Tampere pilattu kaatamalla puut
Tampereella on kaadettu puut miltei kaikkialta keskustasta ja muualtakin. Nyt ihmetellään mistä saataisi puita, jotka varjostavat liian kuumaksi tullutta kaupunkia. En ole ikinä ymmärtänyt sitä vimmaa, millä kaadetaan kaikki puut kilometrin säteellä joka rakennustyömaasta, kun ne olisi voinut suojata ja jättää olemaan. Muualla Euroopassa puut suojataan työmaiden lähellä, ja niitä arvostetaan ja hoidetaan. Täällä ei puhettakaan, vain raha puhuu.
Kommentit (29)
Turussakin on samaa tautia noilla uusilla alueilla, Kirstinpuisto ja muut, mutta täällä missä minä olen asunut nyt kaksi vuotta ei muuta näekään kuin puita, ikivanha suojeltu metsä kun on heti rivitalotontin takana. Myös tällä tontilla on paljon puita varjoa heittämässä. Kulkuväylät ovat asfaltoituja, mutta vedelle on kyllä riittävästi tilaa mennä nurmikkoalueilla.
Eli tarvitsee valita asuinpaikkansa oikein, niille ihan uusille alueille ei ole pakko mennä, kun vanhaakin vielä on toistaiseksi ainakin jätetty olemaan.
Koska Suomi herää tähän paradoksiin? Kun hössötetään ilmaston muuttumisesta. Niin samaan aikaan kaupungit itse edesauttavat sitä. Rakentamalla betonigettoja.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan huomannut miten nykyään puut kaadetaan asuinalueiden lähistöiltä, että alue näyttää mahdollisimman "avoimelta" ettei mikään puu tai puska peitä mitään? Vanha mökkiseutukin on nykyään ihan epämiellyttävän näköinen kun ennen oli täynnä paksuja puskia ja pitkiä puita autoteiden ja kävelyteiden vieressä, että mieleen juolahti ajatuksia "mitä tuolla on?" ja oli lähes viidakkomainen tunnelma kulkea siellä mökiltä kauppaan. Nyt kaiken näkee heti eikä paikka vaikuta mitenkään mielenkiintoiselta. Ihan sama kotipihallani jossa ennen pitkiä puita peittäen talon, nyt vain parkkipaikkaa ja ruohikkoa. Tylsää.
Kaikkein hulluinta on se, että kaadetaan tontilta suurin osa puista, mutta jätetään pari-kolme montakymmentä metriä korkeaa puuta suurin välein heilumaan tuulessa. Ne sitten saavat esittää puustoa siinä tontin autiudessa. Minua ainakin hirvittäisi jokaisella kovemmalla tuulella, että joko ne nyt kaatuvat ryskyen joko talon tai auton päälle. Tai naapurin talon tai auton päälle, nämä nykyiset kaupunkipientalotontit kun ovat postimerkkiäkin pienempiä...
Onko siellä joku keski- ikäinen tai vanhempi päättämässä? Niillä tulee jossain iässä aina villitys kaataa kaikki puut tai leikata pilalle. Eivät kysele muilta suostumusta, menevät ja tekevät itse.
Tampereen keskusta on kyllä muuttunut lähes tunnistamattomaksi ulkopaikkakuntalaisen mielestä.
Turussa aivan sama juttu. Kaikki kauniit puut kaadetaan ja tehdään kerrostalokasoja joissa kuuma sisäpiha.
Pitäkää se luonto lähellä. Olisi pitänyt päättäjienkin ymmärtää jotain.Suomessa yleensäkään ei kuunnella varoituksia.Sitten ,kun shit on housuissa yritetään jotain epätoivoista.
puistomainen ympäristö on kaunis ja viilentää,imee myös tulva ja sadevesiä.
liian tiivis rakennus tapa on kuumalla ja sateilla vaarallisia.betoni ghetto belgrad brutalismia tavoilellaan, ei hyvä.
Juuri näin. Tämän aivopierun takia en enää äänestä vihreitä kunnallisvaaleissa. Puut, puistot ja pienet metsät kaupungissa on aivan välttämättömiä, ja ne edellyttää tiettyä väljyyttä rakentamiseen.