Tapasin eilen baarissa lentäjän, mutta mistä tiedän onko oikea?
Kertoi olevansa matkustajakoneen lentäjä, mutta millä tavalla voisin saada siihen varmuuden ettei huijaa?
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti näitä oman elämänsä lentäjiä naisen ”sen” perässä.
Ai pillun? No kuka nyt ei olisi. Nartut on tehty nussittaviksi.
Jos joku kertoo olevansa lentäjä, lähes varmuudella hän ei ole lentäjä. Oikeat liikennelentäjät ovat ammatistaan hyvin vaitonaisia ja puhuivat siitä vieraiden kanssa harvoin. Syynä juurikin ammatin tuoma mielenkiinto ja huomio.
Kauan sitten kun olin töissä Finnairilla vanhemmat työkaverit opettivat miten baarissa pokataan naisia niin, että nainen itse päättele sinun olevan lentäjä. Menetelmä perustui siihen, että että missään vaiheessa itse sanonut olevasi lentäjä. Toimi muuten joka kerta.
https://traficom.fi/fi/ilmailun-lupakirjat-ja-henkiloluvat/yleista-henk…
Mitä rekisteristä voi tarkistaa?
Lentäjä voi hakea lupakirjan verifikaatiota (Traficom) – eli kolmas osapuoli voi pyytää vahvistuksen lupakirjan aitoudesta Traficomilta.
Käytännössä
Jos haluat tarkistaa jonkun lentäjän pätevyyden, voit:
Pyytää lentäjää näyttämään fyysisen lupakirjansa
Ottaa yhteyttä Traficomiin osoitteessa traficom.fi
EU:ssa EASA:n tietokanta kattaa myös eurooppalaiset lupakirjat
Vierailija kirjoitti:
Kauan sitten kun olin töissä Finnairilla vanhemmat työkaverit opettivat miten baarissa pokataan naisia niin, että nainen itse päättele sinun olevan lentäjä. Menetelmä perustui siihen, että että missään vaiheessa itse sanonut olevasi lentäjä. Toimi muuten joka kerta.
Mistä sitten alunperinkään tiesivät sinun olevan Finskillä vai kerroitko sen?
Helposti. Kysy, millä konetyypillä heppu lentää. Kun kertoo, esitä kiinnostunutta ja kysy jokin jatkokysymys, johon vain lentäjä osaa vastata. Esim: ”Kuinka paljon Airbus 350:n rotaationopeutta täytyy nostaa täydellä matkustajamäärällä, jos polttoainetta tankataan 60000 kg lisää?” Huijari häkeltyy ainakin hetkeksi, aidolle lentäjälle asia on todella arkinen.
Myös tapa puhua lentämisestä paljastaa usein huijarin. Esim. jos kyseessä on aito hävittäjälentäjä, niin hän kyllä tietää että hävittäjää ”ajetaan”, ei ”lennetä”. 😎
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitten alunperinkään tiesivät sinun olevan Finskillä vai kerroitko sen?
Ehkä on parempi olla kertomatta kaikkia temppuja, jos nyky finskiläiset vielät harrastavat samaa. Siihen maailman aikaan oli vielä käytössä mm. paperiset firman taskukalenterit, henkilökortti saattoi unohtua taskuun jne. Jollain tapaa nainen kuitenkin huomasi asian ihan itse...
Vierailija kirjoitti:
Helposti. Kysy, millä konetyypillä heppu lentää. Kun kertoo, esitä kiinnostunutta ja kysy jokin jatkokysymys, johon vain lentäjä osaa vastata. Esim: ”Kuinka paljon Airbus 350:n rotaationopeutta täytyy nostaa täydellä matkustajamäärällä, jos polttoainetta tankataan 60000 kg lisää?” Huijari häkeltyy ainakin hetkeksi, aidolle lentäjälle asia on todella arkinen.
Myös tapa puhua lentämisestä paljastaa usein huijarin. Esim. jos kyseessä on aito hävittäjälentäjä, niin hän kyllä tietää että hävittäjää ”ajetaan”, ei ”lennetä”. 😎
Oikea lentäjä vastaa tuohon "en minä tiedä, katson ne nopeudet siitä tabletilta".
Vierailija kirjoitti:
Jos joku kertoo olevansa lentäjä, lähes varmuudella hän ei ole lentäjä. Oikeat liikennelentäjät ovat ammatistaan hyvin vaitonaisia ja puhuivat siitä vieraiden kanssa harvoin. Syynä juurikin ammatin tuoma mielenkiinto ja huomio.
Sekä aikanaan ilmavoimissa että nykyisin siviilissä lentävänä voin vahvistaa, että juuri noin se useimpien kohdalla on. Ei ammattia juurikaan vieraille huudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä aikanaan ilmavoimissa että nykyisin siviilissä lentävänä voin vahvistaa, että juuri noin se useimpien kohdalla on. Ei ammattia juurikaan vieraille huudella.
Ja nyky ilmavoimien lentäjät eivät edes saavat kertoa amattiaan ulkopuolisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikea lentäjä vastaa tuohon "en minä tiedä, katson ne nopeudet siitä tabletilta".
Osuit yllättävän lähelle oikeaa vastausta.
Kysymykseen ole yhtä täsmällistä oikeaa vastausta, flight computer laskee V1-, Vr- ja v2 nopeudet syötetyn datan pohjalta.
K: Mistä tietää, onko joku baarihemmoista lentäjä?
V = Hän kertoo sen itse ensimmäisen vartin aikana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osuit yllättävän lähelle oikeaa vastausta.
Kysymykseen ole yhtä täsmällistä oikeaa vastausta, flight computer laskee V1-, Vr- ja v2 nopeudet syötetyn datan pohjalta.
Totta, nopeudet ei taida tulla painolaskelmien mukana. Mutta joka tapauksessa keskiverto lentäjä ei osaa vastata kysymykseen. Eikä tarvitsekaan osata, lentäjät eivät nopeuksia laske.
Riippuu varmaan paikkakunnasta myös...
Yökerho Doris kauan sitten Rovaniemellä. Asuttiin työreissun ajan varuskunnan vierasmajoituksessa kerholla ja jonkun tuttu paikallinen ilmavoimien Hawk-pilotti heitti porukkamme Rovaniemen keskustaan ja siellä Dorikseen ja pistäytyi itsekin sisälle.
Näky oli uskomaton. Sinkku-pilottimme ei pystynyt montaa askelta ottamaan, kun aina seuraavalla ja seuraavalla typyllä oli asiaa hänelle.... ja sitä riitti ja riitti.
Yritin joskus pohtia lentäjän huiman yökerhosuosion määrää rovaniemeläisen tytyn näkökulmasta:
- kaveri oli hoikka ja urheilullinen ja kaupungilla laajasti tunnettu aito sinkku
- päihdeongelmaton ja ei edes polttanut
- lentäjällä on erinomainen ansiotaso
- työpaikka on graniitinvarma
- työ on ainakin valtaosan silmissä hyvin arvostettu ammattina, suorastaan hohdokas
- jos tyty on liikkeellä 'haku päällä' vakavassa mielessä niin ilmavoimien hävittäjäpilotti olisi luullakseni varsin luotettava kaappaus tulevaisuutta ajatellen, varsinkin Roviksen kaltaisessa paikassa jossa hyväansioisia sinkkumiehiä ei ole tarjolla joka oksalla.
Mitähän Dorikselle nykyään kuuluu?
Baareissa käyvät kyllä vain juopot. En usko lentäjien baareissa käyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se jo sulle oikea ammattinsa puolesta. Mitä väliä millään luonteenpiirteillä on?
Ai mitä tarkoitat? Ai et lentäjän perässä vain olisin? T. Ap
No kyllähän se siltä kuulostaa, että on sulle tärkeää kun oikein teit aloituksen aiheesta ja kyselet täällä, miten voit tarkistaa, onko oikea lentäjä.
Jos kyseessä on liikennelentäjä, Traficomista voi selvittää onko kyseisellä henkilöllä voimassa oleva lupakirja.
Ilmavoimien lentäjän kohdalla ei oikein mitenkään, koska hävittäjälentäjät eivät saa kertoa ammattiaan vieraille eikä ilmavoimat anna työntekijöistään mitään tietoja sivullisille.
Riippuu monesta asiasta. Voi ollakin oikea jos ei ole vonkaamismielessä ammattiaan epätoivoisesti esittänyt. Mistä tietää.
Mieheni on liikennelentäjä Finnairilla ja pitää matalaa profiilia ammatistaan. Tottakai tarvittaessa sen kertoo, mutta ei ole ensimmäisenä esittelemässä itseään se ammatti edellä. Ja miksi niin tekisi, ammatti muiden joukossa?
Lentolupakirja (lisenssi) – esim. PPL (yksityinen), CPL tai ATPL (ammattilaiset).
Voimassa olevat kelpuutukset kyseiselle konetyyypille .
Tutkii NOTAMit.
Noudattaa CRM-periaatteita (Crew Resource Management) – pitää miehistön tilanteen tasalla.