Mitä te tiedätte tai ajattelette Englannin legendaarisesta Robin Hoodista?
Huomio ja kuulkaa jokainen, jok' ootte vapaa syntyjään;
Ma talonpojast' teil kertonen, ol' Robin Hood nimeltään.
Ol' Robin ylväs lainsuojaton, jok' näin kulki päällä maan;
Ja ol' niin hieno lainsuojaton, ettei toista ole konsanaan.
Barnesdalesta Robin asunnon, sai hän alta puun lehvien;
Ja rinnallansa ol' Pikku-John, myös talonpoika vertainen.
Sekä Scathelock hyvä maan, ja Much, tuo poika myllärin;
Ei pitkä ollut häl' varreltaan, silti vertoja ol' renkpojankin.
Suomennettu balladista A Little Gest of Robin Hood
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla pyöri telkussa brittiläinen sarja Robin of Sherwood. Aivan erinomainen 👍
Clannadin tunnari oli huippu:
Olen enemmän Richardin ja Johnin fani. Robin Hood tuntuu liikaa sosialistiselta propagandalta, ryöstää rikkailta ja antaa köyhille vaikka rikkaat ovat itse ansainneet ne rahat ja varastaminen on rikos.
Vierailija kirjoitti:
Olen enemmän Richardin ja Johnin fani. Robin Hood tuntuu liikaa sosialistiselta propagandalta, ryöstää rikkailta ja antaa köyhille vaikka rikkaat ovat itse ansainneet ne rahat ja varastaminen on rikos.
Moi Patrick/Binga.
Itteellenhän se varasti eikä köyhille mitään antanut.
Ajattelen että Juhana muistutti vähän R. Purraa kirstunvartijana.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään enemmän espanjan versiosta samasta sadusta, eli Zorrosta. Z ikuisesti <3<3
Minä taas pidän eniten El Coyotesta
Vierailija kirjoitti:
Hieno tarina. Vähän kuin seitsemän veljestä Suomessa.
Robin Hood lieneekin ollut esikuva Kiven tarinalle velejsten seikkailuista Impivaarassa.
En ajattele Robinista paljon mitään, mutta Sherwoodin metsässä olen käynyt
Yhtä totta kuin rehellinen persu ;) Tai muumit.
Miksi ei ole känsellöity. Ei hyväosaisilta saa varastaa
Kova jätkä. Eli 1100-luvulla, mutta romantisoidut tarinat kirjoitettiin muutama vuosisata myöhemmin. Ryöväsi rikkailta ja pani rahat omaan taskuun. Nussi naiset, ryyppäsi viinat ja perusti jalkapalloseura Nottinghsm Forestin.
Vierailija kirjoitti:
Keksitty hahmo. Samaan tapaan kuin Jeesus, kuningas Arhur, Odysseus ja joulupukkikin.
Ei Jeesus ole keksitty hahmo, vaan historiaa. Vastaavasti Robin Hood ja Arthur saattavat pohjautua oikeisiin ihmisiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen enemmän Richardin ja Johnin fani. Robin Hood tuntuu liikaa sosialistiselta propagandalta, ryöstää rikkailta ja antaa köyhille vaikka rikkaat ovat itse ansainneet ne rahat ja varastaminen on rikos.
Juhana Maaton oli myös teknisesti ottaen rikollinen, piti valtaa vaikka ei ollut kuningas ja maksoi arabeille jotta nämä olisivat pitäneet Richardin vankinaan.
Vierailija kirjoitti:
Itteellenhän se varasti eikä köyhille mitään antanut.
Antoi rahat köyhille. Kannattaa muistaa Robinin olevan idealisoitu kansantarinahahmo eikä oikea ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ole känsellöity. Ei hyväosaisilta saa varastaa
Miksi he sitten saavat varastaa huono-osaisilta? Ei veroja kerätty yhteiskunnan hyväksi vaan kuninkaan ja eliitin mahojen kasvattamiseen ja turhiin sotiin.
Sukkahousufetissi meni hänellä pahasti yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieno tarina. Vähän kuin seitsemän veljestä Suomessa.
Robin Hood lieneekin ollut esikuva Kiven tarinalle velejsten seikkailuista Impivaarassa.
Kivi tunsi hyvin maailmankirjallisuutta, kuten Shakespearea. Englannin kirjallisuudessa Robin Hood on paljonkin esillä - myös Shakespeare mainitsee hänet.
Älkää uskoko elokuvia,