Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Outo voimakas ihmisen haju kerrostalon rappukäytävässä

Vierailija
28.06.2026 |

Ja varmasti jo arvasitte mihin tämä on menossa. Musta tuntuu, että joku on mehehtynyt ja haju leviää rappukäytävässä. Mutta koska mulla on extra herkkä nenä enkä halua leimautua kylähulluksi, koen etten voi tehdä asialle oikein mitään. Haluaisin vahvistusta suuntaan tai toiseen olenko tod näk oikeassa vai väärässä.

Olennaista:

\- tilanne on kestänyt 5 päivää

\- 80-luvun kerrostalo, ihan hyvä ilmastointi

\- täällä alkoi ikkunaremppa samoihin aikoihin, mutta haju on alimmissa kerroksissa, ei ylhäällä josta remppa aloitettiin

\- asun 1.kerroksessa, en ole kehdannut lähteä tästä ylöspäin nuuhkimaan (kylähulluus) paitsi sinne ylimpään

\- haju tuntuu ainakin alhaalla ja ykkösessä

\- haju ei tunnu tulevan kenenkään ykkösen postiluukusta ja pohjakerroksen ainoa asukas on nähty hengissä

\- haju ei ole tunkeutunut asuntooni

\- muut ovat huomanneet oudon hajun mutta paljon lievempänä kuin minä, tosin eivät olleet haistelemassa pahimpana päivänä

HAJU

1.päivä: lähden viemään koiria ja meinaan tukahtua epämiellyttävään hajuun. Haju oli sama kuin vanhuksilla, mutta paljon voimakkaampi etenkin siihen nähden että missään ei vanhusta näy. Eikä tässä kerroksessa asu. Hajuun sekottui voimakas imelä katku, ikään kuin vanhus jolla voimakas, lievästi ehkä vaniljainen/kukkainen imelä hajuvesi olisi ihan vieressä. Ihmisen haju selkeästi, ikään kuin likanen tukka ja härskiintynyt ihon öljyn haju.

2.päivä: katku tuntuu voimakkuudeltaan nenässä kuin bensa, asetoni tai tinneri, edelleen haisee biologiselle materiaalille. Imelyys on noussut uusiin ulottuvuuksiin ja vanhushaju voimistunut kymmenkertaiseksi. Meinaan oksentaa ja henkeä on pidäteltävä. Jätän tuuletusparvekkeen oven auki.

3.päivä: tuuletus on auttanut jonkin verran, edelleen oksettaa mutta haju ei tunge läpi. Ilma seisoo ja on tosi tunkkainen. Hajuun liittyy mädäntyneen biojätteen haju.

4.päivä: voimakas tuulinen päivä, käytävä on suht raikas. Hajua on edelleen jäänyt tuulikaappeihin jumiin. Luulen että homma on ohi.

5.päivä: haju on taas takaisin, mutta tuuletus pitää sen aisoissa.

Sitä sanotaan, että sen tietää kun haistaa kuoleman. No mun mieli sanoo, että kuolemahan se siinä. Hajun lieventyminen tuntuu oudolta.

Voisi olla paskanen asunto jossa jätteet ja ulosteet muhii käytävään asti jossei siinä olis sitä selkeetä ihmisen hajua. Ja kun se ei ollut sellanen pelkän hien ja pesemättömyyden haju.

Voisi olla esim mädät ja käyneet omenat joista pistävä imelä haju, mutta kun se on musta ihan hyvä haju.

Vastaavan yökkäysreaktion oon kyllä aaanut joskus biojätteen hajusta.

Mitä mieltä raati on?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan haistanut "vanhushajua" elävästä ihmisestä. Peseytymättömiä 50+ ukkoja maalla bussissa olen haistanut. Sekö se on? Ei vanhuus mielestäni. 

Vierailija
22/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko olla vesivahinko? Se haju on imelän mätä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jossain on lihava, yksinäinen vanhapiika kuollut ja kissat syövät nyt ruumista. 

Tai incel

Auttaako henk. koht. avustajasi sinua noiden kopioimisessa kommenttikenttään?

Vierailija
24/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko yhtään juustomainen haju? Meidän talossa oli kerran vainaja monta viikkoa asunnossaan ja haju oli sen tyyppinen. Luulinkin että joku on kokannut jotain harvinaisen pahan hajuisesta juustosta. Paljastui sitten vainaaksi.

Vierailija
25/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen ja mätänevän lihan haju ovat täysin eri asioita, vaikka suominaisten pesemättömät pillut usein raadolta haiskahtavatkin. 

Jos ensin vietätte kylpyläviikonlopun yhdessä

Vierailija
26/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko haju pistävä vai viiltävä. Alkaako nenä ja silmät vuotamaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin yhden asunnon näytössä. Oli talo jossa asui paljon nuoria maahanmuuttajia. Asunto oli siivottu, mutta haisi vahvasti biojätteeltä. Ulkoroskis kaukana. Tuli tuo mieleen, olisiko joku kuollut siinä asunnossa. 

Vierailija
28/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko haju pistävä vai viiltävä. Alkaako nenä ja silmät vuotamaan?

Voiko tuoksua luonnehtia navakaksi tai tuuheaksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla vesivahinko? Se haju on imelän mätä.

Jotkut homeet ja mikrobivauriot voivat haista pitkään huoneenlämmössä olleille omenankuorille. 

Vierailija
30/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 päivää? Entä jos on vielä elossa? Soittaisin isännöitsijälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulje ap se kone välillä ja mene ulos. KUKAAN ei lue sun paskoja novelleja. 

Hah! Luithan sinäkin! Olet naurettava!

Vierailija
32/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi näin kesällä vainajan hajun olevan jo sellainen, että se pakottaa toimimaan. Raatokärpäsiä voi olla asunnon ikkunoissa. 

 

Eikö koirasi reagoi mitenkään? 

 

Aina voi pyytää huoltoyhtiötä arvioimaan tilannetta. Ei tarvitse olla edes epäily pahimmasta. Huoltomies voi hyvällä syyllä kurkata kaikkiin asuntoihin. Itse en tarkastuskäynnistä pahastuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko 80- luvun kerrostalossa on oikein ilmastointi ?

asun 2016 talossa eikä ole ilmastointia.

Vierailija
34/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitsit vaivautua moiseen satuiluun, jos on totta tiedät kyllä kuinka toimia. Eikö niin? Eikö kerrostalossa ole muuten muita naapureitä,  joilla on hajuaisti ja järki päässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä havaitsin aikanaan lievää mädän mansikan hajua rappukäytävässä 4-kerroksessa. Pari päivää myöhemmin löytyi 1-kerroksesta asukas kuolleena. Satuin tulemaan hissistä pois alakerrassa samaan aikaan kun kuljettivat pussissa ruumiin pois, siinä meinasi laatta lentää hajusta. Rempan aikana ionisoitiin? se kämppä ja meni useampi viikko kun laitteet puhalsivat ikkunassa.

Vierailija
36/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalman haju on sellainen todella painava ja epämiellyttävä, raskas haju. En osaa kuvailla paremmin. Sitä ei kertakaikkiaan pysty haistelemaan.

Vierailija
37/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri oli kuolleena asunnossa pitkään, mutta yksi kävi savun hajun takia haistelemassa kaikkien postiluukuista eikä havainnut, että kaveri oli kuolleena asunnossaan (asui yksin kaksiossa)

Haistelija ei löytänyt kuollutta eikä edes savun lähdettä. 

Vierailija
38/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

U

Vierailija
39/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan selvältä kuulostaa, jossain päin taloa on kuollut ihminen, tai vähintään jossain ilmastointikanavassa kuollut eläin. Sinuna ihan googlaisin minne tästä pitää ilmoittaa, isännöitsijä lienee luonteva paikka aloittaa. Tämä on todennäköisesti aiemminkin hoitanut samanlaisia tapauksia, tuntee hajun ja tietää miten toimia kummassakin tapauksessa. 

Yhteys isännöitsijään on hyvä ehdotus. Jos häntä ei kiinnosta, niin soita poliisille. He luultavasti tunnistavat kalman hajun, jos teidän talossa on kyse siitä. Joku ovi myös olla liikuntakyvytön sairauskohtauksen tai tapaturman jälkeen ja makaa avuttomana kotonaan.

Vierailija
40/41 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrostalossa asiaa yleensä ensin hoitaa huoltoyhtiö jolle voi laittaa postia hajusta. Tai talon oma nimetty huoltohenkilö. Kesäisin haisee kuivuneet viemärit kun ihmiset ovat lähteneet lomille matkoille ja mökeille. Kuivuvan ja kuivan viemärin haju on läpitunkeva ja voimakas joka leviää käytävään ja kerroksiin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi