Sijoittaminen ei kannata!
Piensijoittaja ei vain markkinoille pärjää. Järkevämpää olisi ollut käyttää 80% näistäkin rahoita, viinaan (villeihin)naisiin ja uhkapeleihin. Loput 20% olisi voinut tulahta johonkin täysin päättömään.
Kävin pitkästä aikaa tarkistamassa ja päivittämässä sijoitussalkkujen tilanteen(osakesalkku ja rahastosalkut) Voi kilin pallit 5 000€ sulanut sijoituksista kuukauden aikana.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
9/10 sijoittajasta menettää rahansa, ja tämä on fakta.
Höpö höpö. 90 % sijoittajista häviää indeksille eli saa tuottoa vähemmän kuin mitä saisi sijoittamalla pienikuluiseen indekairahastoon. Se ei kuitenkaam tarkoita sitä, että he menettävät rahansa. He vain saavat tuottoa vähemmän kuin voisivat saada sijoittamalla indeksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen voi onnistua, mutta omalla kohdallani lyön aina käteni paskaan ja huono onneni on legendaarinen.
Näköjään mulla sama. Indeksillekin olen ottanut salkussa rumasti turpaan. 2026YTD OMXHGI +12% ja mun salkku +2%
Voitte onnistua jos otatte selvää mitä Inderesin liimatukat käskevät tekemään ja teette päinvastoin.
Sitä saattaa kokea häviävänsä paljonkin, jos vertaa omaa sijoitustaan parempiin sijoituksiin ja tuottoihin. Mutta voitto se pienikin voitto on.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sijoittaa rahastoihin mutta ne on pelkkää huijausta. Olen sijoittanut asuntoihin ja vuokraan niitä. Niistä saa tuottoa varmasti. Jos vaikka vuokra on 750 euroa niin se on 9000 euroa vuodessa. Siitä kulut ja verot pois niin jää 5000 euroa ja 10 vuodessa 50000 euroa tienaa.
Kyllä mulla rahastot ja etf on pärjänneet paremmin kuin faijavainaan yksiö.
On tuosta asunnosta taida saada tuottavaa ikinä: 26t€ perintöä, 26t€ lunastettu perikunnalta, 24t€ remppalaina (vm1979 päivitettiin kertaheitolla 2020 luvulle). Tässä kohtaa näytti vielä toimivalle. Sitten hyytyi hinnat ja vuokrat, nousi korot ja päälle 15t€ julkisivuremppaa (vastineena kyllä pienen huoneen kokoinen lasitettu parveke). Netto käteen 90€/kk ja hyötynä myös remonttipoistot (muihin osakekauppoihin) .
Tuolla 90 eurolla saan lyhennellä remppalainaa 23,7 vuotta... sitten ehkä olen omillani. Ja kämppä uudelleen remonttikunnossa.
Oon kyllä ajatellut lahjoittaa sen lapselleni, hyötyköön seuraava sukupolvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tuotakin puolta tuodaan esille.
Tämä. Olemassa oleva raha ei lisäänny, vaan köyhän raha valuu rikkaan taskuun.
Miten musta näyttää siltä, että olemassa oleva raha lisääntyy kaiken aikaa. Toisin sanoen, sitä lasketaan liikenteeseen yhä lisää. Ero on melkoinen menneen maailman kultaan sidottuihin valuuttoihin.
Samaan aikaan rahan arvo laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tuotakin puolta tuodaan esille.
Tämä. Olemassa oleva raha ei lisäänny, vaan köyhän raha valuu rikkaan taskuun.
Miten musta näyttää siltä, että olemassa oleva raha lisääntyy kaiken aikaa. Toisin sanoen, sitä lasketaan liikenteeseen yhä lisää. Ero on melkoinen menneen maailman kultaan sidottuihin valuuttoihin.
Samaan aikaan rahan arvo laskee.
Normaalitilanteessa rahan arvo laskee koko ajan, se on terveen talouden merkki. Päin vastainen tilannekin on maailmalla nähty muun muassa Japanissa. Vähennettiikö siellä vuosia kestäneen deflaation aikana liikkeellä olleen rahan määrää?
Vierailija kirjoitti:
Miten iso salkku sulla oikeen on jos kuukaudessa sulaa tonneja?
Mulla on kokonaisuus vähän yli tuplaantunut ja yhden autonvaihdon verran poiskin nostanut. Aikaa tuohon kyllä on mennyt, että ehkä ois pitänyt/voinut mennä paremminkin. Enimmäkseen etf.
Oikeasti ei paljoa mitään, jotain 150 000€ kaikkiaan osakkeissa ja rahastoissa
Vierailija kirjoitti:
Et y.märrä, mistä sijoittamisessa on kysymys. Palaa perusteoksen pariin.
Osta pohjalta ja myy huipulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen on helppoa. Ostat pohjalla ja myyt huipulla.
Aha. Varmastikaan miljoonat muut ihmiset eivät ole tienneet samaa ja silti ottaneet pahasti takkiin. Käytännössä ei ole ihan noin yksinkertaista, ellei sitten elä sata vuotta.
Ei sijoittaminen järkeä vaadi. Vaan tietynlaista peluriluonnetta ja riskinottokykyä.
Tämäkin kommentti kertoo ettei ymmärrä asiasta edes vähää alusta.
No selitäpä nyt tyhmälle mitä järkeä sijoittaminen vaatii? Vai tietynlainen pelurius ja riskinottokykykö se oli väärin ajateltua?
Kiitos vinkistä, olen odottanutkin tässä, milloin tipahtaa edes jonkun verran. Mulla on rahaa ollut jemmassa tätä varten. Mullakin oli salkun kokonaissaldosta sulanut 6000 euroa ja olin innoissani ja pistin heti rahaa sisään, eniten niihin rahastoihin, jotka oli tippunu eniten. Mottoni on osta, unohda ja realisoi joskus 20 vuoden kuluttua. Olen pitkän tähtäimen sijoittaja, en havittele pikavoittoja.
Katsoin salkkua huhtikuussa ja sitten heti perään kesäkuun alussa ja sen arvo oli noussut kymmeniä tuhansia euroja. Nyt taas vähän alaspäin kun kesä on hiljaista aikaa osakemarkkinoilla. Syksyllä sitten taas uuteen nousuun.
Sijoittaminen kannattaaa yleensä vasta neljän sukupolven jälkeen. Eli jos nyt sijoitat, niin teet sen jälkipolvea ajatellen. Et itseäsi ajatellen. Sama muuten pitää yrittämisessä. Ei nyt eikä seuraavana vaan joskus myöhemmin yritys alkaa kannattaa.
Tätä moni ei ajattele vaan elää itsekkäästi haluten nyt voittoja itselle. Japanissa on tuhansia vuosia vanhoja yrityksiä. Ihmiset on ahneita. Suomessa on huonoja yrittäjiä, heidän ideologia on huono ja epäerealistisia voitontavoittelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä, olen odottanutkin tässä, milloin tipahtaa edes jonkun verran. Mulla on rahaa ollut jemmassa tätä varten. Mullakin oli salkun kokonaissaldosta sulanut 6000 euroa ja olin innoissani ja pistin heti rahaa sisään, eniten niihin rahastoihin, jotka oli tippunu eniten. Mottoni on osta, unohda ja realisoi joskus 20 vuoden kuluttua. Olen pitkän tähtäimen sijoittaja, en havittele pikavoittoja.
Siis toi 6000 euroa on tipahtanut ihan parissa päivässä. Alkuvuodesta kun katsoo, niin on plussalla. Ja muutenkin olen tukevasti plussalla. Sijoitusta takana noin 10 vuotta.
Jos viiden tonnin lasku kuukaudessa ottaa koville niin sijoittaminen ei ole sun laji. Itsellä 5-10k päiväheilunnat ihan tavanomaisia. Tärkeää on se paljonko vuosituotto on pidemmällä tähtäimellä
Vuoden sijoittanut ja päivittäin seuraan kursseja. Maaliskuun alussa Usa hyökkäsi Iraniin niin lasku alkoi. Kesällä on muutenkin alhaiset hinnat koska myyjät ja ostajat lomailee.
Vuoden lopussa taas hinnat ylhäällä. Huomioikaa osingot ne on myös voittoa. Nyt kannattaa ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut sijoittaa rahastoihin mutta ne on pelkkää huijausta. Olen sijoittanut asuntoihin ja vuokraan niitä. Niistä saa tuottoa varmasti. Jos vaikka vuokra on 750 euroa niin se on 9000 euroa vuodessa. Siitä kulut ja verot pois niin jää 5000 euroa ja 10 vuodessa 50000 euroa tienaa.
Paljonko sulla on rahaa kiinni siinä asunnossa, jonka vuokra on 750 euroa? Jos esimerkiksi 100 000 euroa, niin saisit paljon paremman tuoton samalle summalle indeksirahastoista. Kerroin aikaisemmin, että minulla keskimääräinen vuosituotto indeksirahastoissa on viimeisen 14 vuoden aikana ollut yli 13 %. Olisin siis halutessani voinut nostaa 100 000 euron indeksirahastosijoituksestani tuottoa keskimäärin yli 13 000 euroa vuodessa. Verojen jälkeenkin siitä olisi jäänyt käteen yli 9000 euroa.
Ja tämä kaikki paljon pienemmällä vaivalla kuin asuntosijoittamisessa.
Aloitin kk-sijoittamisen hajautettuihin indeksirahastoihin vuosi sitten. Sijoitusten arvo on kasvanut 40%. En tee mitään osakepoimintaa tai erikoisrahastoja.
Jos katsoit juhannuksen jälkeen, niin ei ole ihme. Tunnettu asia pörssissä on juhannuksen jälkeinen dippi. Syytä en ole löytänyt, ilmeisesti rahastot putsaavat salkkujaan ja jonkinlainen vyöry lähtee liikkeelle. Tilanne korjaantuu.