Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin 100-200 kirjastoa riittäisi hyvin

Vierailija
29.06.2026 |

Kirjastot eivät ole luoneet Suomen sivistystä. Oppivelvollisuus ja koulut ovat. 
Tosin viherakat tuhosivat senkin kun tärkeintä olivat tUnNetAiDoT, eivät lukuaineet. 

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kirjastoa voinut pitää auki kuin aamupäivän, kun koulun jälkeen lapsukaiset tulivat  sivistyksen piiriin ja esim. heittelivät tuoleja alas yläkerrasta. Henkikin olisi voinut olla vaarassa.

Vierailija
22/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti aloitti jo toisen kerjun aiheesta. Poistoon. 

Anteeksi, mutta mitä poistettavaa tässä mielestäsi on. Henkilö avasi keskustelupalstalle keskustelun, jossa herättelee ihmisiä omaan mielipiteeseensä.

Ennen kuin minut tuomitset, niin olen kirjasto(jen) suurkuluttaja ja rakastaja. Silti annan mielelläni tilaa myös toisenlaisille näkökulmille.

Et taida ymmärtää, että tällä palstalla on useita kiellettyjä/tabuja aiheita ja tämä on yksi niistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaupungeissa riittäisi yksi kirjasto. Jos joku mummo ei pysty menemään parin kilometrin päähän niin voivoi. 

Miksi halveksit mummoja?

Vierailija
24/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivistyksen loppu ei ole sivistyksen vastustajat vaan se, että puolustajien argumentaation taso on tämä. 

Kommentoin jo ensimmäiseen ketjuun sivistyneesti. Koko päivänkö aiot tästä jauhaa? Ja itseäsi kutsut sivistyneeksi vielä? 

Minä en ole mitään ensimmäistä ketjua edes nähnyt. Tämä räyhääminen on siis sinusta sivistystä? Ihan vain tiedoksi, että olen aika usein - ihan työssäni - joutunut puolustamaan peruspalveluita ja kulttuuria. Tämä on aika hankalaa, kun väittelyissä jää yksin. Toisella puolella on yleensä oikeston euroniilot ja toisella puolella sinun kaltaiset ihmiset, joiden ulosanti on vain solvauksia. 

Vierailija
25/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi, mutta mitä poistettavaa tässä mielestäsi on. Henkilö avasi keskustelupalstalle keskustelun, jossa herättelee ihmisiä omaan mielipiteeseensä.

Ennen kuin minut tuomitset, niin olen kirjasto(jen) suurkuluttaja ja rakastaja. Silti annan mielelläni tilaa myös toisenlaisille näkökulmille.

Et taida ymmärtää, että tällä palstalla on useita kiellettyjä/tabuja aiheita ja tämä on yksi niistä.

Kuka ne on kieltänyt? Sinä?

Vierailija
26/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paremmisto ei osaa perustella mielipidettään. He luottavat siihen, että ikävät näkemykset katoavat sensuurilla. 

Vierailija
27/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

JANKUTI, JANKUTI

Keskustelu | Aihe vapaa | 10:46 | 29.6.2026 | 39

Eikö 100-200 kirjastoa riittäisi?

Mihin ja miksi Suomessa tarvitaan noin 710–720 kiinteää kirjaston toimipistettä tuottamaan kuluja

Vierailija
28/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jankutat?

Vierailija
29/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän mahtaa siinä tapauksessa olla motiivisi tällaiseen ketjuun? 

Pidän moniäänisistä keskusteluista. Saattavat auttaa minuakin ymmärtämään, miksi joku toinen ajattelee ja puhuu toisin kuin minä.

Vierailija
30/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiseen kuntaan riittää yksi kirjasto.

Vierailija
31/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höh höh, mulle riittää ihan yksi, kunhan se ei ole kovin kaukana. Eli jätetään tää mun lähikirjasto, ja muut voi poistaa. Kitooooos!

Persut - kokoomuksen puolesta ja sivistystä vastaan! 

Vierailija
32/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaiset kirjastot on sivistyksen selkäranka.

Ilmankos persut ei käytä niitä.

Vierailija
33/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastot ovat varsin edullinen palvelu: esim. ennen Sotea, n./alle 1 prosentti kuntien budjeteista. Kuitenkin ovat matalan kynnyksen palvelu, joka tavoittaa suurimman osan ihmisistä. Monipuoliset palvelut digitoinnista ja elokuvista konsoli- ja lautapelilainaukseen. Digineuvontakin alkaa olla kirjastojen harteilla. 

Vierailija
34/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäntti. Kirjasto on ihmiskunnan suurin keksintö heti pyörän jälkeen. En olisi pystynyt kiipeämään köyhälistöstä akateemiseen maailmaan, jos pienessä kotikylässä ei olisi ollut pientä sivukirjastoa jolla auttaa itsensä sivistyksen alkuun.

Vierailija
35/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka ne on kieltänyt? Sinä?

Ei, pois se minusta. Moderaattoreilla on lista kielletyistä aiheista. Ovat saaneet sen ylemmältä taholta.

Vierailija
36/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kirjastoasiat on hoidettu hienosti ja lasten ja aikuistenkin lukuintoa on ruokittu. Kirjastoilla on ollut suuri merkitys sekä lasten lukutaidon ettö yleisen kansansivistyksen kannalta ja alkuperäinen tarkoitus on epäilemättä ollut myös maan oman kielen edistäminen. Nyt jos kirjastoon tarvitsee mennä toiselle puolelle kuntaa tai jopa lääniä niin eiköhän sekö tieto että viihde haeta netistä - englanniksi. Netin englanninkielen seuraukset näkyvät jo nyt nuorison puheessa.

Vierailija
37/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos aloittajamäntti ei käytä, niin poistetaan kaikilta. Ihan normaali oikeistolainen ajatusmaailma. Oikeisto on aina aiheuttanut tuhoa, sotia, taantumusta, köyhyyttä, velkaantumista ja luontokatastrofeja.

Vierailija
38/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos aloittajamäntti ei käytä, niin poistetaan kaikilta. Ihan normaali oikeistolainen ajatusmaailma. Oikeisto on aina aiheuttanut tuhoa, sotia, taantumusta, köyhyyttä, velkaantumista ja luontokatastrofeja.

Ei kyse ole siitä käyttääkö vai ei. Kyse on tasapuolisuudesta. Mikään muu palvelu ei tässä maassa ole maksutonta aikuisille. Miksi kirjastoilla on tämä erikoisasema? 

Vierailija
39/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni autismikirjolaisena kirjasto on ollut hyvin tärkeä paikka, kun se on niitä harvoja paikkoja, joissa vielä nykyään pystyy keskittymään rauhassa oleelliseen eli tässä tapauksessa lukemiseen ja tiedonhakuun, ilman jatkuvaa hälinää ja meteliä. Jos paikkakuntani ainoa kirjasto tulisi jatkossa olemaan pidemmän matkan päässä, niin voi olla, ettei siellä tulisi enää käytyä niin usein.

Vierailija
40/43 |
29.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua harmittaa kun eläkeläisten jukurtti- ja rahkavalinnoista ei saa puhua. Joudun tekemään uuden aloituksen joka päivä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi