Muistatko kun 1994 keskimääräinen työttömyysaste oli n. 17%?
Työttömyysaste oli tuolloin korkeimmillaan Suomen historiassa.
Kommentit (42)
Muistan.
Pääsin intistä ja ei mitään saumaa saada duunia. Otin 4kk chillisti dokaillen. Talvella elelin tuilla ja joukkueurheilun pisterahoilla. Ihan ok meininki. Ei sillon paljoa työkkäri ketään ahdistellut...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskeistä on millä aloilla se työttömyys oli!
Tällä hetkellä se on valkokaulusaloilla, 93 se oli muualla.
Juuri tämä. Tekoäly vastasi:
ennätyslukemiin, ja pahiten työttömyys iski rakennusalalle sekä teollisuuteen. Rakennusalalla työttömyysprosentti kohosi pahimmillaan lähes 37 prosenttiin, ja teollisuudessa (erityisesti metalli-, puu- ja vaatetusteollisuudessa) työpaikkoja katosi kymmeniätuhansia Neuvostoliiton viennin romahdettua.
Lisäksi kauppa ja palvelut.
Rakennus ja teollisuus ottaa lamoissa aina eniten iskua, kuten nytkin.
Ollaan about samoissa luvuissa koska tuolloinkin piilotyöttömiä oli iso kasa, samoin kuin nyt
"Työttömyysaste oli tuolloin korkeimmillaan Suomen historiassa."
Vähintään samalla tasolla työttömyys olisi tänäänkin jos käytettäisiin samaa vuoden 1994 tilastointitapaa ja käytössä olisi yhtä vähän työkaluja piilotella kymmeniä tuhansia työttömiä kerrallaan tilastoissa kategorioihin jotka näyttävät siltä kuin olisivat joko työllisiä tai eivät oikeastaan olleenkaan olemassa.
Vielä 1990-luvun lamassakaan ei Suomessa ollut käytännössä juuri muuta työsuhdetta kuin kokoaikainen joka oli lähes poikkeuksetta vielä jatkuva joten kun olit töissä niin olit oikeasti töissä ja maksoit oman elämisesti ja asumisesi kokonaan itse ilman tulonsiirtoja.
Lama-aikaankin suomesta puuttuivat kaikki nämä nollatuntisopimukset, osa-aikaiset työsuhteet ja "yrittäjyydeksi" piilotettu orjatyö kuten woltin kuskit jotka nykyään tilastoidaan sujuvasti "työllisiksi" vaikka elävät täysin tulonsiirtojen varassa eli veronmaksajien rahoilla siinä kuin oikeasti työttömätkin.
Vierailija kirjoitti:
Historia toistaa itseään ensi vuonna. Kyllä tämä hallitus hoitaa homman!
Pitää olla kumipää, jos ei näe ihmisissä resurssia eikä osaa käyttää hyväksi haluukkuuttaa tehdä töitä. Sen sijaan sahaataan oksaa, millä itse istutaan ja syljetään kaivoon, mistä itse juodaan. Apinoiden planeetta.
Muistan. Yritin saada kesätöitä. Ei napannut.
Vierailija kirjoitti:
Historia toistaa itseään ensi vuonna. Kyllä tämä hallitus hoitaa homman!
Millä toimenpiteellä hallitus saa korjattua työttömyyden?
Valtiovarainministeriön keinoja 90-luvulla oli kansainvälisessä kilpailussa toimivan yksityisen sektorin kilpailukyvyn asettaminen etusijalle, julkisen sektorin tuottavuuden nostaminen ja sen tehtävien uudelleen arviointi sekä verojärjestelmän kilpailukykyisyys. Julkisen sektorin kautta tapahtuva elvytys torjuttiin.
Tuo oli silti parasta aikaa ikinä.
Onneksi meillä on 660000 vieraskielistä työvoimareservissä. Silloin ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi meillä on 660000 vieraskielistä työvoimareservissä. Silloin ei ollut.
se että on vieraskielinen ei tarkoita että on "reservissä"
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei tilastoitu tempputyöllisiä, tuntityöllisiä ja pupukurssilaisia työllisiksi kuten nykyään.
Merkittävimmät piirteet 1990-luvun työttömyydessä:
Huippuvuosi: Pahimpana lamavuonna 1994 avointen työpaikkojen vähyys nosti työttömyyden ennätystasolle, ja pahimpina kuukausina työttömyysaste rikkoi jopa 20 prosentin rajan. [1]
Laaja työttömyys: Virallisten tilastojen lisäksi niin sanottu laaja työttömyys (johon laskettiin mukaan myös tukityöllistetyt ja työvoimakoulutuksessa olleet) hipoi pahimmillaan lähes 600 000 ihmistä.
Muistan. Olin 17v.
Sain silloin keväällä elämäni ensimmäisen vakituisen työpaikan, joka muutaman kuukauden päästä muutettiin oppisopimuspaikaksi. Sain ammatin samalla kun kävin töissä, enkä ole ollut päivääkään työttömänä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun olin rakennusalalla. Sanottiin aina että rakentaminen ei lopu koskaan ja jos ei rakenneta niin vanhaa korjataan.
Sitten tuli lama ja rakennustyöt pysähtyi kuin seinään. Konkursseja tuli kuin sateella...
Niinkun nytkin. olin lomautettuna ja sitten tuli yt:t toisen kerran ja potkut lopulta
Mä valmistuin 1995. Sain määräaikaisen projektityön yhdestä kirjastosta jo ennen kuin sain paperit ulos yliopistolta. Sitten sain vuoden kestävän viransijaisuuden yliopistolta. Jostain ihmeen syystä työllistyin hömppähumanistina karmeessa lamassa hyvin. Ton projektihomman löysin ilmoitustaululta, silloin vielä oli näitä avoimia työpaikkoja ilmoitustauluilla.
En muista mutta elin kyllä lama-ajan. Onneksi pääsin töihin jo tokana opiskeluvuonna kasarilla, joten vaikka valmistuin suoraan lamaan, se ei vqikuttanut minuun mitenkään. Raskasta kyllä oli opiskella kokopäivätyön ohella.
Vierailija kirjoitti:
Muistan. Yritin saada kesätöitä. Ei napannut.
Silloin kelpasi vielä suomitytöille mansikanpoimintakin. Ulkomaisista ei ollut tietoakaan, menivät satojen kilometrien päästä tiloille.
Selvisin laman yli hyvin, koska opiskelujen ohella tein viikonloppuisin siivoustöitä (muutamia tunteja). Niitä samoja töitä tein kesäisin ja välivuodet eri toimipaikoissa tarpeen mukaan. Tajuan nyt jälkikäteen, miten onnekas olin siinä taloustilanteessa. Nuorena jaksoi painaa ja töitä oli sen verran tarpeeksi, että tulin toimeen. Sain ajettua myös ajokortin sekä ostettua autokin, jota silloin tarvitsin.
Eikö nykyhallituksella ole ollut tavoitteena vähintään tuplata tuo määrä?