Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minun mansikat ovat kalliimpia kuin miehen nuuska

Vierailija
25.06.2026 |

Asumme saman katon alla. Mies käy töissä, maksaa vuokran, sähkön ja suurimman osan ruokaostoksista. Minä olen sairauslomalla burnoutista, opiskelen ja saan vain muutaman sata euroa kuussa, koska miehen tulot vaikuttavat tukiini. Hoidan kuitenkin käytännössä kaikki kotityöt, pyykit, siivoukset sekä lemmikkien hoidon ja ulkoilut. Makselen myös lemmikkien ruoat.

Riitelemme jatkuvasti rahasta. Erityisesti minun erikoisruokavaliostani ja tuoreista marjoista. Miehen mielestä mansikat ovat liian kalliita eikä niitä pitäisi ostaa. Itse näen ne kesän pienenä ilona ja osana ruokavaliotani. Samaan aikaan mies käyttää nuuskaa lähes päivittäin, mutta hänen mielestään sitä ei voi verrata marjoihin, koska hän "tienaa rahansa itse".

 

Riidan aikana hän on sanonut esimerkiksi, että jos haluan mansikoita, voisin mennä töihin, sekä että hän ei haluaisi olla niin "paska", ettei pysty käymään töissä. Nämä kommentit satuttavat, koska en ole sairauslomalla omasta valinnastani ja teen jatkuvasti töitä toipumiseni eteen.

 

Olen ehdottanut erilaisia ratkaisuja: että osallistuisin pienellä summalla enemmän ruokakuluihin tai jopa muuttaisin omaan asuntoon, jotta rahasta ei tarvitsisi riidellä. Mikään ei kuitenkaan tunnu kelpaavan.

 

Kysynkin ulkopuolisten mielipidettä: onko kyse vain huonosti toimivasta rahajärjestelystä vai jostain muusta? Onko kohtuullista, että toinen hoitaa talouden rahallisen puolen ja toinen kodin sekä lemmikit? Miten tällainen tilanne kannattaisi ratkaista ilman jatkuvaa riitelyä?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma valinta olla saikulla. Ei se nuppi siitä kotona lorvimalla parane. 

Miehesikin vaikuttaa kyllä aika mäntiltä. Oma asunto ja omat suunnat tulevaisuudessa voisi ratkaista ongelmasi.

Vierailija
22/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesihän on ihan täysi kusipää. Hän pitää sinua paskana koska et voi käydä nyt töissä.

Luiskaan se pelle.

Katsotaan sitten onko kelaelätillä rahaa ostaa mansikoita. Voi olla, että kylmä totuus vielä iskee kasvoille.

En ole omasta tahdostani "kelaelätti". :D Ennen tätä burnouttia työskentelin useassa työpaikassa samaan aikaan. Kannattaa varoa, ettet itse koskaan sairastu mihinkään! Voi olla, että saattaisit suhtautua muihin ihmisiin empaattisemmalla tavalla. 

Mielen heikkoutta. Töihin vaan ja lopetat sen rypesin. Harvalla elämä helppoa on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kultaseni, kun ne ovat miehen rahoja eikä sinun. Hyväksikäytettäväksi ei pidä suostua. Hänen ei ole pakko ostaa mansikoita.

Mikä hyväksikäyttö? Teen itse oman osani kotona, koska se on ollut sovittu yhteinen systeemi. Mutta eihän sitä toki nähdä arvokkaana tai minään, koska kotona tehdystä työstä ei saa palkkaa. Hänen ei ole pakko ostaa mansikoita, eikä minun ole pakko tehdä näitä kotitöitä, tai hoitaa lemmikkejä. Voin toki jättää itsekin asioita pois "pelistä".

 

Mutta haluan tehdä oman osani ja haluan saada tämän meidän systeemin toimivaksi. 

Voit myös asua yksin ja tehdä itse kotityöt sekä ostaa ruuat, kun mies ei miellytä muutenkaan.

Vierailija
24/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma valinta olla saikulla. Ei se nuppi siitä kotona lorvimalla parane. 

Miehesikin vaikuttaa kyllä aika mäntiltä. Oma asunto ja omat suunnat tulevaisuudessa voisi ratkaista ongelmasi.

Ei ollut enää "oma valinta" mennä saikulle, kun keho sanoi itsensä irti. Yritin kyllä loppuun asti olla työelämässä. Et taida tietää burnoutista mitään? Enkä minä lorvi kotona. Täällä on paljon tekemistä. Siihen päälle vielä omat opiskelut. 

 

Tuota omaa asuntoa olen kyllä miettinyt. Se ei tosin miehen mielestä ollut hyvä idea, että ollaan yhdessä ja asutaan erillään. Mutta itse kyllä olen sitä pohtinut tässä. Mies voisi tehdä sitten rahoillaan mitä haluaa. 

Vierailija
25/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään emme asialle voi etkä sinäkään. Pitäisikö meidän jotenkin auttaa sinua pakottamaan hänet ostamaan mansikoita?

Kyseessä on enemmän se, että miten saisimme tämän systeemin toimimaan niin, että kummankin panostusta pidetään arvokkaana ja kummallakin olisi oikeus eri asioihin. Se etten nyt saisi jotain mansikoita, ei ole se pohjimmainen syy riitelyyn. Vaan pidetäänkö minunkin kotona tekemääni työtä arvokkaana ja voimmeko olla tässä samassa tiimissä? Minä tuon arkeen oman osani, hän omansa. 

 

Olen myös tarjoutunut antamaan rahaa, mutta se ei ole kelvannut. Eikä sekään, että muutan omaan talouteen. Joten mitä jää jäljelle? Miten saada tästä toimivaa ilman jatkuvia rahariitoja?

Et tarvitse lupaa muuttamiseen. Sinulla on ihan täysi oikeus tehdä se.

Vierailija
26/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesihän on ihan täysi kusipää. Hän pitää sinua paskana koska et voi käydä nyt töissä.

Luiskaan se pelle.

Katsotaan sitten onko kelaelätillä rahaa ostaa mansikoita. Voi olla, että kylmä totuus vielä iskee kasvoille.

En ole omasta tahdostani "kelaelätti". :D Ennen tätä burnouttia työskentelin useassa työpaikassa samaan aikaan. Kannattaa varoa, ettet itse koskaan sairastu mihinkään! Voi olla, että saattaisit suhtautua muihin ihmisiin empaattisemmalla tavalla. 

Niin eivät ne muutkaan omasta tahdostaan ole! Nyt olet vaan tippunut alemmalle tulotasolle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sun mies voi sitten alkaa syödä nuuskaa. Hanki omat ruuat ja mansikat ja laita jääkaapin ovi lukkoon.

Tai; eroa. Ei sun ole pakko olla riitasuhteessa ääliön kanssa. Kenenkään ei ole pakko.

Vierailija
28/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesihän on ihan täysi kusipää. Hän pitää sinua paskana koska et voi käydä nyt töissä.

Luiskaan se pelle.

Katsotaan sitten onko kelaelätillä rahaa ostaa mansikoita. Voi olla, että kylmä totuus vielä iskee kasvoille.

En ole omasta tahdostani "kelaelätti". :D Ennen tätä burnouttia työskentelin useassa työpaikassa samaan aikaan. Kannattaa varoa, ettet itse koskaan sairastu mihinkään! Voi olla, että saattaisit suhtautua muihin ihmisiin empaattisemmalla tavalla. 

Oi oi kun itse ole ihan omasta tahdostani köyhä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesihän on ihan täysi kusipää. Hän pitää sinua paskana koska et voi käydä nyt töissä.

Luiskaan se pelle.

Katsotaan sitten onko kelaelätillä rahaa ostaa mansikoita. Voi olla, että kylmä totuus vielä iskee kasvoille.

En ole omasta tahdostani "kelaelätti". :D Ennen tätä burnouttia työskentelin useassa työpaikassa samaan aikaan. Kannattaa varoa, ettet itse koskaan sairastu mihinkään! Voi olla, että saattaisit suhtautua muihin ihmisiin empaattisemmalla tavalla. 

Mielen heikkoutta. Töihin vaan ja lopetat sen rypesin. Harvalla elämä helppoa on. 

Oma mieli on yllättävän vahva ja mieliala hyvä. Mutta keho on niin loppu, ettei siitä ole töihin. Mielenkiintoa kyllä olisi muuten. Siksi teenkin paljon työtä sen eteen että joku päivä vielä pääsen takaisin työelämään. Vaikka eipä se työ ole elämässä se tärkein asia. 

Vierailija
30/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten jännän yleistä, että mies priorisoi rahan käytön itseensä ja tuollaisen paskaan (kalja ja rööki), mutta nainen hankkii ruokaa yhteiseen talouteen.

Jos ei mies millään tajua tämän toiminnan epätasa-arvoisuutta, jääköön yksin. Ei kannata kuvitella, että jääräpää muuttuisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

E-R-O

 

Kuka tuollaista jaksaa?

Vierailija
32/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on yksi syy, miksi haluan elää ja asua yksin. En ala ruokkia ja elättää hedonistista miestä. Viimeisin on mulle velkaa yli satasen, edellinen yli tonnin.

Kumpikin lupasi maksaa takaisin. Ekasta on 2 vuotta, tokasta 2 kuukautta. En liiemmin luota takaisinmaksuun eikä sekään herauta myötätunnon kyyneliä, että kumpikin loukkaantui kun sanoin heitä pummeiksi.

Olisi pahempiakin sanoja. Sellaisia, jotka eivät olisi totta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesihän on ihan täysi kusipää. Hän pitää sinua paskana koska et voi käydä nyt töissä.

Luiskaan se pelle.

Katsotaan sitten onko kelaelätillä rahaa ostaa mansikoita. Voi olla, että kylmä totuus vielä iskee kasvoille.

En ole omasta tahdostani "kelaelätti". :D Ennen tätä burnouttia työskentelin useassa työpaikassa samaan aikaan. Kannattaa varoa, ettet itse koskaan sairastu mihinkään! Voi olla, että saattaisit suhtautua muihin ihmisiin empaattisemmalla tavalla. 

Oi oi kun itse ole ihan omasta tahdostani köyhä!

Sinä olet näitä, jotka tajuaa asiat vasta kantapään kautta.  Matalaälyisimpiä veljiämme. Ei äitisi sinua iän kaiken elätä.

Vierailija
34/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://aatos.app/avioero/?gad_source=1&gad_campaignid=16551836392&gbra…

 

Tuosta noin hakemaan eroa ja ositusta. Tsemppiä!

Jos olet avoliitossa, olet tyhmä nainen. Sulla ei ole lain suojaa, ellei ole yhteisiä lapsia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehesihän on ihan täysi kusipää. Hän pitää sinua paskana koska et voi käydä nyt töissä.

Luiskaan se pelle.

Katsotaan sitten onko kelaelätillä rahaa ostaa mansikoita. Voi olla, että kylmä totuus vielä iskee kasvoille.

En ole omasta tahdostani "kelaelätti". :D Ennen tätä burnouttia työskentelin useassa työpaikassa samaan aikaan. Kannattaa varoa, ettet itse koskaan sairastu mihinkään! Voi olla, että saattaisit suhtautua muihin ihmisiin empaattisemmalla tavalla. 

Oi oi kun itse ole ihan omasta tahdostani köyhä!

Sinä olet näitä, jotka tajuaa asiat vasta kantapään kautta.  Matalaälyisimpiä veljiämme. Ei äitisi sinua iän kaiken elätä.

Miksi siis kuvittelet miehen elättävän?

Vierailija
36/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos kultaseni, kun ne ovat miehen rahoja eikä sinun. Hyväksikäytettäväksi ei pidä suostua. Hänen ei ole pakko ostaa mansikoita.

Mikä hyväksikäyttö? Teen itse oman osani kotona, koska se on ollut sovittu yhteinen systeemi. Mutta eihän sitä toki nähdä arvokkaana tai minään, koska kotona tehdystä työstä ei saa palkkaa. Hänen ei ole pakko ostaa mansikoita, eikä minun ole pakko tehdä näitä kotitöitä, tai hoitaa lemmikkejä. Voin toki jättää itsekin asioita pois "pelistä".

 

Mutta haluan tehdä oman osani ja haluan saada tämän meidän systeemin toimivaksi. 

En jaksaisi tuollaista "suhdetta", kun en jaksaisi edes lukea tällaista 😤🥱

Vierailija
37/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin minäkin vaikka miljoona mansikka joka päivä jos ilmaiseksi saisin :D

Vierailija
38/38 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesihän on ihan täysi kusipää. Hän pitää sinua paskana koska et voi käydä nyt töissä.

Luiskaan se pelle.

Olishan tuo miehellekin helpostus. Voisi etsiä normaalin naisen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi