Suomalaiseen makuun tehdään vähemmän ja vähemmän
Oletteko huomanneet? Esimerkkinä nyt vaikka ruokapaikat, tai ihan kahvilat.
Taas yksi perinteinen kahvila lopetti kotikaupunkini keskustassa. Oli ollut samassa paikassa vuosikymmeniä. En tiedä syytä lopettamiselle, mutta vaikea uskoa, ettei ainakaan asiakkaita riittänyt, koska se oli AINA täynnä, kun siitä kulki ohi, oli kello sitten 9 aamulla tai 15. Tuotteet oli sellaisia perinteisiä pullia, munkkeja, leivoksia ja kakkuja, mihin Suomessa on totuttu. Ja näköjään ne maistuivat. Paikan lopettamisen jälkeenkin Instassa näkyi pettyneitä kommentteja, että saako tätä minun suosikkileivostani enää mistään?
Tilalle tuli ei niin yllättäen eksoottinen aasialainen paikka, jolla on astetta eksoottisemmat tarjottavat. Ja minulle tuli mieleen, että ei ole kyllä mitään vaikeuksia saada parin korttelin matkalla vaikka nepalilaista, meksikolaista, italialaista, vietnamilaista, japanilaista, ranskalaista, thaimaalaista, kiinalaista, korealaista, turkkilaista tai ukrainalaista ruokaa, jos sellaista sattuu tekemään mieli. Mutta jotain perinteisempää suomalaista? Se alkaa olla jo kiven alla. Suomalaistenkin pyörittämät paikat (joita on koko ajan vähemmän) myyvät yleensä jotain erikoiscroissanteja tai gourmet-burgereita.
Ehkä ongelma oli se, ettei alkuperäiselle kahvilalle saatu jatkajaa, mikä on ollut monen muunkin ns. tavallisen suomalaisen ruokapaikan, kahvilan ja leipomon kohtalo täälläpäin. Nuoremmat suomalaiset ryhtyvät yhä harvemmin yrittäjiksi, ja ne jotka ryhtyvät, eivät halua myydä mitään tylsiä pullia tylsille pulliaisille. Sen tietää jo etukäteen, kun joku nuori hipsteri perustaa uuden kahvilan, jossa myydään pelkästään vegaanisia chili-soufflé-pannukakkuja ranskalais-hondurasilaisen reseptin mukaan, että ei se kauan kestä. Yleensä siinä menee muutama kuukausi ennen konkurssia, valitettavasti. Tai ehkä se oli tarkoituskin, ettei tarvitse liian kauan tehdä samaa.
En tiedä, miksi on niin vaikea uskoa, että keskiverroilla suomalaisilla on edelleen aika tylsä maku. Olisi kai puuduttavan tylsää tienata elantonsa myymällä vuodesta toiseen jotain supertylsiä munkkipossuja, kun voisi sen sijaan yrittää myydä jotain hienoa kuten kuplateetä ja mocheja.
Kommentit (2)
Harvoin kai haluaa lähteä kahvilaan tai ravintolaan syödäkseen sellaista mitä tekee itse kotona vaan silloin nimenomaan haluaa jotain erilaista.
Nostan!