Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sveitsissä asumisen hyvät ja huonot puolet

Vierailija
26.06.2026 |

Kertokaas, mitä plussia ja miinuksia?

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kallista, todella kallista. Vaikka saisit paikallisen mittapuun mukaista palkkaa, asuminen on kallista ja sen myötä asut todennäköisesti pienessä asunnossa.

+ Lyhyt matka muualle Euroopassa. Siistiä. 

 

Samaa olin tulossa kirjoittamaan mutta eipä se sveitsiläisille ole kallista, suomalaisilla tuloilla kyllä. Kun serkkuni asui siellä heillä oli kahdelle ihan peruskämppä 100m2 Zurichin keskustassa ja miehen 30v veli rakensi ensitalokseen maksimineliöt 300m2 järven rannalle. 

Vanhoillinen, jäykkä kulttuuri.

Upea maa, ihanaa ruokaa.

Ja tosiaan lyhyt matka jlka puolelle Eurooppaa, täydellinen sijainti

Keskituloinen sveitsiläinen ei omista 100 neliötä Zurichin keskustassa eli 2 milj euron asuntoa. Keskitulot 7000 - 8000 eur / kk. Silläkään ei helposti tuollaista asuntoa osta.

Vierailija
22/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olennaista on, ettei kansalaisuutta saa juuri millään. Se takaa paikallisen kulttuurin säilymisen.

10 vuotta pitää asustella ja osata joku paikallisista kielistä hyvin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni rajalla asuva sveitsiläinen käy ruokakaupassa saksassa, ranskassa, itävallassa tai italiassa. Samoin jos haluaa tilata esim. Suomesta lakua, voi sen tilata rajalle niin välttää isot tullimaksut.

Ai salakuljettaa lakut yli rajan, ettei tarvitse maksaa tullia?

Vierailija
24/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni rajalla asuva sveitsiläinen käy ruokakaupassa saksassa, ranskassa, itävallassa tai italiassa. Samoin jos haluaa tilata esim. Suomesta lakua, voi sen tilata rajalle niin välttää isot tullimaksut.

Ai salakuljettaa lakut yli rajan, ettei tarvitse maksaa tullia?

Joo, saahan sitä ruokaakin tuoda kaupasta rajan yli

Vierailija
25/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olennaista on, ettei kansalaisuutta saa juuri millään. Se takaa paikallisen kulttuurin säilymisen.

10 vuotta pitää asustella ja osata joku paikallisista kielistä hyvin?

Asumisaika: Hakijan on täytynyt asua Sveitsissä laillisesti vähintään 10 vuotta.

 

Oleskelulupa: Hakijalla on oltava voimassa oleva pysyvä oleskelulupa (Permit C) hakemuksen jättöhetkellä.

 

Integraatio: Hakijan on osoittautunut integroituneen hyvin. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, että talous on kunnossa (ei velkoja tai ulosottoa) eikä hakijalla ole rikosrekisteriä. Sosiaaliturvan varassa eläminen voi estää kansalaisuuden saannin.

 

Kielitaito: Hakijan on osoitettava hyvä kansallisen kielen (saksa, ranska tai italia) taito: vähintään B1 puhutussa ja A2 kirjoitetussa kielessä.

 

Kansalaisuus myönnetään kolmella tasolla: liittovaltion, kantonin ja kunnan toimesta. Pienissä kunnissa päätöksen saattaa tehdä paikallinen kansankokous, ja hakijaa voidaan haastatella hyvinkin tarkasti paikallisista tavoista, historiasta tai jopa yhteiskunnallisista mielipiteistä. Hakemuksen käsittely voi viedä kahdesta neljään vuotta.

Vierailija
26/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lippu on iso +

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulemma keskimäärin aika muukalaisvastaisia. Rentous puuttuu kulttuurissa myös, mikä voisi olla ihan kiva juttu, kun olen itsekin aika tiukkapipo. 

Ranskankielinen Sveitsi on rennompaa kuin saksankielinen, ei tosin rentoa sekään, heh.

Vierailija
28/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse matkustaa kauas laillista EU tana siaa varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plussaa moderni maa, luonto ja maisemat, vuoret ja järvet. Todella kaunista. Lisäksi lyhyt etäisyydet eri kaupunkien välissä. Maassa puhutaan 3 kieltä, eri alueilla, ranskaa, italiaa ja saksaa. Kulttuuri on kielestä riippuvaa ja esim rento meno on italiankielisellä alueella ja saksankieliselle alueella taas ryhdikästä menoa jne. Lyhyet matkat muualle Keski-Euroopaan. 4 vuoden aikaa (jos siitä tykkää) ja lyhyt talvi. 

Miinusta on se että eivät oikein puhu englantia, hieman kyllä mutta heti vaihtavat omalle kielelleen jos porukassa on oman kielisinä. Tämän vuoksi maa jäi mulle etäiseksi, asuin ranskankielisellä alueella ja ikävää oli kun en oikein osaa tuota kieltä sujuvasti. Mulle tänä oli iso miinus kun en päässyt keskustelemaan paikallisten kanssa kunnolla. Ei siinä mitään lämpimiä välejä saanut paikallisten kanssa aikaiseksi. Mun kaverit olikin silloin Australiasta, Uudesta-Seelannista sekä Skotlannista. Maa on kallis asua, kaikki on kallista. Jos perheen perustaa niin lapsen päiväkoti maksaa maltaita. Siellä kannustetaan että äiti jää lapsen kanssa kotiin. Palkkaverotus on edullista ja palkat korkeat mutta kaikki maksaa niin paljon ettei käteen jää paljoakaan extraa. Ranskankielisellä alueella oli sitten isommassa kaupungissa aika paljon näitä kadun kulmissa notkuvia marokkolaisia, ilmeisesti näpistelevät. 

Summarum: varmasti oikein hyvä maa jos puhuu italiaa, saksaa tai ranskaa sujuvasti. Lomamaana tosi mukava jos budjetti kestää. Junalla kannattaa liikkua kaupunkien välillä. 

Vierailija
30/30 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä olisi toinen tuollainen sveitsinkaltainen maa, jossa olisi turvallista ja toimivaa? Mieluummin Euroopan alueella. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän