Mikä olisi sopiva lastenohjelma 2v ja 4v lapsille?
Kriteerit:
- ei väkivaltaa tai jatkuvaa taistelua
- ei lapsen aliarviointi tuuliin Teletapit ja muut aivokääpiöille suunnatut
- ei toisten halveerausta tai ilkeämielisiä kommentteja
- ei kamalasti fanituotteita tms kaupallista krääsää liittyen ohjelmaan
- oikeasti hauska ja opettavainenkin myös aikuisen mielestä
Löytyykö mitään? Tv:stä ei tunnu tulevan mitään kunnollista.
Kommentit (15)
Ja meilläkin 4 v poika pitää muumeja pelottavina, se aavelaivajakso jätti pysyvän jäljen, sitä ennen katsoi muumi-DVD:tä mielellään.
Samu ja Salla, Kaapo, Vekarat, Jojon sirkus, Tomi-traktori, Totori Koira, Late-lammas... Siinäpä niitä.
Kuopus 13 kk ei juuri jaksa telkkaria katsella, mutta Sub-juniorin Hopla liimaa ruudun eteen. ihmeen hyvin saatu kohderyhmä kiinnostumaan.
* Postimies Pate
* Muumit (tätä kyllä katsotaan yleensä yhdessä, koska siinä voi tulla pelottaviakin kohtia)
* Mikki Hiiren kerhotalo (kiva ohjelma, mutta siitä on olemassa varmaan eniten kaikkea kaupallista =) )
* Alpo ja Turo
* Puuha-Pete
* Titi-nalle
* Vekarat
* Jummi Jammi
* Utelias Vili
Onhan noita paljon... Itse tykkään eniten Utelias Vilistä ja Muumeista, niitä jaksan itsekin katsoa. Maisasta tyttö tykkää, mutta mun mielestä se on samanlaista lapsen aliarvioimista kuin Teletapitkin.
vaikka meilläkin välillä mörköä pelätään.. Teletapit on ihan kamalia.. Mutta kakkosen lastenohjelmat on ihan turvallisia..
Itse luotan tv2 lasten ohjelmiin. Tosin nykyisin sieltäkin tulee jotain outoja juttuja.
Meillä kyllä tykätään näistä:
- Samu ja Salla
- Turilas ja Jäärä
- Puuha-Pete
Sen sijaan Muumit olivat meillä vielä tuon ikäisille (vuosi sitten) liian pelottavia. Toisaalta Teletappeja katsovat vieläkin ihan innoissaan. Monet TV2:n viikonloppuaamun ohjelmista uppoavat myös, ykkössuosikkina Jojon sirkus. (Saakohan sitä muuten DVD:llä?)
Tao tao
ja
Nils Holgersson??
Ostin itse Hong Kong tavaratalosta läjän noita cd-levyjä.. lapset (ja myös itse) ollaan tykätty!! :)
on TI-TI Nalle. Myös 5- vuotias tykkää kovasti ja osaa monet lauluista ulkoa.
Tao Taossa on mielestäni vähän outoja "opetuksia".
Esim. tyttötikka ja poikavaris ihastuvat toisiinsa, tikan vanhemmat eivät hyväksy, eikä muukaan yhteisö. Tarinan loppu: variksen on mentävä takaisin muiden varisten pariin toiseen metsään, koska hän on liian erilainen.
Samoin Tao taon "uskonnolliset" tarinat siitä, miten eläimet ovat saaneet eri omaisuuksiaan, ovat vähän arveluttavia. Esim. varis jäi mustaksi, koska oli liian ahne ja itsekäs, käärme ei saanut jalkoja ylimielisyytensä ja ilkeytensä vuoksi jne.
Miksi aikuisen pitäisi tykätä siitä?
Miten teletapit aliarvioivat lapsia? Ne ketkä siitä pitävät saavat siitä taatusti jotain irti. Eikös ole yhdentekevää katsooko saman ohjelman sata kertaa vai toistetaanko yhdessä ohjelmassa asia 100 kertaa.
Tutustukaa ihmeessä Pikku Kakkosen sivuilta löytyvään Hertan Maailmaan. Siellä on aivan loistavia pelejä juuri noilla kriteereillä!!! Ja animaatioita. Meidän nelivuotias (ja eka luokkalainen) ovat aivan innoissaan näistä!