Outo voimakas ihmisen haju kerrostalon rappukäytävässä
Ja varmasti jo arvasitte mihin tämä on menossa. Musta tuntuu, että joku on mehehtynyt ja haju leviää rappukäytävässä. Mutta koska mulla on extra herkkä nenä enkä halua leimautua kylähulluksi, koen etten voi tehdä asialle oikein mitään. Haluaisin vahvistusta suuntaan tai toiseen olenko tod näk oikeassa vai väärässä.
Olennaista:
\- tilanne on kestänyt 5 päivää
\- 80-luvun kerrostalo, ihan hyvä ilmastointi
\- täällä alkoi ikkunaremppa samoihin aikoihin, mutta haju on alimmissa kerroksissa, ei ylhäällä josta remppa aloitettiin
\- asun 1.kerroksessa, en ole kehdannut lähteä tästä ylöspäin nuuhkimaan (kylähulluus) paitsi sinne ylimpään
\- haju tuntuu ainakin alhaalla ja ykkösessä
\- haju ei tunnu tulevan kenenkään ykkösen postiluukusta ja pohjakerroksen ainoa asukas on nähty hengissä
\- haju ei ole tunkeutunut asuntooni
\- muut ovat huomanneet oudon hajun mutta paljon lievempänä kuin minä, tosin eivät olleet haistelemassa pahimpana päivänä
HAJU
1.päivä: lähden viemään koiria ja meinaan tukahtua epämiellyttävään hajuun. Haju oli sama kuin vanhuksilla, mutta paljon voimakkaampi etenkin siihen nähden että missään ei vanhusta näy. Eikä tässä kerroksessa asu. Hajuun sekottui voimakas imelä katku, ikään kuin vanhus jolla voimakas, lievästi ehkä vaniljainen/kukkainen imelä hajuvesi olisi ihan vieressä. Ihmisen haju selkeästi, ikään kuin likanen tukka ja härskiintynyt ihon öljyn haju.
2.päivä: katku tuntuu voimakkuudeltaan nenässä kuin bensa, asetoni tai tinneri, edelleen haisee biologiselle materiaalille. Imelyys on noussut uusiin ulottuvuuksiin ja vanhushaju voimistunut kymmenkertaiseksi. Meinaan oksentaa ja henkeä on pidäteltävä. Jätän tuuletusparvekkeen oven auki.
3.päivä: tuuletus on auttanut jonkin verran, edelleen oksettaa mutta haju ei tunge läpi. Ilma seisoo ja on tosi tunkkainen. Hajuun liittyy mädäntyneen biojätteen haju.
4.päivä: voimakas tuulinen päivä, käytävä on suht raikas. Hajua on edelleen jäänyt tuulikaappeihin jumiin. Luulen että homma on ohi.
5.päivä: haju on taas takaisin, mutta tuuletus pitää sen aisoissa.
Sitä sanotaan, että sen tietää kun haistaa kuoleman. No mun mieli sanoo, että kuolemahan se siinä. Hajun lieventyminen tuntuu oudolta.
Voisi olla paskanen asunto jossa jätteet ja ulosteet muhii käytävään asti jossei siinä olis sitä selkeetä ihmisen hajua. Ja kun se ei ollut sellanen pelkän hien ja pesemättömyyden haju.
Voisi olla esim mädät ja käyneet omenat joista pistävä imelä haju, mutta kun se on musta ihan hyvä haju.
Vastaavan yökkäysreaktion oon kyllä aaanut joskus biojätteen hajusta.
Mitä mieltä raati on?
Kommentit (41)
Voiko olla vesivahinko? Se haju on imelän mätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jossain on lihava, yksinäinen vanhapiika kuollut ja kissat syövät nyt ruumista.
Tai incel
Auttaako henk. koht. avustajasi sinua noiden kopioimisessa kommenttikenttään?
Onko yhtään juustomainen haju? Meidän talossa oli kerran vainaja monta viikkoa asunnossaan ja haju oli sen tyyppinen. Luulinkin että joku on kokannut jotain harvinaisen pahan hajuisesta juustosta. Paljastui sitten vainaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisen ja mätänevän lihan haju ovat täysin eri asioita, vaikka suominaisten pesemättömät pillut usein raadolta haiskahtavatkin.
Jos ensin vietätte kylpyläviikonlopun yhdessä
Onko haju pistävä vai viiltävä. Alkaako nenä ja silmät vuotamaan?
Kävin yhden asunnon näytössä. Oli talo jossa asui paljon nuoria maahanmuuttajia. Asunto oli siivottu, mutta haisi vahvasti biojätteeltä. Ulkoroskis kaukana. Tuli tuo mieleen, olisiko joku kuollut siinä asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Onko haju pistävä vai viiltävä. Alkaako nenä ja silmät vuotamaan?
Voiko tuoksua luonnehtia navakaksi tai tuuheaksi?
Vierailija kirjoitti:
Voiko olla vesivahinko? Se haju on imelän mätä.
Jotkut homeet ja mikrobivauriot voivat haista pitkään huoneenlämmössä olleille omenankuorille.
5 päivää? Entä jos on vielä elossa? Soittaisin isännöitsijälle.
Vierailija kirjoitti:
Sulje ap se kone välillä ja mene ulos. KUKAAN ei lue sun paskoja novelleja.
Hah! Luithan sinäkin! Olet naurettava!
Luulisi näin kesällä vainajan hajun olevan jo sellainen, että se pakottaa toimimaan. Raatokärpäsiä voi olla asunnon ikkunoissa.
Eikö koirasi reagoi mitenkään?
Aina voi pyytää huoltoyhtiötä arvioimaan tilannetta. Ei tarvitse olla edes epäily pahimmasta. Huoltomies voi hyvällä syyllä kurkata kaikkiin asuntoihin. Itse en tarkastuskäynnistä pahastuisi.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko 80- luvun kerrostalossa on oikein ilmastointi ?
asun 2016 talossa eikä ole ilmastointia.
Viitsit vaivautua moiseen satuiluun, jos on totta tiedät kyllä kuinka toimia. Eikö niin? Eikö kerrostalossa ole muuten muita naapureitä, joilla on hajuaisti ja järki päässä?
Mä havaitsin aikanaan lievää mädän mansikan hajua rappukäytävässä 4-kerroksessa. Pari päivää myöhemmin löytyi 1-kerroksesta asukas kuolleena. Satuin tulemaan hissistä pois alakerrassa samaan aikaan kun kuljettivat pussissa ruumiin pois, siinä meinasi laatta lentää hajusta. Rempan aikana ionisoitiin? se kämppä ja meni useampi viikko kun laitteet puhalsivat ikkunassa.
Kalman haju on sellainen todella painava ja epämiellyttävä, raskas haju. En osaa kuvailla paremmin. Sitä ei kertakaikkiaan pysty haistelemaan.
Mun kaveri oli kuolleena asunnossa pitkään, mutta yksi kävi savun hajun takia haistelemassa kaikkien postiluukuista eikä havainnut, että kaveri oli kuolleena asunnossaan (asui yksin kaksiossa)
Haistelija ei löytänyt kuollutta eikä edes savun lähdettä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan selvältä kuulostaa, jossain päin taloa on kuollut ihminen, tai vähintään jossain ilmastointikanavassa kuollut eläin. Sinuna ihan googlaisin minne tästä pitää ilmoittaa, isännöitsijä lienee luonteva paikka aloittaa. Tämä on todennäköisesti aiemminkin hoitanut samanlaisia tapauksia, tuntee hajun ja tietää miten toimia kummassakin tapauksessa.
Yhteys isännöitsijään on hyvä ehdotus. Jos häntä ei kiinnosta, niin soita poliisille. He luultavasti tunnistavat kalman hajun, jos teidän talossa on kyse siitä. Joku ovi myös olla liikuntakyvytön sairauskohtauksen tai tapaturman jälkeen ja makaa avuttomana kotonaan.
Kerrostalossa asiaa yleensä ensin hoitaa huoltoyhtiö jolle voi laittaa postia hajusta. Tai talon oma nimetty huoltohenkilö. Kesäisin haisee kuivuneet viemärit kun ihmiset ovat lähteneet lomille matkoille ja mökeille. Kuivuvan ja kuivan viemärin haju on läpitunkeva ja voimakas joka leviää käytävään ja kerroksiin.
En ole koskaan haistanut "vanhushajua" elävästä ihmisestä. Peseytymättömiä 50+ ukkoja maalla bussissa olen haistanut. Sekö se on? Ei vanhuus mielestäni.