Vaimo lakkasi huolehtimasta kodista kun vauva syntyi
Ennen lapsen syntymää meidän koti oli aina siisti. Tavarat olivat paikoillaan, pyykit pestiin ajallaan ja ruokaa löytyi jääkaapista. Koti tuntui kodilta, sellaiselta kuin sen kuuluu ollakin.
Sitten syntyi vauva.
Yhtäkkiä olohuone näyttää siltä kuin siellä olisi räjähtänyt lelukauppa, tiskivuori kasvaa päivä päivältä ja pyykkikorit pursuavat yli. Kun asiasta sanoo, vastaus on aina sama: “Meillä on vauva.”
Eikö vauvoja ennenkin ole ollut? Minun äitini kasvatti kolme lasta eikä lapsuudenkodissa koskaan eletty tällaisessa kaaoksessa. Nykyään tuntuu, että heti kun nainen saa lapsen, kaikki vastuu kodista julistetaan mahdottomaksi ja jokainen huomautus leimataan epärealistisiksi odotuksiksi.
Teen itse täyttä työpäivää, joten en oikein ymmärrä logiikkaa, että työpäivän jälkeen pitäisi vielä tehdä kaikki kotityötkin, koska vauva kuulemma vie kaiken ajan. Silti kummasti aikaa löytyy tuntikausien puhelimen selailuun ja somessa roikkumiseen.
En sano, että kodin pitäisi olla lehtikuvien tasolla, mutta onko oikeasti kohtuutonta odottaa, että perusasiat pysyvät hallinnassa? Vai onko nykyään niin, että vauvan syntymä tarkoittaa automaattisesti sitä, että kodin siisteydestä saa luopua vuodeksi tai pariksi eikä asiasta saa edes keskustella ilman, että on “huono mies”?
Alan epäillä, että nykyään sotkuisuutta vain puolustellaan paljon herkemmin kuin ennen ja lapsen syntymä on monelle tekosyy jäädä sohvalle somettamaan.
Kommentit (68)
Taas yksi "minun äitini"-mies.
Pitäskö sun muuttaa sinne mutsis nurkkiin takaisin?
Näin naisena huolestuisin jos toisen käytös muuttuu totutusta ja koittaisin kysyä painaako ja masentaako joku mutta tämmöinenhän on vaan naislogiikkaa. Ilmeisesti paras piiitata vain itsestään, oli toisella vauvaa tai ei.
Onhan kotona seuraavat asiat tiskikone, pyykkikone ja kuivausrumpu, robotti-imuri, jos ei ole niin osta, nää helpottaa arkea paljon.
Ruokaa ei kannata tehdä alusta asti itse, vaan suosia helppoja ja nopeita tuotteita ruuanlaitossa, myös hyviä valmisruokia löytyy.
Tehkää siivous suunnitelma esim. aamulla vois laittaa tiskit koneeseen ja koneen käytiin, pyykit koneeseen ja sieltä kuivuriin.
Illalla nää koneet voi tyhjätä ja viedä roskat ulos. Sekä laittaa lelut koriin ja imuroida pikaisesti tai laittaa robotti töihin. Päivän aikana vois pyrkiä itse tekemään yhden aterian esim. lounas tai päivällinen.
Lisäksi vauvassa on vahvasti tummia piirteitä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Samaa oon ihmetellyt kun on kuullut tuttavamiesten tarinoita. Mun äitini kasvatti neljä lasta ilman robotti-imuria, ruokalähettejä ja älypuhelinta. Jotenkin silti koti pysyi kunnossa.
Ilmeisesti kaikki aika tosiaan meni kotitöihin kun "kasvatuksen" tuloksena on noin ajatteleva helmi ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä äidin pitäisi oppia tekemään kotitöitä vauvan kanssa, sä voit auttaa.
Vauva sitteriin istumaan tai kantoliinaan kun touhuaa kotitöitä.
Monissa perheissä on useampi lapsi ja vauva ei voi olla este pyörittää arkea.
"Kyllä äidin pitäisi oppia tekemään kotitöitä vauvan kanssa, sä voit auttaa. "
Sä voit auttaa? En mä ole mikään kotitonttu tai vaimon pikku apuri, joka auttelee kodinhoidossa, vaan aikuinen ihminen. Ei meillä kumpikaan "auta" toista missään, vaan kodinhoidossa vastuu kannetaan ja tekemiset jaetaan tasapuolisesti.
Olen siis mies ja mulla on vaimoni kanssa lapsi, joten tiedän mitä vauva-aika perheessä on.
Provoksikin aika vanha ja loppuunkaluttu aihe. Mutta kun miehen ja naisen kohtaamisesta ja sen ongelmista provoilu ei enää kanna niin sitten mennään tällä.
Sopii toki hyvin vauva.fi palstalle.
Vierailija kirjoitti:
Näin naisena huolestuisin jos toisen käytös muuttuu totutusta ja koittaisin kysyä painaako ja masentaako joku mutta tämmöinenhän on vaan naislogiikkaa. Ilmeisesti paras piiitata vain itsestään, oli toisella vauvaa tai ei.
Se äiti on katkera ja kiukkuinen boomeri, eikä takuulla ota enää passattavia enempää kun on eroon päässyt, siellä makoilee jo sen dementoituva mies ja se riittää.
Pidätte sit viikonloppuna siivouspäivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä voit auttaa? En mä ole mikään kotitonttu tai vaimon pikku apuri, joka auttelee kodinhoidossa, vaan aikuinen ihminen. Ei meillä kumpikaan "auta" toista missään, vaan kodinhoidossa vastuu kannetaan ja tekemiset jaetaan tasapuolisesti.
Se että toinen käy joka päivä töissä on minulle itselleni ihan riittävästi vastuuta. Kyl mä oon vauvan kanssa hoitanut lemmikit ja kotityöt, koska ne oikeasti menee päivän aikana siinä sivussa kun vauvaa hoitaa.
Mihin vauva edes tarvitsee leluja? Ei vastasyntynyt sellaisista vielä ymmärrä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että toinen käy joka päivä töissä on minulle itselleni ihan riittävästi vastuuta. Kyl mä oon vauvan kanssa hoitanut lemmikit ja kotityöt, koska ne oikeasti menee päivän aikana siinä sivussa kun vauvaa hoitaa.
Tämä riippuu tietenkin aika monesta tekijästä. Joku on kotona klo 16:30 työpäivän jälkeen, toinen tekee pidempää päivää. Jollain pitkiä päiväunia nukkuva vauva, toisen vauva huutaa joka vartti. Joku äiti saa nukuttua yönsä melko hyvin, toinen valvoo jatkuvasti kaikki yöt. Ihan olosuhteiden mukaan mennään ja yhdessä tehdään kunnes tekemiset on saatu valmiiksi.
Meillä oli ensimmäisen lapsen kanssa tosi helppoa, ei melkein meinattu uskoa miten helppoa voi vauva-aikakin olla kun mietittiin mitä ystävät ja sukulaiset olivat kertoneet vauva-ajasta. No toisen, koliikista kärsivän lapsen kanssa ei sitten ollutkaan niin helppoa. Aivan eri määrä energiaa kotitöihin ja muuhun sellaiseen oli ekan kanssa. Toisen kanssa olikin sitten sellaista jaksamistaistelua, että kunhan nyt jotenkin jaksettaisiin vaikeimman vaiheen yli.
Vierailija kirjoitti:
Tuttua. Kohta sinulle kerrotaan, että vauva on kokopäivätyö ja sinun pitäisi tehdä sen lisäksi kaikki kotityöt, töistä tultuasi alat tietenkin saman tien hommiin.
Ja pillun saaminen lakkaa - ellei ole lakannut jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh, onneksi minulla on mies eikä mikään vauvapalstan vinkuja.
Eli kunnon miehen pitää alistua tekemään kaikki itse, käydä töissä, elättää perhe, tehdä kotityöt ja hoitaa lapsikin siinä sivussa että äippä saa omaa aikaa lepäilyyn ja rentoutumiseen? Jepjep.
Vauvan hoito ei ole lepäilyä. Tietäisit sen jos edes kerran ottaisit osaa perhe-elämään. Jos itse käyttäydyt kun narsistinen kusipääpaska, älä odota muuta vaimoltasi.
Ehdota vaimolle, että jäät hoitovapaalle vauvan kanssa heti kun mahdollista, ja hän palaa töihin. Saat rentoutua kotitöiden muodossa koko päivän, vauva menee siinä sivussa. Sitten voit hemmotella töistä palaavaa vaimoa siistillä kodilla ja valmiilla aterialle. Muista silittää pöytäliina ja ost... eikun siis poimia tuoreita kukkia myös.
Ei, vaan roolit vaihtuvat. Vauva hoidetaan, mutta kotona täysi kaaos, kun nainen tulee töistä.
Kyllä minä pidin kodin siistinä silloinkin kun tuli vauva ja toinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se äiti on katkera ja kiukkuinen boomeri, eikä takuulla ota enää passattavia enempää kun on eroon päässyt, siellä makoilee jo sen dementoituva mies ja se riittää.
Et taitaisi pystyä hoitamaan ja kasvattamaan edes yhtä lasta, kun se on varmaan mahdoton tehtävä nykynaiselle. Kaikille parempi että olet vela ja käytät aikasi vain itsesi esittelyyn somessa 🤣
Aika selkeää ainakin meillä oli, että pidin kodin siistinä, kun olin lasten kanssa kotona. Olihan se itsellekin mukavampi niin. Kukapa sotkun keskellä haluaisi olla? Jäi siinä miehellekin oma osuutensa töiden päälle, mutta päävastuu olo minulla. Kun lapset kasvoi, niin homma muuttui sen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taitaisi pystyä hoitamaan ja kasvattamaan edes yhtä lasta, kun se on varmaan mahdoton tehtävä nykynaiselle. Kaikille parempi että olet vela ja käytät aikasi vain itsesi esittelyyn somessa 🤣
Nyt pääsi kyllä itku, oli niin naseva kommentti. Meni (kuten palstaincel aina päättelee) suorastaan tunteisiin :D:D:D
Vaimo siis ei käynyt töissä vaan huolehti kodista ennen vauvan syntymää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä riippuu tietenkin aika monesta tekijästä. Joku on kotona klo 16:30 työpäivän jälkeen, toinen tekee pidempää päivää. Jollain pitkiä päiväunia nukkuva vauva, toisen vauva huutaa joka vartti. Joku äiti saa nukuttua yönsä melko hyvin, toinen valvoo jatkuvasti kaikki yöt. Ihan olosuhteiden mukaan mennään ja yhdessä tehdään kunnes tekemiset on saatu valmiiksi.
Meillä oli ensimmäisen lapsen kanssa tosi helppoa, ei melkein meinattu uskoa miten helppoa voi vauva-aikakin olla kun mietittiin mitä ystävät ja sukulaiset olivat kertoneet vauva-ajasta. No toisen, koliikista kärsivän lapsen kanssa ei sitten ollutkaan niin helppoa. Aivan eri määrä energiaa kotitöihin ja muuhun sellaiseen oli ekan kanssa. Toisen kanssa olikin sitten sellaista jaksamistaistelua, että kunhan nyt jotenkin jaksettaisiin vaikeimman vaiheen yli.
Niin ja kun oot koliikkivauvan yh sä opit hoitamaan vauvan ja tekemään kotityöt vaikka väsyttää.
No olihan aloittajalla vaimo ennen lapsen syntymääkin, miksi siis tekisi?