Mielipiteitä, kannattaako 52-vuotiaana vielä ottaa hormonikierukka?
Kuukautiseni ovat runsastuneet viime kuukausina. Caprilon plus buranan syönti ei hillitse vuotoa. Yksi pieni myooma on. Olen menossa gynelle mutta kyselisin kokemuksia, kannattaako ottaa kierukka vielä tässä viime metreillä ennen varsinaista menopaussia? Minulla ei ole ikinä ollut kierukkaa. Aurallinen migreeni rajaa myös vaihtoehtoja.
Kommentit (37)
Minä otin tuossa iässä pois. Olin käyttänyt noita yli 20 v.
Vierailija kirjoitti:
Mäkin kysyisin lääkäriltä. Jos kierukka sopii sulle, niin ota vaan. EI tarvi leikkiä pillereiden kanssa.
Taas Vastasit itsellesi. Nolooo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene sinne lääkärille suoraan. Mistä me tietäisimme.
En olettanutkaan teidän tietävän mun puolesta mitään vaan mahdollisia omia kokemuksia asiasta. Tietenkin olen menossa lääkäriin.
Minä en tämmösella rupupalstalle persepuoltani tuntemattomille levittele. Lääkärit tietää.
Voivathan ne vaihdevuodet alkaa vasta yli kuusikymppisenäkin, joten voi sille kierukalle olla pitkäkin käyttöikä. Ihanteellinen, jos estrogeeni joskus aloitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä otin sterilisoinnin kun olin 46v. Puhu lääkärin kanssa.
" Mä " 🤣🤣🤣🤣
Itse sain mirenan 51-vuotiaana... diagnosina lian runsaat kuukautiset, kierukkaa suositteli sairaalassa gyne ja siellä se laitettiin myooman poiston jälkeen. Kannatti. Kuukautiset jäi pois. Sairaalassa kun laittoivat kierukan, niin sain ilmaiseksi sitä kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä otin sterilisoinnin kun olin 46v. Puhu lääkärin kanssa.
Mulls ei ole enää ehkäisyn tarvetta.
Ap
Ei mullakaan olen saatan läski mt Vanhapiika. Ei edes pultsarit anna munaasa.
Vierailija kirjoitti:
Voivathan ne vaihdevuodet alkaa vasta yli kuusikymppisenäkin, joten voi sille kierukalle olla pitkäkin käyttöikä. Ihanteellinen, jos estrogeeni joskus aloitetaan.
Huh, joku vuotaa noinkin pitkään? Vanhin, jonka tiedän oli 59v, kun kuukautiset loppuivat. Miksi kierukka olisi ihanteellinen hormonikorvausta ajatellen?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene sinne lääkärille suoraan. Mistä me tietäisimme.
En olettanutkaan teidän tietävän mun puolesta mitään vaan mahdollisia omia kokemuksia asiasta. Tietenkin olen menossa lääkäriin.
Karsos kun jonkun muun kokemukset ei mätsää sun tarpeisiin. Itse 57 ja menkat päättyi 13/v sitten.
Niin mutta ei sellaisten tarvitse sitten kommentoidakaan.
Ap
Se ei ole mikään paussi sitten se on loppu . Alkaa vanhuus .
Vierailija kirjoitti:
Mulle laitettiin juurikin 52v, myoomien takia. Mitä siinä on miettimistä? Ei ehkäisyntarvetta.
No, se miettiminen, että jos kuukautiset muutenkin jo lähivuosina loppuvat. Joillakin tulee kierukan kanssa ongelmia ja pitäähän se sitten aikanaan onkia poiskin sisuksista.
Alkaa vanhuus vaivat . Kuukautiset loppuu ja miehillä testosteroni.
Käy ensin lääkärissä, kysy vaihtoehdot. Polyypitkin voi aiheuttaa runsasta verenvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle laitettiin juurikin 52v, myoomien takia. Mitä siinä on miettimistä? Ei ehkäisyntarvetta.
No, se miettiminen, että jos kuukautiset muutenkin jo lähivuosina loppuvat. Joillakin tulee kierukan kanssa ongelmia ja pitäähän se sitten aikanaan onkia poiskin sisuksista.
No mulla ei ollut mitään merkkejä loppumisesta, munasoluja näkyi kypsymässä.
Ok. Kiitos vastauksista. Googlettamalla selvisi se kierukan hyöty mahdollisen hormonikorvaushoidonkin yhteydessä. Halusin kysellä senkin takia, että lääkäreillä on aina niin kiire, ettei siinä montaa minuuttia ehdi pohtia. Olen siis julkisen puolen gynelle menossa, yksityisellähän voi istua keskustelemassa kauemminkin, jos rahapussi kestää.
Ap
Kyllähän sitä kannattaa kokeilla, jos tuntuu ettei jaksa alkaa elää liian runsaan vuodon kanssa ja mieluummin nopeammin kokeilla kuin odottaa siihen, että rautavarastot hiipuu. Itse odotin liian pitkään ja lähdin lääkäriin vasta kun hiukset alkoi tippua. Ja varsinkin, kun julkiselle puolelle olet menossa, niin siinä mielessä kokeilu ei maksa sinulle muuta kuin sen polimaksun, jos gyne siellä toteaa, että on liian runsaat kuukautiset ja kokeillaan kierukkahoitoa.
Juurikin se paskan jauhaminen perseestään.