Jopa puolet naisista tienaa alle naisten mediaanitulon.
Mutta miehistä kuitenkin puolet tienaa enemmän kuin miesten mediaanitulot ovat!
Pitäisikö tulonjakoja tasata paremmin?
Kommentit (53)
Ehe ehe. Olisit nyt edes kertonut, minkä verran se mediaani on niin oltaisiin voitu mammojen kesken kommentoida tienataanko vähemmän vai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Mistä miehille oikein maksetaan?
Ylitöistä.
Mediaanitulo on keskimmäinen arvo tai kahden keskimmäisen keskiarvo. Mediaanin alapuolella on 50% ja yläpuolella 50%. Keskiarvo taasen voi olla jompaan kumpaan suuntaan "kallellaan", siihen vaikuttaa isot poikkeamat, mutta mediaaniin ei. En siis ymmärrä, miten mediaanin alapuolella / yläpuolella voisi olla yli puolet tarkastelujoukosta, sen pitäisi olla matemaattisesti mahdotonta (koska mediaani on siis se keskimmäinen arvo).
Vierailija kirjoitti:
Mediaanitulo on keskimmäinen arvo tai kahden keskimmäisen keskiarvo. Mediaanin alapuolella on 50% ja yläpuolella 50%. Keskiarvo taasen voi olla jompaan kumpaan suuntaan "kallellaan", siihen vaikuttaa isot poikkeamat, mutta mediaaniin ei. En siis ymmärrä, miten mediaanin alapuolella / yläpuolella voisi olla yli puolet tarkastelujoukosta, sen pitäisi olla matemaattisesti mahdotonta (koska mediaani on siis se keskimmäinen arvo).
Piti just selittää sama. On taas hyvä kinaamisen aihe kun lyhyen matikan mammat pääsee vauhtiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä miehille oikein maksetaan?
Ylitöistä.
Onhan siinä eroa, jos toiselle maksetaan ylitöistä ylityökertoimilla ja toinen saa ylitunnit vapaana tunti tunnista, jolloin koko ajan töitä pitää tehdä urakkatahtia. Koskaan ei tule aikaa, että töissä voisi ottaa rennommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanitulo on keskimmäinen arvo tai kahden keskimmäisen keskiarvo. Mediaanin alapuolella on 50% ja yläpuolella 50%. Keskiarvo taasen voi olla jompaan kumpaan suuntaan "kallellaan", siihen vaikuttaa isot poikkeamat, mutta mediaaniin ei. En siis ymmärrä, miten mediaanin alapuolella / yläpuolella voisi olla yli puolet tarkastelujoukosta, sen pitäisi olla matemaattisesti mahdotonta (koska mediaani on siis se keskimmäinen arvo).
Piti just selittää sama. On taas hyvä kinaamisen aihe kun lyhyen matikan mammat pääsee vauhtiin
Eihän täällä ole kukaan kinannut. Ja Ap on takuuvarmasti mies.
Naisilla on täysi vapaus valita ammatti, josta maksetaan hyvin. Rekkakuskit, sähköasentajat, raksatyöläiset jne hankkivat hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä miehille oikein maksetaan?
Tekevät oikeita töitä. Naiset suojatyöpaikoissa. Naisilta pitää ottaa äänestysoikeus pois ja pakottaa happy ending hierojiksi.
Miehiä pitäisi olla enemmän opettajina, sairaanhoitajina ym.
Jostain syystä tuo ammatillinen tasa-arvo juurikin Suomessa toimii vähän huonosti. Venäjällä ennen lähes kaikki lääkärit olivat naisia.
USA:ssa raksoilla ja metsätöissä metsäkonetta osaavat naiset käyttää ihan hyvin.
Suomi se vain on jumittunut siihen naiset hoitajiksi ja opettajiksi. Ennen vielä oli kauppaopiston naiset ja autonkorjaajamiehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä miehille oikein maksetaan?
Tekevät oikeita töitä. Naiset suojatyöpaikoissa. Naisilta pitää ottaa äänestysoikeus pois ja pakottaa happy ending hierojiksi.
Suosittelen sinulle suojatyöpaikkaa sairaanhoitajana. Eihän se mitään oikeaa työtä ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mediaanitulo on keskimmäinen arvo tai kahden keskimmäisen keskiarvo. Mediaanin alapuolella on 50% ja yläpuolella 50%. Keskiarvo taasen voi olla jompaan kumpaan suuntaan "kallellaan", siihen vaikuttaa isot poikkeamat, mutta mediaaniin ei. En siis ymmärrä, miten mediaanin alapuolella / yläpuolella voisi olla yli puolet tarkastelujoukosta, sen pitäisi olla matemaattisesti mahdotonta (koska mediaani on siis se keskimmäinen arvo).
Piti just selittää sama. On taas hyvä kinaamisen aihe kun lyhyen matikan mammat pääsee vauhtiin
Jep. Koko väestön mediaanin alle voi toki olla yli 50% naisista (ja varmasti onkin) samoin kuin koko väestön mediaanin yläpuolella voi olla yli 50% miehistä. Mutta jos tarkastellaan vain naisten mediaania, sen ala- ja yläpuolella on 50% väestöstä. Tai no 49,9jotakin prosenttia, kun se keskimmäinen arvo on se mediaani ja sen ala- ja yläpuolella on loput.
Ap:n vahvinta alaa ei ole matematiikka. Lue mies vaikka wikipediasta mediaanin määritelmä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä miehille oikein maksetaan?
Kaikki mitä näet ympärilläsi on miesten keksimää, suunnittelemaa, rakentamaa ja ylläpitämää.
Sillä välin naiset puuhastelee lähinnä käsienheiluttelualoilla missä hyvä fiilis on tärkeintä.
Väite matemaattisesti täysin totta, mutta se esitetään usein mediassa dramaattisena ilmaisuna, vaikka kyseessä on tilastollinen vakio. Vastaavasti myös täsmälleen puolet miehistä tienaa alle miesten mediaanitulon ja puolet suomalaisista alle suomalaisten mediaanitulon.
Se tasautuu siinä, että naisille maksetaan enemmän kokonaiseläkettä, joten he saavat enemmän vastinetta maksamilleen eläkemaksuille.
Vierailija kirjoitti:
Mistä miehille oikein maksetaan?
Mulle maksetaan ainakin silloin kun paskaviemäri on tukossa.
Vierailija kirjoitti:
Mediaanitulo on keskimmäinen arvo tai kahden keskimmäisen keskiarvo. Mediaanin alapuolella on 50% ja yläpuolella 50%. Keskiarvo taasen voi olla jompaan kumpaan suuntaan "kallellaan", siihen vaikuttaa isot poikkeamat, mutta mediaaniin ei. En siis ymmärrä, miten mediaanin alapuolella / yläpuolella voisi olla yli puolet tarkastelujoukosta, sen pitäisi olla matemaattisesti mahdotonta (koska mediaani on siis se keskimmäinen arvo).
Alla esimerkki palkoista vektorina.
Mikä on mediaani?
Mikä on joukon koko?
Kuinka monta on sen alle?
Kuinka monta prosenttia on alle ja yli mediaanin?
1, 1, 1, 1, 1, 1, 2, 3,3,3
Epistä!