Vitosella 50-100kpl, samat suomalaisesta korutyöliikkeestä kappalehinnalla.
Puutöihin tarvittavia koukkuja, saranoitu ja muita pienosia, ihan samaa mihin Tokmanni on laittanut oman lisänsä.
Vaatteita en tilaisi, mutta samoja toppeja ja hameita on ollut myös just EMPllä esim.
Järkeä saa käyttää.
Voit tarkastella kuvahaulla jos et usko.
Ja edelleen lukee Vallilassa ja Marimekossakin made on China ja katseles vähän elektroniikkaa ympärilläsi. Esim puhelin jolla vastustat Kiinatavaraa.
"Sulla ei ole yhtään omia aivoja?"
On ja siksi en ole koskaan ostanut mitään verkkokaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän ne toimittajat ovat kirjoitelleet. Minä ainakin olen tilannut tarpeellista ja hyödyllistä tavaraa. Laatu ok. En ole ostanut halvimpia. Omasta mielestäni olen tehnyt hyviä kauppoja Temussa.
Itse tilaan pääasiassa aliexpresistä varaosia ja erikoistyökaluja joiden avulla saa korjattua kaikkia laitteita ja siten säästettyä rahaa ja samalla jätemäärää.
Vaikka olisi osaamista ja halua korjata laitteita itse niin valitettavasti Suomesta ei saa mitään varaosia vaan korkeintaa isoja osakokonaisuuksia jotka vielä hinnoiteltu siten, että uusi laite tulee järkevämmäksi.
Esimerkiksi hyvä rakennusimuri särkyi, suomesta olisi saanut varaosana sen koko kannen koneen hinnalla. Kiinasta sai pelkän moottorin ja kone tuli kuntoon.
Temussa on kaikenlaista tavaraa: krääsää, keskitasoista ja parempaa.
Jokainen voi itse päättää mitä ostaa. Homma toimii näin:
- Jos ostat krääsää, niin saat krääsää.
- Jos ostat keskitasoista tavaraa, saat keskitasoista tavaraa.
- Jos ostat parempaa tavaraa, saat parempaa tavaraa.