Ammatti, jonka arvostat korkealle
Kerrankin positiivisen kautta
đđ» = Arvostan
đđ»= En arvosta
Kommentit (682)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metallimies. Koneistaja, hitsaaja, levyseppÀ jne. KÀsillÀ tehtÀvÀ työn tekijÀt vÀhene koko ajan ja heistÀ on pulaa. Tein työurani koneistajana ja olen elÀkkeellÀ. Nuorten kannattaisi mennÀ tuottavaan työhön. KyllÀ siellÀ on hyvÀt palkat, kunhan et mene riistÀjÀn leipiin. Kannattaa toki mennÀ jotta saa kokemuksia.
MikÀ on hyvÀ palkka? Minulle se alkaa kakkosella ja siinÀ on neljÀ nollaa. En usko, ettÀ metallimies pÀÀsee nÀihin ansioihin.
Jos soittaa hyvin niin pÀÀsee useampaankin nollaan ihan yhdellÀ keikalla.
Vierailija kirjoitti:
Lupasin itselleni, etten tulisi tĂ€nne avautumaan, mutta tĂ€ssĂ€ sitĂ€ ollaan â kertomassa tarinaa opiskeluvuosiltani JenkeistĂ€. Olin siellĂ€ vaihto-opiskelijana ja pÀÀdyin liittymÀÀn erÀÀseen porukkaan tai jengille töihin ulkopuolisena henkilönĂ€. Tarvitsin kipeĂ€sti töitĂ€, mutta tein jo heti alussa selvĂ€ksi, etten alkaisi tehdĂ€ mitÀÀn rikoksia.
EnsimmÀinen työni oli lopulta jointtien kÀÀrijÀ. Olen aina ollut tosi kÀtevÀ kÀsistÀni, joten homma sujui leikiten. Kun lasken mukaan tipit, jotka itse asiassa muodostivat puolet tuloistani, tuntipalkkani oli nykyrahassa euroiksi kÀÀnnettynÀ perÀti 59 euroa tunnilta! Suurimman osan ajasta istuin vain paikallani. PöydÀllÀ olivat sÀtkÀpaperit ja muut vermeet, mutta enimmÀkseen tehtÀvÀni oli katsoa, ettÀ musiikkisovellus soitti biisejÀ ilman katkoja kellon ympÀri. Pidin huolen, ettei tyyli vaihtunut vahvassakaan maistissa countryn tai vaihtoehtomusiikin puolelle. Samalla availin ovea ja opiskelin. MitÀÀn varsinaisia vartijan hommia en tehnyt, vaikka olinkin saanut ohjeet siitÀ, miten toimia hÀiriötilanteissa tai jos paikalle pöllÀhtÀisi ei-toivottuja vieraita.
Vaihtoehtona minulla olisi ollut paikka purilaisravintolassa, jossa tuntipalkka oli noin 9 dollaria ja muistaakseni 19 senttiÀ pÀÀlle. Euroissa se teki jotain 6,50 euron luokkaa tunnilta. Siihen aikaan oli kÀynnissÀ kovia lakkoja ja mielenosoituksia nimellÀ Fight for $15, koska yhdeksÀn dollarin tuntipalkalla oli aivan mahdotonta tulla toimeen. En voinut kÀytÀnnönkÀÀn syistÀ mennÀ sinne töihin rikkomaan lakkoja, sillÀ kannatin syvÀsti palkankorotuksia ja minulla oli ystÀviÀkin töissÀ noissa paikoissa.
Onneksi sain tÀmÀn jointinkÀÀrijÀn pestin erÀÀn ystÀvÀn kautta yksityiseltÀ klubilta, jossa vietin lopulta paljon aikaa istuen ja odottaen. Pidin aina huolen siitÀ, ettÀ pöydÀllÀ oli valmiina eri tyyppisiÀ jointteja ja ettÀ bongit oli pesty puhtaiksi niitÀ tarvitseville jÀsenille. Ainut harmi oli se, ettÀ työvuorot olivat tosi pitkiÀ, ja viikonloppuisin jouduin jopa nukkumaan paikan pÀÀllÀ. Minua tuurasi koko sinÀ aikana kolme muuta jointinkÀÀrijÀÀ.
Kaikista asiakkaista aloin arvostaa eniten palomiehiĂ€. HeitĂ€kin kĂ€vi klubilla, ja he mainitsivat minulle tilan turvallisuuspuutteista â paikkahan oli kĂ€ytĂ€nnössĂ€ harmaalla alueella toimiva rakennus ja viihdekeskus. Otin heidĂ€n huomionsa ylös ranskalaisin viivoin ja esittelin parannusehdotukset työnantajalleni. HĂ€n oli ideasta aivan innoissaan: sain vaivannÀöstĂ€ni 250 dollarin bonuksen kĂ€teisenĂ€ ja kaksi pĂ€ivÀÀ vapaata.
Suomeen palattuani astuin ihan erilaiseen maailmaan. Nyt tuntuu lÀhes siltÀ, tapahtuiko tÀmÀ kaikki edes koskaan. Mutta jos joku kysyy, mikÀ minulle jÀi ajasta parhaiten mieleen, vastaukseni on ehdottomasti ne palomiehet.
Just meinasin sanoa ettÀ jointtien kÀÀrijÀt, stripparit ja palomiehet on ammattien aatelit.
Se " vanhin ". Aina ammattilainen poistaa tarvittaessa paineet kun vaimokin jo kuivunut "sieltÀ" .
Kaikkia ammatteja tulee arvostaa ja heidÀn tekemÀÀnsÀ työtÀ, jos siihen ei liity mitÀÀn rikollista. Mutta todella julkeaa muita ammattilaisia kohtaan, ettÀ saat vain osa-aikatyötÀ, ja sinut voidaan potkaista pellolle milloin tahansa. NÀin ei ollut minun nuoruudessani, kun työntekijöitÀ arvostettiin, mutta eivÀt nÀköjÀÀn kyllÀ kaikki? Mennyt tÀmÀ maailma huonompaan suuntaan, joka on kuin kasti jÀrjestelmÀ, jossa palvotaan vain titteleitÀ ja rahaa sekÀ valtaa.
SÀveltÀjÀ esim. Sibelius joka edelleen ilahduttaa sÀvelmillÀÀn miljoonia ihmisiÀ.
Kampaaja. Niin paskaa ja huonosti palkattua, likaista, raskasta ja etovaa duunia, ettÀ nostan hattua niille jotka sitÀ kykenee tekemÀÀn. Vain eroottisena hierojana tai kosmetologina työskentely olisi ÀllöttÀvÀmpÀÀ.
Arvostan omaa ammattiani, mutta ennenkaikkea kuitenkin meitÀ ko olevaa työtÀ tekeviÀ pienten lasten ÀitejÀ.
Itse asun ja työskentelen ulkomailla; tÀmÀnkin vuoden aikana, ympÀri Eurooppaa suuntautuvia, vajaa viikon kestÀviÀ työmatkoja on ollut lÀhes joka kuukausi eli olen joutunut olemaan aika paljon kotoa pois.
TÀllÀ hetkellÀkin olen työmatkalla; huomenna taas lento kotiin, jossa ÀitiÀ sitten odotteleekin reilu vuoden vanha pikkuprinsessa isÀnsÀ kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Agitaattori
Se kirjoitetaan
Alligaattori
Hölömö
Siihen tulee D-kirjain. Muuten hyvÀ.
OF sisĂ€llöntuottaja đđżđđŠ
Siivooja, kaupan kassa ja hyllyttÀjÀ, maanviljelijÀ, lvis-asentaja, lakaisu/aurauskoneen kuljettaja, lÀÀkÀri, sairaanhoitaja, lÀhihoitaja, poliisi, palomies, muurari, rakennusmestari, lastentarhanopettaja.
Siivoojat, varsinkin yleisten paikkojen siivoajat, jotka siivoavat metroja, metroasemia, lÀhijunia, niiden vessoja. yleisten vessojen siivoajia.
Poliiseja, ambulanssimiehistöÀ, roskakuskeja, lÀhihoitajia.