IL: Kymmeniä Helsingin Hitas-asuntoja päätyi suurituloisille
Ei helevetti mitä touhua
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on joku jonotusnumero ilmeisesti noihin Hki asuntoihin. Hain aikoinaan kun niitä mainostettiin ja ei maksanut mitään.
Lähinnä ihmettelen että miksi ylipäätään missään valtion tukemassa asuntohankkeessa sallitaan eteenpäin vuokraaminen. Ei mua häiritse vaikka Eveliinalla on seitsemän asuntos että on jokaiselle päivälle eri asunto. Mutta miksi valtio tukee hänen asuntosijoitus bisnestä.
Totta.
Valtion tuki pois tai tulorajat.
Hitas- asunnoissa ei ole valtion tukea, eikä tulorajoja. Hitas tarkoittaa hintasäännösteltyä asuntotuotantoa. Rakennusyhtiö ei siis voi myydä hitasasuntoja millä hinnalla tahansa vaan niille on hintakatto per neliö jotain alle 6000 euroa per neliö tällä hetkellä. Myös myydessä on hintakatto eli ostohinto plus indeksi.
Vierailija kirjoitti:
Eveliina Heinäluoma myös ahnehti noita.
Myös Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki asuu Hitas-rahoitteisessa asunnossa.
Helsingin kaupungin säännellyissä Hitas-omistusasunnoissa ei ole tulo- tai varallisuusrajoja. Kuka tahansa voi ostaa Hitas-asunnon, kunhan tietyt perusvaatimukset täyttyvät:
Asunnon ostajan on oltava täysi-ikäinen.
Ostajan tai hänen perheensä on tarkoitus muuttaa asuntoon itse.
Hakijalla ei saa entuudestaan olla omistuksessa toista Hitas-asuntoa (uutta asuntoa ostettaessa vanha on myytävä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eveliina Heinäluoma myös ahnehti noita.
Myös Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki asuu Hitas-rahoitteisessa asunnossa.
Jostain syystä arpaonni suosii aina heitä, että onnistuvat saamaan parhaat asunnot parhailta paikoilta muiden ohi. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eveliina Heinäluoma myös ahnehti noita.
Myös Vasemmistoliiton Paavo Arhinmäki asuu Hitas-rahoitteisessa asunnossa.
Jostain syystä arpaonni suosii aina heitä, että onnistuvat saamaan parhaat asunnot parhailta paikoilta muiden ohi. 🤔
Arhinmäki ei ostanut uutta hitasasuntoa vaan myynnissä olleen muutaman vuoden vanhan. Jokainen voi ostaa sellaisen ja vaikka kuinka monta. Jos haluaa ostaa uuden hitasasunnon, täytyy myydä entinen, mutta jälkimarkkinoilta voi ostaa vaikka 100 hitasasuntoa, ovat myydessä ihan tavallisia osekehuoneistoja, joiden myyntihinta vain on sidottu indeksiin 40 vuoden ajan. Sen jälkeen asunnoilla ei ole enää hintakattoa.
Siksi normiomistusasujan ei kannata hankkia omistuskämppää näistä hitas-taloista, ovat täynnä sijoituskämppiä ja kaikennäköisiä vuokralaisia, porukka vaihtuu jatkuvasti ja on muutosta aiheutuvaa meteliä, materiaalit ja rakentamisen laatu surkeita, korkeat vastikkeet vuokratontin takia ym.