Mikä on ammattisi ja uhkaako tekoäly viedä työsi?
Minä olen kääntäjä. Tekoäly sysäsi minut työttömäksi - eka kertaa elämässäni olen työtön. 54v, eikä työtä enää kääntäjänä ole näköpiirissä...
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Olen pappi ja minulla on töitä niin kauan kun ihmisiä kuolee.
Vaihtoehtoisesti voin tehdä väitöskirjan, tehdä psykoterapiaopinnot tai opiskella aineenopettajaksi.
Onko sulla julkisen terveydenhuollon kautta saatu riittävä työkokemus 2v mielenterveystyöstä? Entä pystytkö työssäsi toteuttamaan harjoituspsykoterapiaa julkisen terveydenhuollon valvonnan alaisena? Psykoterapeutiksi pääsystä on tehty vaikeempaa kuin lääkikseen pääsystä. Siksi varmasti tekoäly tulee korvaamaan tätäkin työtä.
Mitä hyötyä on enään mistään väitöskirjoista, ei ne työtä lisää, päinvastoin. Pakerrat vuosia väikkäriä jonka tekoäly tekee hetkessä
Korjaus: tekoäly ei vie työtäni.
Joku toinen ihminen tekoälyä hyödyntäen vie minulta työt.
Mielestäni tämä pitäisi mediassa ja ihmisten puheissa korjata pikaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoisesti voin tehdä väitöskirjan, tehdä psykoterapiaopinnot tai opiskella aineenopettajaksi.Onko sulla julkisen terveydenhuollon kautta saatu riittävä työkokemus 2v mielenterveystyöstä? Entä pystytkö työssäsi toteuttamaan harjoituspsykoterapiaa julkisen terveydenhuollon valvonnan alaisena? Psykoterapeutiksi pääsystä on tehty vaikeempaa kuin lääkikseen pääsystä. Siksi varmasti tekoäly tulee korvaamaan tätäkin työtä.
On monia reittejä maaliin.
Ajatella, millaista yhteiskuntaa tavoitellaan: automaatio kaupoissa ja virastoissa, robotit kuljettaa ruoat kotiovelle, vanhuksia ja sairaita valvotaan älyrannekkeilla ja kameroilla, tekoäly tuottaa taide-elämyksiä, hoitaa monet terveysongelmat, joihin tarvittiin ennen kallis 6 v. lääkiskoulutus, neuvoo juridisissa ongelmissa, joihin ennen tarvittiin oikiksen käynti, neuvoo talous- ja sijoitusasioissa, joihin ennen tarvittiin ekonomikoulutus, tekoäly opettaa todella paljon jo nyt, johon ennen tarvittiin opettajan koulutus, varastot, kulkuvälineet yms. voidaan helpostikin automatisoida. Ihmiskunta kaatuu omaan typeryyteensä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hyötyä on enään mistään väitöskirjoista, ei ne työtä lisää, päinvastoin. Pakerrat vuosia väikkäriä jonka tekoäly tekee hetkessä
Puolisoni ei maisterina saanut töitä, mutta tohtorina hänet rekrytoitiin heti asiantuntijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtoehtoisesti voin tehdä väitöskirjan, tehdä psykoterapiaopinnot tai opiskella aineenopettajaksi.Onko sulla julkisen terveydenhuollon kautta saatu riittävä työkokemus 2v mielenterveystyöstä? Entä pystytkö työssäsi toteuttamaan harjoituspsykoterapiaa julkisen terveydenhuollon valvonnan alaisena? Psykoterapeutiksi pääsystä on tehty vaikeempaa kuin lääkikseen pääsystä. Siksi varmasti tekoäly tulee korvaamaan tätäkin työtä.
Selvästikään et ole perillä asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selvästikään et ole perillä asiasta.
Kyllä olen perillä asiasta. Joillakin koulutuksilla on monia mahdollisuuksia, toisilla taas 0.
Pitää punnita eri mahdollisuudet, ennen kuin valinnan tekee.
Olen viestintäalalla. Tekoäly ei ole viemässä työtäni, mutta ihan varmasti muuttaa sitä, ja on jo muuttanutkin. Käytän tekoälyä päivittäin työssäni, se on yksi työväline samaan tapaan kuin google tai älypuhelimen hyvä kamera. Vielä on kuitenkin matkaa siihen, että tekoäly tekisi viestintäsuunnitelman, menisi paikan päälle tapahtumiin, haastattelisi asiantuntijoita jne.
Olin tekstinkäsittelijä sairaalalla lähes 20 vuotta. Tekoäly vei työni viime vuonna ja siitä asti ollut työtön työnhakija. Kaikkiin töihin vaativat nykyään kokemusta ja minulla kokemus vain alasta jota ei enää ole. En usko että enää työllistyn. Kouluun en enää lähde. N37
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeutti. Tekoäly vie multa työt sitten kun se osaa ohjeistaa ja avustaa ihmisen selinmakuulta kylkimakuulle, istumasta seisomaan ja osaa opettaa kävelykykynsä menettäneen ihmisen uudelleen kävelemään. Valitsee hänelle optimi apuvälineet ja opastaa käytön. Luo yhteyden ihmiseen ja on halvempi kuin minä. Hetki vielä menee.
Mulla ollu sellaisia fysiotrrapeutteja että jo vuosi sitten chatgpt neuvoi niin että sain oireet pois.
Fyssareilla ravasin 10 vuotta ja ei auttanut
Vierailija kirjoitti:
Olen viestintäalalla. Tekoäly ei ole viemässä työtäni, mutta ihan varmasti muuttaa sitä, ja on jo muuttanutkin. Käytän tekoälyä päivittäin työssäni, se on yksi työväline samaan tapaan kuin google tai älypuhelimen hyvä kamera. Vielä on kuitenkin matkaa siihen, että tekoäly tekisi viestintäsuunnitelman, menisi paikan päälle tapahtumiin, haastattelisi asiantuntijoita jne.
Juuri tämä. Tekoäly on työkalu, ei jotain jolla voi korvata kokonaisen työntekijän kaikessa kokonaisuudessaan.
Kirjoitan kirjoja. Tekoäly on siinä hommassa verrattain surkea, joten ei se minun työtäni ihan heti vie.
Ihan hyvä apuväline se on. Ei tarvitse käyttää enää tunteja oikeiden hakusanojen keksimiseen, kun hakee tietoa jostain vähänkään oudommasta aiheesta, vaan tuon voi ulkoistaa tekoälylle, joka listaa sopivat linkit sekunneissa, vaikka kehote olisi vähän sinnepäin.
Siitä on apua myös silloin, kun tekstiä ei tahdo syntyä. Siltä kun menee kysymään ideoita, vastaukset ovat sitä luokkaa, että keksin itse hetkessä tusinan parempia käänteitä ja naps, taas näppis rapisee.
Mitä sinä minun ammattitiedollani teet? Mihin keräät näitä tietoja?
Vierailija kirjoitti:
Taiteilija ja työt lähti ensimmäisenä.
Taiteilija ja täystyöllistetty tässä työssä. En usko, että tekoäly uhkaa juuri minun uraani millään lailla. En myöskään käytä tekoälyä prosessin missään vaiheessa.
Haluan paremman Euroopan laajuisen, mieluummin tietysti maailmanlaajuisen säätelyn siihen, mitä kuvia tekoäly voi käyttää oppimiseen, ja miten niistä maksetaan käyttökorvaus.
Kiinalaista humadoidirobotti T-900 ei varmasti riko.