Lahjaveron kiertäminen - tehkää aina velkakirja!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000012103427.html
Tässäkin tapauksessa oli ollut maksuvapaata 3 vuotta jonka jälkeen takaisinmaksu oli alkanut pienillä summilla. Missä vaiheessa siis verottaja oli kiinnostunut rahasummasta?
Jo heti kun se siirtyi tilille? Eihän silloin sitä takaisinmaksuakaan olisi tapahtunut vielä moneen vuoteen!
Eli jos verottaja ei kolmen vuoden aikana kiinnostu rahansiirrosta, summaa voi alkaa käsitellä lahjana eikä takaisinmaksua tarvitakaan?
Vai oliko verottaja vasta kolmen vuoden päästä herännyt ihmettelemään rahansiirtoa?
Kommentit (29)
Minä aikanani lainasin äidiltäni 70 k. Teimme velkakirjan, jota aloin lyhentämään 300 e kk. Ilmoitin tästä velasta veroilmoituksessa.
Äiti kuoli 2 v myöhemmin, eli en ehtinyt maksaa velkaa pois, vaan lopusta maksoin perintöveron.
Verottaja ei ikinä kysellyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KUN kyse on LAINASTA, se ei ole lahjaveron KIERTÄMISTÄ, koska kyseessä EI OLE LAHJA.
Lahjaveroa kierretään nimeämällä lahja lainaksi.
Vaikka sitä sanotaan lainaksi, voi se tosiasiallisesta on lahja, jolloin lahjaveroa on yritetty kiertää.
Jos pystyy osoittamaan, että velkaa lyhennetään, niin ei kai se mitään verojen kiertämistä ole.
Verottaja kiinnostuu asiasta yleensä silloin, kun jostain verotuksessa näkyvistä tiedoista selviää, että henkilö on ostanut ilman pankista saatua lainaa jotain kalliimpaa (esim. asunnon tai kiinteistön), johon henkilön tulojen ei pitäisi verottajan käsityksen mukaan riittää. Tällöin verottaja voi lähettää selvityspyynnön siitä, mistä henkilö on saanut rahat ostoon. Jos sitten tilanne vaikuttaa vieläkin epäilyttävältä, voi verottaja pyytää pankkitositteita siitä, että velkaa on lyhennetty velkakirjan maksusuunnitelman mukaan.
Saattaa olla, että nykyisin myös pankit ilmoittavat epätavallisen suurista rahasiirroista viranomaisille (rahanpesuepäily) ja että tieto menee tätä kautta lopulta myös verottajalle.
Vierailija kirjoitti:
Minä aikanani lainasin äidiltäni 70 k. Teimme velkakirjan, jota aloin lyhentämään 300 e kk. Ilmoitin tästä velasta veroilmoituksessa.
Äiti kuoli 2 v myöhemmin, eli en ehtinyt maksaa velkaa pois, vaan lopusta maksoin perintöveron.
Verottaja ei ikinä kysellyt mitään.
Ei velkoja kuulu laittaa verokirjaan, et sinä sinne mitään Klarnan osamaksujakaan laita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aikanani lainasin äidiltäni 70 k. Teimme velkakirjan, jota aloin lyhentämään 300 e kk. Ilmoitin tästä velasta veroilmoituksessa.
Äiti kuoli 2 v myöhemmin, eli en ehtinyt maksaa velkaa pois, vaan lopusta maksoin perintöveron.
Verottaja ei ikinä kysellyt mitään.Ei velkoja kuulu laittaa verokirjaan, et sinä sinne mitään Klarnan osamaksujakaan laita
Ainakin minun veroilmoituksessa on kaikki asuntolainat, ilmoitettu pankin toimesta.
Laitoin tiedon, koska ostin tuolla rahalla asunnon. Ajattelin, että verottaja voi kiinnostua tietämään, mistä revin yhtäkkiä rahat asunnon ostoon.
Vähän haiskahtaa siltä, että linkatussa jutussa velkakirja oli tehty vasta siinä vaiheessa, kun verottajalta oli tullut kysely, mistä henkilö oli saanut rahat asunnon puolikkaan lunastamiseen (todennäköisesti avioeron jälkeen). Velkakirjaan oli sitten keksitty kirjata alun kolmen vuoden lyhennysvapaa, koska muuten verottaja olisi vaatinut näyttöä siitä, että lainaa oli oikeasti siihen mennessä lyhennetty velkakirjan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos kirjaat että ekat 3v on lyhennysvapaata, niin ehkä se verottaja sitten katsoo, alkaako maksu sovitun 3v kuluttua.
Miten verottaja on nähnyt maksusuunnoitelman eli onko ne kysyneet varansiirrosta jo heti kun se on tapahtunut? Totta kai siinä tapauksessa kannattaa oikea takaisinmaksukin aloittaa kuten tässä oli tehtykin. Mutta jos verottajasta ei ole kuullut pihahdustakaan kun maksusuunnitelman pitäisi alkaa, kuka sitä enää silloin vahtii toteutuuko se vai ei?
Kyllä vaan oli verottaja kiinnostunut. Siskoni oli lainannut isältäni rahaa avioeron takia ja oli tuon tyylinen velkakirja eikä ollut aloittanut maksamista.
PItää laittaa avoimeksi lyhennyksen alkaminen. Voi laittaa vaikka " Vaadiettaessa maksetaan takaisin, tai lyhennyserät pieniä. Ei verottajaa lähemmäs 10 vuotta aiemmat tapahtumat kiinnosta
No tuo just on sitä lahjaveron kiertämistä.
Ei minustakaan yrittäjänä ole kiva maksaa 25,5% tekemästäni työstä ensin valtiolle, ja sitten vielä maksan 27% itselleni maksamasta palkasta tuloveroa. Ostamissani tavaroissa ja ruuissa on alv. Kokonaisveroaste varmaan 70%. Maksan verot silti koska pitää. Ennemmin lahjaveroa pitäisi kiristää ja työn tekemisen verotusta höllentää. Lahjavero on ilmaista lellikekara-rahaa eikä hyödytä valtiota mitenkään, työn tekeminen taas pitää valtiota ja kaikkia.
JA Ennen kuin joku älähtää että kateelliset vaan huutelee, niin olen kyllä saanut kymmeniä tuhansia perintöä ja lahjoja, ja olen maksanut verot niistäKIN.
mitä loppuvelalle tapahtuu jos lainanantaja kupsahtaa
Ostat kultaharkon ja lyöt sen käteen toiselle.