Olin Helsingissä juhannuksen. Piti olla väljää ja autiota, mutta tosiasiassa keskustassa oli ruuhkaa ja porukkaa todella paljon
Ei taida enää päteä ne 80-luvun "kaikki lähtee mökille ja kaupunki hiljenee"-juhannukset Helsingissäkään.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei porukka jaksa lähteä minnekään mökille. Kaupungissa pääsee helpommalla. Voi käydä syömässä ravintolassa, käydä katsomassa kokkoa ja pulahtaa meressä uimassa. Sitten kotiin rentoutumaan. Ei itikoita, maantieruuhkia, Prismassa tungoksessa hikoilua tms.
Ei turhaan puhuta etelän vetelistä, kun juhannuksenakin tärkeintä on vain "päästä helpolla". Vellipeppuja olette sanon minä.
Pysy sinä siellä mökki-idyllissäsi itikoiden syötävänä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se kieltämättä hullulle tuntuu uutisista katsoa miten ruuhkakolonnat lähtee maakuntiin torstaina ja sama kolonna palaa sunnuntaina. Mitä järkeä tuossakaan on? No kukin tyylillään. Itse en jaksaisi lähteä tuohon enää.
Sama. Mä oon löhönnyt Helsingin kaupunkikodissani koko juhannuksen. Olen syönyt hyvää ruokaa, löhöillyt sohvalla, katsellut hyviä leffoja ja sarjoja. Nukkunut pitkään. Ei paineita, ei hyttysiä, ei ruuhkassa istumista, ei suorittamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei porukka jaksa lähteä minnekään mökille. Kaupungissa pääsee helpommalla. Voi käydä syömässä ravintolassa, käydä katsomassa kokkoa ja pulahtaa meressä uimassa. Sitten kotiin rentoutumaan. Ei itikoita, maantieruuhkia, Prismassa tungoksessa hikoilua tms.
Ei turhaan puhuta etelän vetelistä, kun juhannuksenakin tärkeintä on vain "päästä helpolla". Vellipeppuja olette sanon minä.
Kuinkas juhannusta tulisi viettää? Kaivamalla laskuojaa itikoiden seassa ja hakkaamalla halkoja tylsällä kirveellä? Tämän jälkeen mennään saunomaan kossupullon kanssa pieneen saunaan, josta pulahdetaan mutaiseen lammikkoon jota kutsutaan lammeksi?
Ei ole vuosiin ollut mitään hiljaista kaupunkia. Javajakit vetää kauppojen aukiolot minimiin-selvää jäljessä tuloa tässäkin asiassa. Joulunakin paremmin liikkeet auki.
Aika isolle osalle ihmisiä juhannus on samanlainen pakkojuhla kuin joulukin, jolloin on mentävä sinne kotiseudulle sukulaisten kanssa istumaan. Sitten on meitä, joille se ei ole pakkojuhla ja vietämme sen kuten haluamme ilman muiden painostusta.
Kun muutin pääkaupunkiseudulle 10 vuotta sitten, niin mielestäni silloin juhannus oli aika hiljainen ja jotenkin koko kaupungissa oli erilainen tunnelma sen takia. Vuosien varrella tilanne on muuttunut pikkuhiljaa, ja nykyään kaupunki on aika samanlainen kuin normaalina kesäviikonloppuna. Porukka on ehkä vähän enemmän juhlatuulella.
Paljolti m. muuton hedelmiä jussina pääkaupunkiseudulla.
Ennen oli ennen. Nykyään järjestetään juhannuksena kaupungeissakin tapahtumia. On herätty siihen ettei monikaan halua lähteä kaupungista minnekään.
Vielä joskus 10 vuotta sitten oli aika rauhallista. Lapseni oli silloin pieni ja meidän juhannusperinne oli mennä Lintsille. Vaan eipä olla varmaan viiteen vuoteen enää menty. Ihmisiä on enemmän kuin heinäkuisena lauantaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLEn toimittaja totesi, että vihdoinkin kaupunkilaiset ymmärtävät jäädä sivistyksen pariin juhlimaan yhdessä, landella ei ole samoja mahdollisuuksia. Totta, maalla on hankala löytää huumekauppiasta.
Voi kuule, maaseudulla käytetään paljon huumeita ja ne myyntipaikat löytyy pimeästä netistä helposti.
Voi kuule, tuntemattomille ei myydä, koska kiinnijäämisen riski on liian iso!
Tosissasiko luulet, että maalla ihan vaan otat yhteyttä ja sitten kaivelet lupiinipuskaa metsätiellä?
Joo käytiin aattona Hakaniemen torilla ja porukkaa oli tori täynnä. Vihta ja Koivu kauppa kävi kuumana ja mansikat oli jo loppu. Meinattiin juoda kahvit mutta kaikki oli niin täynnä väkeä että jäi juomatta. Perunoita jonotettiin oikein kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
YLEn toimittaja totesi, että vihdoinkin kaupunkilaiset ymmärtävät jäädä sivistyksen pariin juhlimaan yhdessä, landella ei ole samoja mahdollisuuksia. Totta, maalla on hankala löytää huumekauppiasta.
Voi kuule, maaseudulla käytetään paljon huumeita ja ne myyntipaikat löytyy pimeästä netistä helposti.
Voi kuule, tuntemattomille ei myydä, koska kiinnijäämisen riski on liian iso!
Tosissasiko luulet, että maalla ihan vaan otat yhteyttä ja sitten kaivelet lupiinipuskaa metsätiellä?
Kyllä nisti nistin tuntee. Eli aina jostain löytyy joku joka tuntee jonkun jne. Ei ole yksikään huumeidenkäyttäjä jäänyt ilman annostaan. Joskus sen hankkiminen on voinut kestää hiukan normaalia pidempään, mutta ilman ei ole jääty.
ei kenelläkään ole varaa viettää juhannusta muualla kuin kotona kun suomalaisten ostovoima tuhottiin 2020-2026 rikkaan rahastavan eliitin ahneudella
Ei kellään ole enää varaa mökkeillä.
Jos loma alkaa heti kohta ei viitsi ajella eestaas?
Hintojen kallistuminen: bensa, ruoka, kaikenlaiset mieliteot matkan varrella, markettihoukutukset ja ostohysteria kun juhannus, ylihintaiset kotimaiset mansikat, tuomiset, viemiset ja juomiset, ruokatankkaukset matkalla ehkä isollekin poppoolle jne.
Juhannuksen juhlinta todella vaatii massia ja kauppiaat kyllä hierovat ahneenkiilto silmissään käsiään yhteen.
Itse vietin antijuhannuksen kaupungissa, en ostellut mitään mainostettuja pakollisia juhannusruokia, vaan sitä mitä teki mieli: vähän enemmän salattiaineksia extrana, pullapitkon, kympin rieslingin ja pienen vihdan tein luonnosta.
Ihanan stressitöntä, lasten kanssa aikanaan kyllä oli niitä juhannusreissujakin. Vähän ehkä haikeutta siitä, mutta tänään huomasin, että naapurit oli jotenkin kireitä saapuessaan takaisin, mietin mahtoiko niillä kaikki olla vaivan arvoista ...
oli kyllä kieltämättä kätevää kun eilen pystyi täyttämään päihdepuolen
Mutta kuinka iso osuus oli eteläaasialaisia ja muita muualta tulleita?
Pääasia että suoli ei mene "lockdowniin".