Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla taitaa olla ocd, mutta olen itse siedättäytymällä saanut vähennettyä oireita merkittävästi. Voinko silti hakea apua/diagnoosia?

Vierailija
26.06.2026 |

Hei! Olen 25v. nainen. Toivon todella että joku vastaisi, sen verran rankkaa minulla on ollut. 

 

Pakko-oireet alkoivat kaksi vuotta sitten. Ne olivat pahoja, veivät n. 2h päivässä, itkin joka yö että miksi olen tällainen. En uskaltanut hakea apua, en tiedä miksi, ehkä olen niin avuton. 

 

Olen saanut ne vuoden aikana lähes katoamaan, mutta vielä häiritsevät jonkin verran. Lähinnä opettelin sietämään pieniä asioita ja nostin aina tasoa. Se oli aivan kamalaa, en voi edes kuvailla sitä ahdistusta. Pahempia jaksoja on välillä, mutta ei ne oireet haittaa enää elämää merkittävästi. 

 

Mietin, että voinko hakea enää apua, kun olen "parantunut" noin paljon? :(

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Please, onko jollain kokemusta? Voiko tuo edes olla OCD, jos en oo tarvinnu terapiaa etc.? Ap

Vierailija
2/9 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kaipaa tästä keskustelusta viraalia, ihan vaan että joku ihana sielu voisi vastata :)! Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkeapu.

Vierailija
4/9 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkeapu.

Tarkoitatko, että mun pitäs hankkia mahdolliseen OCD:hen lääkkeitä? Ei jotenkin avautunut mulle. Taidan olla vähän yksinkertainen. :D Ap

Vierailija
5/9 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkeapu.

Tarkoitatko, että mun pitäs hankkia mahdolliseen OCD:hen lääkkeitä? Ei jotenkin avautunut mulle. Taidan olla vähän yksinkertainen. :D Ap

Jestas...

Vierailija
6/9 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole 2 vuoteen kehdannut hakea apua? Siis, mitä? Nuoret pelkäävät ihmisiä nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/9 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voit hakea apua, ja kannattaa. Kun pääset avun pariin, ei ehkä kannata korostaa sitä, miten paljon paremmin nyt pärjäät. Vaan kertoa että tarvitset tukea. Tsemppiä! 

Vierailija
8/9 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hakea apua esim. työterveydestä aloittaen. Mutta yleensä ottaen tällaisiin kysymyksiin kannattaa hakea apua muualta kuin tältä palstalta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/9 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä se vaivasi teini-iästä yli nelikymppiseksi. Pakkoajatuspainotteinen. Sain kanssa oireet omatoimisesti kuriin. 8 vuotta jo mennyt hyvin.