Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ammattisi ja uhkaako tekoäly viedä työsi?

Vierailija
21.06.2026 |

Minä olen kääntäjä. Tekoäly sysäsi minut työttömäksi - eka kertaa elämässäni olen työtön. 54v, eikä työtä enää kääntäjänä ole näköpiirissä... 

Kommentit (150)

Vierailija
141/150 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja. Ei vie tekoäly töitä.

Enpä tiedä. En näe mitenkään epäuskottavana, että opettajat korvattaisiin lähes kokonaan tekoälyllä esim. peruskoulussa ja lukiossa. 

Tekoälyn opetuksella opiskelu on tehokkaampaa, koska "opettajalla" on aina aikaa vastata jokaikiseen kysymykseen, eikä tämä vie resursseja muiden luokan oppilaiden auttamisesta. Kaikki luokan 30 oppilasta voivat kysyä tekoälyltä kysymyksiä samaan aikaan, kun taas oikea opettaja voisi vastata vain yhdelle kerrallaan.

Minä itse opin tehokkaammin itsenäisesti, kun opettajan ohjaamana. Lukiossa en kuunnellut tunneilla laisinkaan, vaan opiskelin asiat itsenäisesti kotona. Laudaturit tuli kemiasta, fysiikasta, pitkästä matematiikasta ja äidinkielestä, eli ilmeisesti tällainen opiskelu toimii.

En siis näe, mihin opettajia oikeasti tarvittaisiin esim. lukiossa, ainakaan kaikille. Osan opettajista voisi varsin hyvin korvata tekoälyllä. 

yläasteella jos laitetaan tekoälyrobotti luokkaan niin se rikotaan 15 minuutissa

Kiinalaista humadoidirobotti T-900 ei varmasti riko.

Vierailija
142/150 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pappi ja minulla on töitä niin kauan kun ihmisiä kuolee.

Vaihtoehtoisesti voin tehdä väitöskirjan, tehdä psykoterapiaopinnot tai opiskella aineenopettajaksi.

Onko sulla julkisen terveydenhuollon kautta saatu riittävä työkokemus 2v mielenterveystyöstä? Entä pystytkö työssäsi toteuttamaan harjoituspsykoterapiaa julkisen terveydenhuollon valvonnan alaisena? Psykoterapeutiksi pääsystä on tehty vaikeempaa kuin lääkikseen pääsystä. Siksi varmasti tekoäly tulee korvaamaan tätäkin työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/150 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä on enään mistään väitöskirjoista, ei ne työtä lisää, päinvastoin. Pakerrat vuosia väikkäriä jonka tekoäly tekee hetkessä

Vierailija
144/150 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjaus: tekoäly ei vie työtäni.

Joku toinen ihminen tekoälyä hyödyntäen vie minulta työt.

Mielestäni tämä pitäisi mediassa ja ihmisten puheissa korjata pikaisesti.

Vierailija
145/150 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaihtoehtoisesti voin tehdä väitöskirjan, tehdä psykoterapiaopinnot tai opiskella aineenopettajaksi.

Onko sulla julkisen terveydenhuollon kautta saatu riittävä työkokemus 2v mielenterveystyöstä? Entä pystytkö työssäsi toteuttamaan harjoituspsykoterapiaa julkisen terveydenhuollon valvonnan alaisena? Psykoterapeutiksi pääsystä on tehty vaikeempaa kuin lääkikseen pääsystä. Siksi varmasti tekoäly tulee korvaamaan tätäkin työtä.

On monia reittejä maaliin. 

Vierailija
146/150 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatella, millaista yhteiskuntaa tavoitellaan: automaatio kaupoissa ja virastoissa, robotit kuljettaa ruoat kotiovelle, vanhuksia ja sairaita valvotaan älyrannekkeilla ja kameroilla, tekoäly tuottaa taide-elämyksiä, hoitaa monet terveysongelmat, joihin tarvittiin ennen kallis 6 v. lääkiskoulutus, neuvoo juridisissa ongelmissa, joihin ennen tarvittiin oikiksen käynti, neuvoo talous- ja sijoitusasioissa, joihin ennen tarvittiin  ekonomikoulutus, tekoäly opettaa todella paljon jo nyt, johon ennen tarvittiin opettajan koulutus, varastot, kulkuvälineet yms. voidaan helpostikin automatisoida.  Ihmiskunta kaatuu omaan typeryyteensä. 

Vierailija
147/150 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hyötyä on enään mistään väitöskirjoista, ei ne työtä lisää, päinvastoin. Pakerrat vuosia väikkäriä jonka tekoäly tekee hetkessä

Puolisoni ei maisterina saanut töitä, mutta tohtorina hänet rekrytoitiin heti asiantuntijaksi.

Vierailija
148/150 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästikään et ole perillä asiasta. 

Vierailija
149/150 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvästikään et ole perillä asiasta. 

Kyllä olen perillä asiasta. Joillakin koulutuksilla on monia mahdollisuuksia, toisilla taas 0. 

Pitää punnita eri mahdollisuudet, ennen kuin valinnan tekee.

Vierailija
150/150 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viestintäalalla. Tekoäly ei ole viemässä työtäni, mutta ihan varmasti muuttaa sitä, ja on jo muuttanutkin. Käytän tekoälyä päivittäin työssäni, se on yksi työväline samaan tapaan kuin google tai älypuhelimen hyvä kamera. Vielä on kuitenkin matkaa siihen, että tekoäly tekisi viestintäsuunnitelman, menisi paikan päälle tapahtumiin, haastattelisi asiantuntijoita jne. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän