Sveitsissä asumisen hyvät ja huonot puolet
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Kuulemma keskimäärin aika muukalaisvastaisia. Rentous puuttuu kulttuurissa myös, mikä voisi olla ihan kiva juttu, kun olen itsekin aika tiukkapipo.
Ehkä Ticinossa ”italialaisella alueella” vähän rennompaa? Noh mene ja tiedä.
Sääntöjä noudatetaan pilkuntarkasti. Se olis varmaan poliisit heti paikalle jos kuuluu metelöintiä vielä 5 minuuttia yörauhan alkamisen jälkeen.
Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.
- Kallista, todella kallista. Vaikka saisit paikallisen mittapuun mukaista palkkaa, asuminen on kallista ja sen myötä asut todennäköisesti pienessä asunnossa.
+ Lyhyt matka muualle Euroopassa. Siistiä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.
Ihanaa! Tuollaista tolkkua tarvittaisiin Suomeenkin. Kuinka moni kesäpäivä ja -ilta meneekään pilalle, kun naapurit yksi toisensa perästä alkavat pärryyttää leikkureitaan - jopa sunnuntaisin. Berliinisä lasinkeräyslaatikoihin ei saanut heittää mitään puolenpäivän lepotauon aikana eikä tietenkään myöhään iltaisin eikä sunnuntaisin eikä muina pyhäpäivinä.
Vierailija kirjoitti:
Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.
Millä alueella?
Hyvät palkat ja alhainen verotus plussaa, kalliit hinnat miinusta.
Tiukkaa, turvallista ja tosi kallista. Jos vakituisesti asuu niin Saksaa syytä oppia nopeasti, mutta paikallinen versio Saksasta kuulemma omalaatuista. Hyvä maa kunhan tienaa hyvin.
Illuminati asuu lähellä siellä. Komeat maisemat. Järvi ja meri puuttuu. Jotain pientä järveä on. Matkustaa voi tietysti siitäkin jos jotain puuttuu, mutta muualla olisi jo valmiina asioita. Talvi ei kiva jos lunta. Juustot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.
Ihanaa! Tuollaista tolkkua tarvittaisiin Suomeenkin. Kuinka moni kesäpäivä ja -ilta meneekään pilalle, kun naapurit yksi toisensa perästä alkavat pärryyttää leikkureitaan - jopa sunnuntaisin. Berliinisä lasinkeräyslaatikoihin ei saanut heittää mitään puolenpäivän lepotauon aikana eikä tietenkään myöhään iltaisin eikä sunnuntaisin eikä muina pyhäpäivinä.
Eli saksankielisten sääntöjä. Niitähän riittää, ovat valittajakansaa, mutta että sama Sveitsissäkin saksankielisillä alueilla oletan?
Muutenhan tuolla italiankielisellä alueella oli paloturvallisuus miten sattuu, kuten onnettomuudesta havaittiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.
Millä alueella?
Zurich
Kallista, todella kallista. Vaikka saisit paikallisen mittapuun mukaista palkkaa, asuminen on kallista ja sen myötä asut todennäköisesti pienessä asunnossa.
+ Lyhyt matka muualle Euroopassa. Siistiä.
Samaa olin tulossa kirjoittamaan mutta eipä se sveitsiläisille ole kallista, suomalaisilla tuloilla kyllä. Kun serkkuni asui siellä heillä oli kahdelle ihan peruskämppä 100m2 Zurichin keskustassa ja miehen 30v veli rakensi ensitalokseen maksimineliöt 300m2 järven rannalle.
Vanhoillinen, jäykkä kulttuuri.
Upea maa, ihanaa ruokaa.
Ja tosiaan lyhyt matka jlka puolelle Eurooppaa, täydellinen sijainti
Olennaista on, ettei kansalaisuutta saa juuri millään. Se takaa paikallisen kulttuurin säilymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.
Ihanaa! Tuollaista tolkkua tarvittaisiin Suomeenkin. Kuinka moni kesäpäivä ja -ilta meneekään pilalle, kun naapurit yksi toisensa perästä alkavat pärryyttää leikkureitaan - jopa sunnuntaisin. Berliinisä lasinkeräyslaatikoihin ei saanut heittää mitään puolenpäivän lepotauon aikana eikä tietenkään myöhään iltaisin eikä sunnuntaisin eikä muina pyhäpäivinä.
Eli saksankielisten sääntöjä. Niitähän riittää, ovat valittajakansaa, mutta että sama Sveitsissäkin saksankielisillä alueilla oletan?
Muutenhan tuolla italiankielisellä alueella oli paloturvallisuus miten sattuu, kuten onnettomuudesta havaittiin.
Jos viittaat siihen yökerhopaloon, se olis ranskan/saksankielisellä alueella
Vierailija kirjoitti:
Tiukkaa, turvallista ja tosi kallista. Jos vakituisesti asuu niin Saksaa syytä oppia nopeasti, mutta paikallinen versio Saksasta kuulemma omalaatuista. Hyvä maa kunhan tienaa hyvin.
Voi opetella myös ranskan tai italian, jos germaanikieli ei oo oma juttu
Ei ole suomalaisten paikka. Siellä on korkeat tulot ja alhaiset verot ja EU ei anna käskyjä mitä pitää tehdä
Moni rajalla asuva sveitsiläinen käy ruokakaupassa saksassa, ranskassa, itävallassa tai italiassa. Samoin jos haluaa tilata esim. Suomesta lakua, voi sen tilata rajalle niin välttää isot tullimaksut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerran leikkasin siellä sunnuntai aamupäivästä nurmikkoa ja naapuri tuli heti valittamaan, että kovaääniset työt on sunnuntaisin kielletty ja anto vielä paikallishallinon pykälät kopiona kouraan.
Ihanaa! Tuollaista tolkkua tarvittaisiin Suomeenkin. Kuinka moni kesäpäivä ja -ilta meneekään pilalle, kun naapurit yksi toisensa perästä alkavat pärryyttää leikkureitaan - jopa sunnuntaisin. Berliinisä lasinkeräyslaatikoihin ei saanut heittää mitään puolenpäivän lepotauon aikana eikä tietenkään myöhään iltaisin eikä sunnuntaisin eikä muina pyhäpäivinä.
Eli saksankielisten sääntöjä. Niitähän riittää, ovat valittajakansaa, mutta että sama Sveitsissäkin saksankielisillä alueilla oletan?
Muutenhan tuolla italiankielisellä alueella oli paloturvallisuus miten sattuu, kuten onnettomuudesta havaittiin.
Olisi kamalaa. Onneksi Suomessa on vielä joku tolkku ja ei vielä vaikka yleisesti käsketä ihmisiä taittamaan maito- ja mehukartonkejaan littanaksi. Tosin olen kuullut, että joissain taloyhtiöissä tuollainenkin sääntö on ja että sen noudattamista vielä valvotaan.
Ei kiitos kyttäysyhteiskunnalle.
Kuulemma keskimäärin aika muukalaisvastaisia. Rentous puuttuu kulttuurissa myös, mikä voisi olla ihan kiva juttu, kun olen itsekin aika tiukkapipo.