Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mielipiteitä, kannattaako 52-vuotiaana vielä ottaa hormonikierukka?

Vierailija
27.06.2026 |

Kuukautiseni ovat runsastuneet viime kuukausina. Caprilon plus buranan syönti ei hillitse vuotoa. Yksi pieni myooma on. Olen menossa gynelle mutta kyselisin kokemuksia, kannattaako ottaa kierukka vielä tässä viime metreillä ennen varsinaista menopaussia? Minulla ei ole ikinä ollut kierukkaa. Aurallinen migreeni rajaa myös vaihtoehtoja.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin juurikin 52v, myoomien takia. Mitä siinä on miettimistä? Ei ehkäisyntarvetta.

Juurikin se paskan jauhaminen perseestään.

Vierailija
22/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin tuossa iässä pois. Olin käyttänyt noita yli 20 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkin kysyisin lääkäriltä. Jos kierukka sopii sulle, niin ota vaan. EI tarvi leikkiä pillereiden kanssa.

Taas Vastasit itsellesi.   Nolooo

Vierailija
24/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene sinne lääkärille suoraan. Mistä me tietäisimme.

En olettanutkaan teidän tietävän mun puolesta mitään vaan mahdollisia omia kokemuksia asiasta. Tietenkin olen menossa lääkäriin.

Minä en tämmösella rupupalstalle  persepuoltani tuntemattomille  levittele.  Lääkärit tietää.

Vierailija
25/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voivathan ne vaihdevuodet alkaa vasta yli kuusikymppisenäkin, joten voi sille kierukalle olla pitkäkin käyttöikä. Ihanteellinen, jos estrogeeni joskus aloitetaan.

Vierailija
26/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä otin sterilisoinnin kun olin 46v. Puhu lääkärin kanssa.

" Mä "    🤣🤣🤣🤣

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain mirenan 51-vuotiaana... diagnosina lian runsaat kuukautiset, kierukkaa suositteli sairaalassa gyne ja siellä se laitettiin myooman poiston jälkeen. Kannatti. Kuukautiset jäi pois. Sairaalassa kun laittoivat kierukan, niin sain ilmaiseksi sitä kautta. 

Vierailija
28/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä otin sterilisoinnin kun olin 46v. Puhu lääkärin kanssa.

Mulls ei ole enää ehkäisyn tarvetta. 

Ap

Ei mullakaan olen saatan läski mt Vanhapiika. Ei edes pultsarit anna munaasa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voivathan ne vaihdevuodet alkaa vasta yli kuusikymppisenäkin, joten voi sille kierukalle olla pitkäkin käyttöikä. Ihanteellinen, jos estrogeeni joskus aloitetaan.

Huh, joku vuotaa noinkin pitkään? Vanhin, jonka tiedän oli 59v, kun kuukautiset loppuivat. Miksi kierukka olisi ihanteellinen hormonikorvausta ajatellen?

Ap

Vierailija
30/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene sinne lääkärille suoraan. Mistä me tietäisimme.

En olettanutkaan teidän tietävän mun puolesta mitään vaan mahdollisia omia kokemuksia asiasta. Tietenkin olen menossa lääkäriin.

Karsos kun jonkun muun kokemukset ei mätsää sun tarpeisiin. Itse 57 ja menkat päättyi 13/v sitten.

Niin mutta ei sellaisten tarvitse sitten kommentoidakaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole mikään paussi sitten se on loppu .  Alkaa vanhuus .  

Vierailija
32/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin juurikin 52v, myoomien takia. Mitä siinä on miettimistä? Ei ehkäisyntarvetta.

No, se miettiminen, että jos kuukautiset muutenkin jo lähivuosina loppuvat. Joillakin tulee kierukan kanssa ongelmia ja pitäähän se sitten aikanaan onkia poiskin sisuksista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa vanhuus vaivat .   Kuukautiset loppuu ja miehillä testosteroni.  

Vierailija
34/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ensin lääkärissä, kysy vaihtoehdot. Polyypitkin voi aiheuttaa runsasta verenvuotoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle laitettiin juurikin 52v, myoomien takia. Mitä siinä on miettimistä? Ei ehkäisyntarvetta.

No, se miettiminen, että jos kuukautiset muutenkin jo lähivuosina loppuvat. Joillakin tulee kierukan kanssa ongelmia ja pitäähän se sitten aikanaan onkia poiskin sisuksista. 

No mulla ei  ollut mitään merkkejä loppumisesta, munasoluja näkyi kypsymässä. 

Vierailija
36/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Kiitos vastauksista. Googlettamalla selvisi se kierukan hyöty mahdollisen hormonikorvaushoidonkin yhteydessä. Halusin kysellä senkin takia, että lääkäreillä on aina niin kiire, ettei siinä montaa minuuttia ehdi pohtia. Olen siis julkisen puolen gynelle menossa, yksityisellähän voi istua keskustelemassa kauemminkin, jos rahapussi kestää.

Ap

Vierailija
37/37 |
27.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän sitä kannattaa kokeilla, jos tuntuu ettei jaksa alkaa elää liian runsaan vuodon kanssa ja mieluummin nopeammin kokeilla kuin odottaa siihen, että rautavarastot hiipuu. Itse odotin liian pitkään ja lähdin lääkäriin vasta kun hiukset alkoi tippua. Ja varsinkin, kun julkiselle puolelle olet menossa, niin siinä mielessä kokeilu ei maksa sinulle muuta kuin sen polimaksun, jos gyne siellä toteaa, että on liian runsaat kuukautiset ja kokeillaan kierukkahoitoa.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä