Millainen kansakunta Suomi on, kun 2030-luvulla 40% työikäisistä on työttömänä
Tätä on hyvä pohtia. Suomen valtion rahoitus perustuu verotuloihin, joista suurin osa tulee ansiotulojen verotuksesta sekä arvonlisäverosta. Ensimmäistä kertaa ollaan tulossa siihen pisteeseen, että tietotekninen lisääntyminen ei enää luokaan työtä, vaan vähentää sitä. Tämä on historiallinen hetki ihmiskunnan aikajanalla. Aina ennen kehitys on luonut uutta työtä, mutta näin ei enää ole.
Tekoäly poistaa vauhdilla ihmisten työpaikkoja yrityksissä ja julkisen sektorin puolella. Nyt on jo huomattu, että tekoälyn käyttöön ottaminen ei luo uutta työtä missään päin maailmaa, kuin aivan mikrotasolla.
Se taas aiheuttaa sen, että Suomessakin verotulot tippuu radikaalisti ja valtion rahoituspohja putoaa pois.
Koska valtava määrä ihmisiä tulee putoamaan työelämän ulkopuolelle, eikä jatkossa valtiolla ole varaa auttaa heitä, ollaan pahoissa ongelmissa. Mitä siis tehdä?
Tässä hyvä aiheeseen liittyvä haastattelu: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012081842.html
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai ole muuta vaihtoehtoa, kuin verottaa kovalla kädellä näitä satumaisia voittoja tekeviä tekoälyjättejä. He ovat luoneet hirviön, joka vie isolta osalta ihmisiä työt.
Näin se tulee menemään tai sitten vaihtoehtona on dystopia jossa korporaatiot hallitsee valtioiden tilalla.
Vierailija kirjoitti:
Ne 40% elävät jonkinlaisella yleistulolla, joka juuri ja juuri riittää kattoon pään päällä ja ruokaan. Toimeentulo on kriisissä välittömästi, jos tulee joku pienikin lisämeno. Terveyskeskuksiin joutuvat jonottamaan pitkät ajat ja hoitoon pääseminen viivästyy paljon, eli paljon tulee olemaan vähäosaisia, raihnaisia ja puolikuntoisia. Leipäjonot ovat pitkät. Päihteiden käyttö tulee olemaan iso ongelma osalla ja osa turvautuu kaikenlaiseen epämääräiseen puuhaan kuten harmaan työn tekemiseen. Osa nuorista ajautuu jengirikollisuuteen, koska monelle se on ainoa mahdollisuus edes hetkellisesti päästä köyhyysloukusta ulos.
Varmaan joku 500€/kk yleistulo. Ei edes yllättäisi yhtään enää.
Ei se raha mihkään katoa. Jos ei se mene palkansaajalle, se menee jollekin yritykselle (tekoälyfirmalle tai tekoälyä hyödyntävälle firmalle), josta se sitten joko sijoitetaan toiminnan kehittämiseen tai laajenemiseen tai jaetaan omistajille. Sijoitettu raha tietty luo työtä, mutta kauanko sitä rahaa makuutetaan yritystileillä tai omistajien tileillä? Verotuksella tuota voitaisiin ehkäistä, mutta siihen tarttis kansainvälistä yhteistyötä ettei ne vaan pakene johonki veroparatiisiin. Esim. jotain tällaista https://en.wikipedia.org/wiki/Global_minimum_corporate_tax_rate