Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erilaisuuden tunne yliopistossa

Vierailija
27.06.2026 |

Kun itse olin yliopistossa 90-luvulla tunsin itseni erilaiseksi kuin muut. Tuntui, että kaikkien muiden vanhemmilla oli yliopistokoulutus ja rahaa. Itse olin sukuni ensimmäinen ylioppilas, eikä läheisilläni ollut yliopistosta mitään kokemusta tai tietoa. En peitellyt taustojani, mutta huomasin olevani tosi tietoinen, että tunsin häpeää esim. vanhempieni ammateista ja vertasin niitä opiskelukavereiden vanhempien ammatteihin.

Nyt sitten oma lapsi opiskelee yliopistossa. Hän on vastaavasti huomannut olevansa erilainenkuin muut ja piilottelee varakkuuttaan. Ennen opintoja hän ei koskaan ajatellut olevansa rikas, mutta nyt kuulemma ei kehtaa edes sanoa, että omistaa pesukoneen, kun kaikilla tutuilla niin tiukkaa rahasta. 

Onko maailma muuttunut, onko kyse vain sattumasta vai jokaisen kokemasta erilaisuudesta? Minun aikanani kaikki muut vaikuttivat rikkaammilta ja paremmista suvuista tulleilta ja nyt sitten kaikki muut tulevat köyhistä suvuista. 

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, mulla ei ole pesukonetta koska en näe mitään järkeä hankkia sellaista kämppään jossa aion asua muutaman vuoden. 

Tytär muutti viime vuonna pois opiskeijakämpästään ja pyysi toasia välittämään tietonsa seuraavalle vuokralaiselle ja hän sai jättää kamat niille sijoilleen. Ja pesukonetta ei myöskään hankittu. 

Vierailija
22/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisuuden tunne kasvattaa vain sisäistä vahvuutta ja identiteettiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei kokisi itseään erilaiseksi. 

Niinpä. Olen kokenut itseni erilaiseksi sekä yliopistossa että työpaikoissa.

Muuten, nuoruudessani sana "sosialisoida" tarkoitti varojen siirtämistä yksityisiltä valtiolle. "Sosialiseerata" oli silloin kai lähellä sitä, mikä nykyään on "sosialisointia".

Vierailija
24/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei kokisi itseään erilaiseksi. 

Äärimmäisen matemaattisena henkilönä kyseenalaistin koko yliopistoajan alavalintaani, koska kukaan opiskelukavereistani ei ollut samankaltainen. Sama on jatkunut työelämässä, mutta vahvuuteni on kääntynyt lopulta selkeäksi eduksi kollegoihini nähden.

Vierailija
25/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla oli ensimmäisessä opiskelukänpässä pesukone vuokranantajan puolesta. Seuraavassa, kun sai edullisemman  opiskelija-asunnon, oli hyvä pesutupa ja vielä sattui lähelle omaa kämppää niin ei ollut järkeä hommata omaa.  

Minä.en 80-luvulla hävennyt kansakoulun käyneitä duunarivanhempiani. Yksi nykyisistä huippujohtajista on vastaavista taustoista, olemme sukulaisia. Ehkä silloin yleisempää lähteä maalta opiskeleman vaikka vanhemmilla ei ollut koulutusta ja tuo on muuttunut huonompaan suuntaan sen jälkeen kun keskikouluja tuli maaseudullekin ja sitten peruskoulun jälkeen oli helpompi kouluttautua? 

Vierailija
26/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunnista. Minä en saanut mitään tukea tai ohjausta kotoa opintoihin, vanhemmilla pelkkä kansakoulu taustalla. Lähdin ihan omin nokkineni Helsingin yliopistoon sukuni ensimmäisenä ylioppilaana. En kokenut siltikään mitään huonommuutta vaan nautin opiskelusta ihan vaan sen itsensä vuoksi. Välittämättä muiden taustoista tai rahoista. En kylläkään kokenut, että joillain olisi ollut paljon enemmän rahaa käytössään kuin minulla. 

Ei ole lapsenikaan, jotka nyt opiskelee yliopistolla vertailleet tai puhuneet kavereidensa taustoista.

Ei niistä taustoista puhutakaan suoraan, vaan ne ilmenevät ohimennen sivulauseissa ja jopa siinä, miten ihmiset puhuvat ja toimivat.

Kuka niin tarkkaan seuraa toisten ihmisen puheita ja eleitä, että pystyy päättelemään vanhempien varallisuuden ja koulutustason? Yhä useampi tuijottaa omaa kännykkäänsä eikä paljon sivuilleen vilkuile. Somestako ne tiedot löytyvät?

Vierailija
27/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen että yliopistossa on nyt enemmän sekaisin menevää porukkaa ja sinne hakee ne ei niin varakkaat myös. Tietysti on nämä tietyn imagon omaavat yliopistot. Itse kävin tälläisen snopin jossa opiskelijoilla oli kalliiden merkkien vaatteita ja itselläni ei ollut kun en halunnut ostaa velaksi enkä käyttää säästämiäni kesätyörahoja vaatteisiin vaan säästää pahan päivän varalle. Mulla oli se ajatus että elän opiskelijana sellaista elämää jonka pystyn itse omavaraisesti kustantamaan ja sitten kun tulot kasvavat niin voin halutessani ostaa niitä kalliiden brändien vaatteita. Sitten kävi niin että sain opiskeljana töitä konsulttifirmasta niin oli pakko hankkia niitä edustusvaatteita mutta sitten sain jo palkkaa, toki vaan opiskelijan alempaa palkkaa mutta se oli paljon suurempi kuin opintotuki.

Vierailija
28/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisuus on vain hyväksi. Kiva tutustua erilaisiin ihmisiin opiskelun ohessa ja oppia toimimaan erilaisten ihmisten kanssa. 💛  

Aika moni ihminen tarkastelee itseään ja pohtii omaa yksilöllisyyttään/erilaisuuttaan suhteessa muihin. Ihan normaalia. Miten niihin eroavaisuuksiin sitten asennoituu ja suhtautuu, on eri asia.

Varallisuus/varattomuus yms. eivät kuitenkaan määrittele ihmistä ihmisenä, millainen ihminen on, miten käyttäytyy, kohtelee muita, näkee/kokee maailmaa, elämän periaatteita.

Yhteenkuuluvuuden ja  hyväksytyksi tulemisen tunne on tärkeää monelle ihmiselle, joka voi sekin edesauttaa oman eroavaisuuksien tarkastelua ja pohtimista.

Vierailija
29/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunnista. Minä en saanut mitään tukea tai ohjausta kotoa opintoihin, vanhemmilla pelkkä kansakoulu taustalla. Lähdin ihan omin nokkineni Helsingin yliopistoon sukuni ensimmäisenä ylioppilaana. En kokenut siltikään mitään huonommuutta vaan nautin opiskelusta ihan vaan sen itsensä vuoksi. Välittämättä muiden taustoista tai rahoista. En kylläkään kokenut, että joillain olisi ollut paljon enemmän rahaa käytössään kuin minulla. 

Ei ole lapsenikaan, jotka nyt opiskelee yliopistolla vertailleet tai puhuneet kavereidensa taustoista.

Ei niistä taustoista puhutakaan suoraan, vaan ne ilmenevät ohimennen sivulauseissa ja jopa siinä, miten ihmiset puhuvat ja toimivat.

Kuka niin tarkkaan seuraa toisten ihmisen puheita ja eleitä, että pystyy päättelemään vanhempien varallisuuden ja koulutustason? Yhä useampi tuijottaa omaa kännykkäänsä eikä paljon sivuilleen vilkuile. Somestako ne tiedot löytyvät?

Olet siis rikkaasta ja koulutetusta perheestä, jos et noita huomaa. Kun itsellä ei ole yhtään rahaa ja yh-äiti on perushoitaja, niin kyllä sitä huomaa, että jollakulla on enemmän rahaa ja koulutusta.

Vierailija
30/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan opinalasta. Toisiin menee rikkaiden jälkeläiset ja toisiin köyhien. 

Vierailija
31/31 |
28.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kollektiivinen kusetus jota nykypäivän opiskelijat tekee, että ”ei ole rahaa”. Kuuluu esittää köyhää, kiitollista yliopistossa. Mutta rikkaita ovat yhä opiskelijat ja heidän vanhempansa. Käteistä opiskelijoilla varmasti vähemmän nykyään. 

Oma lapseni ainakin esittää köyhempää kuin on. Ei kehtaa sanoa, että rahaa on ihan riittävästi, kun moni valittaa äärimmäistä köyhyyttä. 
Sama tilanne on kyllä itsellänikin, en kehtaa sanoa, että rahaa on, kun muilla on niin tiukkaa.