Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen kansakunta Suomi on, kun 2030-luvulla 40% työikäisistä on työttömänä

Vierailija
26.06.2026 |

Tätä on hyvä pohtia. Suomen valtion rahoitus perustuu verotuloihin, joista suurin osa tulee ansiotulojen verotuksesta sekä arvonlisäverosta. Ensimmäistä kertaa ollaan tulossa siihen pisteeseen, että tietotekninen lisääntyminen ei enää luokaan työtä, vaan vähentää sitä. Tämä on historiallinen hetki ihmiskunnan aikajanalla. Aina ennen kehitys on luonut uutta työtä, mutta näin ei enää ole. 

Tekoäly poistaa vauhdilla ihmisten työpaikkoja yrityksissä ja julkisen sektorin puolella. Nyt on jo huomattu, että tekoälyn käyttöön ottaminen ei luo uutta työtä missään päin maailmaa, kuin aivan mikrotasolla. 

Se taas aiheuttaa sen, että Suomessakin verotulot tippuu radikaalisti ja valtion rahoituspohja putoaa pois. 

 

Koska valtava määrä ihmisiä tulee putoamaan työelämän ulkopuolelle, eikä jatkossa valtiolla ole varaa auttaa heitä, ollaan pahoissa ongelmissa. Mitä siis tehdä?

 

Tässä hyvä aiheeseen liittyvä haastattelu: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012081842.html

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se raha mihkään katoa. Jos ei se mene palkansaajalle, se menee jollekin yritykselle (tekoälyfirmalle tai tekoälyä hyödyntävälle firmalle), josta se sitten joko sijoitetaan toiminnan kehittämiseen tai laajenemiseen tai jaetaan omistajille. Sijoitettu raha tietty luo työtä, mutta kauanko sitä rahaa makuutetaan yritystileillä tai omistajien tileillä? Verotuksella tuota voitaisiin ehkäistä, mutta siihen tarttis kansainvälistä yhteistyötä ettei ne vaan pakene johonki veroparatiisiin. Esim. jotain tällaista https://en.wikipedia.org/wiki/Global_minimum_corporate_tax_rate

Vierailija
22/23 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai ole muuta vaihtoehtoa, kuin verottaa kovalla kädellä näitä satumaisia voittoja tekeviä tekoälyjättejä. He ovat luoneet hirviön, joka vie isolta osalta ihmisiä työt.

Näin se tulee menemään tai sitten vaihtoehtona on dystopia jossa korporaatiot hallitsee valtioiden tilalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
26.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne 40% elävät jonkinlaisella yleistulolla, joka juuri ja juuri riittää kattoon pään päällä ja ruokaan. Toimeentulo on kriisissä välittömästi, jos tulee joku pienikin lisämeno. Terveyskeskuksiin joutuvat jonottamaan pitkät ajat ja hoitoon pääseminen viivästyy paljon, eli paljon tulee olemaan vähäosaisia, raihnaisia ja puolikuntoisia. Leipäjonot ovat pitkät. Päihteiden käyttö tulee olemaan iso ongelma osalla ja osa turvautuu kaikenlaiseen epämääräiseen puuhaan kuten harmaan työn tekemiseen. Osa nuorista ajautuu jengirikollisuuteen, koska monelle se on ainoa mahdollisuus edes hetkellisesti päästä köyhyysloukusta ulos. 

Varmaan joku 500€/kk yleistulo. Ei edes yllättäisi yhtään enää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme