Muistatko kun 1994 keskimääräinen työttömyysaste oli n. 17%?
Työttömyysaste oli tuolloin korkeimmillaan Suomen historiassa.
Kommentit (42)
Silloin ei tilastoitu tempputyöllisiä, tuntityöllisiä ja pupukurssilaisia työllisiksi kuten nykyään.
Joulukuussa 1994 oli puoli miljoonaa työtöntä. Syvän laman aikaa, jota taas elämme.
Muistan koska valmistuin silloin. Suoraan kortistoon.
En saanut koskaan töitä joihin opiskelin. Tein sitten kaikenlaista henkeni pitimiksi.
Hukkaan meni kuuden vuoden koulutus
Muistan kun lukiossa silloin ysärin alkuvuosina opo sanoi, ettei osaa auttaa minua uravalinnoissa kun millään alalla ei ole töitä. Jätti täysin ilman apua ja ohjausta tulevaisuuden opinpolkua ajatellen. Kiitti paljon, auttoi ihan sikana.
Olin tuolloin opiskelija mutta sain sinä kesänä 3 kesätyötä.
Muistan, menin työkkäriin ja otin jonotuslapun ja mua ennen oli yli 100.
En. Olin yläasteella, ei tuntunut tai näkynyt missään.
Suomen todellinen työttömyyste 2020-2026 on 40%, kaikki pienemmät luvut ovat valhetta.
Muistan loppuikäni. Menin armeijan jälkeen vuonna 1991 raksalle apumieheksi kerätäkseni lisäpisteitä opintoja varten. Pisteraja kuitenkin nousi työttömyyden takia 40€, mutta pääsin silti rimaa hipoen opiskelemaan rakennusmestariksi.
Valmistuttuani 1994 jouduin kuitenkin kortistoon, kuten lähes kaikki luokkakaverinikin. Onneksi pääsin määräaikaiseksi keväällä 1995 ja siitä alkoi näihin päiviin jatkunut työurani.
Muistan kun olin rakennusalalla. Sanottiin aina että rakentaminen ei lopu koskaan ja jos ei rakenneta niin vanhaa korjataan.
Sitten tuli lama ja rakennustyöt pysähtyi kuin seinään. Konkursseja tuli kuin sateella...
En muista, olen ollut töissä 1998 - 2026.
Muistan kun katsottiin perheen kanssa uutisia ja sanottiin toin ja tajusin vaikka nuori olin että se on paljon.
Olin opiskelija ja päätin jatko-opiskella niin kauan kunnes lama on ohi. En edes maisteriksi valmistunut kun harrastukset veivät ja hyvin maksava työpaikka löytyi ilman tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Silloin ei tilastoitu tempputyöllisiä, tuntityöllisiä ja pupukurssilaisia työllisiksi kuten nykyään.
This.
Tätä mietin juuri tänään. Miten tilastointiin? Nykyään ihan heittämällä 500000-750000 työtöntä tai sellaista henkilöä jotka tekee tyyliin 10h/kk
-Kylmät kädet
Keskeistä on millä aloilla se työttömyys oli!
Tällä hetkellä se on valkokaulusaloilla, 93 se oli muualla.
Vierailija kirjoitti:
Historia toistaa itseään ensi vuonna. Kyllä tämä hallitus hoitaa homman!
Ensi vuonna on uusi hallitus.
Olin lapsen kanssa kotona silloin, en juuri huolehtinut työllistymisestä ennen kuin lapsi täytti 3v. Sain heti töitä kun hain, mutta vain 6 kk pätkän. Pätkiä senkin jälkeen vuosien ajan, en kyllä kovin aktiivisesti hakenut töitä sillä halusin hoitaa itse lapseni ja oli paras päätös ikinä. Hoitopaikasta toiseen vaihtaminen oli todella raskasta ja raakaa pienelle lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Keskeistä on millä aloilla se työttömyys oli!
Tällä hetkellä se on valkokaulusaloilla, 93 se oli muualla.
Juuri tämä. Tekoäly vastasi:
ennätyslukemiin, ja pahiten työttömyys iski rakennusalalle sekä teollisuuteen. Rakennusalalla työttömyysprosentti kohosi pahimmillaan lähes 37 prosenttiin, ja teollisuudessa (erityisesti metalli-, puu- ja vaatetusteollisuudessa) työpaikkoja katosi kymmeniätuhansia Neuvostoliiton viennin romahdettua.
Lisäksi kauppa ja palvelut.
Mutta v 1993 oli uskoa laman jälkeiseen tulevaisuuteen. Nyt, kiitos ihanan tekoälyn ja Suomen velkaantumisen, toivoa ei ole. Vain pahempaa odotettavissa.
Historia toistaa itseään ensi vuonna. Kyllä tämä hallitus hoitaa homman!