Mikä on ammattisi ja uhkaako tekoäly viedä työsi?
Minä olen kääntäjä. Tekoäly sysäsi minut työttömäksi - eka kertaa elämässäni olen työtön. 54v, eikä työtä enää kääntäjänä ole näköpiirissä...
Kommentit (134)
Minä olen työskennellyt viestinnän ja kuvituksen parissa pääasiassa yrityksille B2B markkinoinnissa. Tekoäly on vienyt työpaikkani, koska yritykset käyttävät mieluummin itsenäisesti AI:ta kaikessa sen sijaan, että maksavat ammattilaiselle samasta.
No, kaipa tässä 43-vuotiaana voi jäädä odottelemaan eläkettä näillä osaamisilla, jos AI-kupla ei jossain vaiheessa puhkea. Uudelle alalle kouluttautuminen ei ole taloudellisesti mahdollista, jos en voita lotossa.
Vierailija kirjoitti:
Teen viestintää. Todennäköisesti vie jossain vaiheessa ja jo nyt näkyy alalla. Omaan työnkuvaani sattuu tällä hetkellä kuulumaan paljon keskustelua oikeiden ihmisten (asiakkaiden ja yhteistyökumppanien) kanssa, se lienee pelastukseni lyhyellä aikavälillä. En missään mimessä suosittelisi alaa nuorille. Vielä 5 vuotta sitten tilanne oli eri.
Eikös tuo kerro vain sinusta itsestäsi, mikäli kuvittelet, että tekoäly vie viestinnän ammattilaisen työt tulevaisuudessa?
Vierailija kirjoitti:
Minä olen työskennellyt viestinnän ja kuvituksen parissa pääasiassa yrityksille B2B markkinoinnissa. Tekoäly on vienyt työpaikkani, koska yritykset käyttävät mieluummin itsenäisesti AI:ta kaikessa sen sijaan, että maksavat ammattilaiselle samasta.
No, kaipa tässä 43-vuotiaana voi jäädä odottelemaan eläkettä näillä osaamisilla, jos AI-kupla ei jossain vaiheessa puhkea. Uudelle alalle kouluttautuminen ei ole taloudellisesti mahdollista, jos en voita lotossa.
Se kupla puhkeaa siinä vaiheessa, kun tekoälyfirmat alkavat laskuttamaan yrityksiä palveluiden käytöstä. Tällä hetkellä tekoälyä markkinoidaan ja ajetaan sisään yrityksiin ja se on yrityksille käytännössä lähes ilmaista. Entäs sitten kun tekoälyfirmat alkavat lypsämään rahaa ja alkavat ottamaan katetta palveluistaan? Saattaa äkkiä käydä niin, että se firman palkkalistoilla oleva graafinen suunnittelija olisikin ollut edullisempi ja osaavampi ratkaisu.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly onneksi ei voi viedä kuin akateemisia "töitä", oikeita se ei pysty tekemään.
Siitäkin tietää kummatkin on korvaamattomia tekijöitä, vaikka tittelin kipeä Suomi-lammas muuta kuvittelee. Palkka korvaamattomasta työstä vain ei vastaa tekijöiden osaamista. Jostain syystä Suomi, yritykset ja maailma haluaa maksaa turhuudesta. Ihmiseten omasta luomasta hierarkiassa. Jos maailma romahtaisi tietoliikenneyhteydet, sodat, luonnonmullistukset jne. normaali arvostus palaisi jälleen.
Olen diplomi-insinööri, mutta ammattia ei ole. Tekoäly uhkaa viedä työt.
Lastensuojelun sosiaalityöntekijä. Ei pelkoa tekoälyn vievän virkaa alta.
Pitäisi varmaan tämän ketjun pohjalta vain suosiolla keskeyttää markkinointiviestinnän opinnot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjanpitäjä. Tekoäly on todella uhka.
Ei ihme. Ihan turhia ammatteja.
Mutta osaako tekoäly ns. Luovaa kirjanpitoa?
Minun puolesta tekoäly saa viedä työni. Jäisin mielelläni jo kotiin. Kirjanpitäjä yli 60 vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja. Ei vie tekoäly töitä.
Enpä tiedä. En näe mitenkään epäuskottavana, että opettajat korvattaisiin lähes kokonaan tekoälyllä esim. peruskoulussa ja lukiossa.
Tekoälyn opetuksella opiskelu on tehokkaampaa, koska "opettajalla" on aina aikaa vastata jokaikiseen kysymykseen, eikä tämä vie resursseja muiden luokan oppilaiden auttamisesta. Kaikki luokan 30 oppilasta voivat kysyä tekoälyltä kysymyksiä samaan aikaan, kun taas oikea opettaja voisi vastata vain yhdelle kerrallaan.
Minä itse opin tehokkaammin itsenäisesti, kun opettajan ohjaamana. Lukiossa en kuunnellut tunneilla laisinkaan, vaan opiskelin asiat itsenäisesti kotona. Laudaturit tuli kemiasta, fysiikasta, pitkästä matematiikasta ja äidinkielestä, eli ilmeisesti tällainen opiskelu toimii.
En siis näe, mihin opettajia oikeasti tarvittaisiin esim. lukiossa, ainakaan kaikille. Osan opettajista voisi varsin hyvin korvata tekoälyllä.
Miksei tekoäly voi tehdä "oikeita" töitä? Jo nyt on robotti- imuroitavissa ja mappeja, käsityötä korvattu automaatiolla vaikka kuinka, robottihoiva-avystajia kehitetään tällä hetkellä, on lääkeannostelijoita jotka kertoo millon lääke otetaan, kirurgiassa käytetään robotiikkaa.
Mutta tuo joka kirjoitti että kun yritykset ottavat tekoälyn laajaan käyttöön, silloin alkaa rahastus, on töysin oikeassa. Siksi me on kehitetty miehen kanssa oma pieneen firmaamme.
Viimeksi ollut myyjä, tekoäly ei varsinaisesti vienyt töitäni. Olisi jopa hyödyttänyt jos oltaisiin silloin osattu ottaa ajoissa käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettaja. Ei vie tekoäly töitä.
Enpä tiedä. En näe mitenkään epäuskottavana, että opettajat korvattaisiin lähes kokonaan tekoälyllä esim. peruskoulussa ja lukiossa.
Tekoälyn opetuksella opiskelu on tehokkaampaa, koska "opettajalla" on aina aikaa vastata jokaikiseen kysymykseen, eikä tämä vie resursseja muiden luokan oppilaiden auttamisesta. Kaikki luokan 30 oppilasta voivat kysyä tekoälyltä kysymyksiä samaan aikaan, kun taas oikea opettaja voisi vastata vain yhdelle kerrallaan.
Minä itse opin tehokkaammin itsenäisesti, kun opettajan ohjaamana. Lukiossa en kuunnellut tunneilla laisinkaan, vaan opiskelin asiat itsenäisesti kotona. Laudaturit tuli kemiasta, fysiikasta, pitkästä matematiikasta ja äidinkielestä, eli ilmeisesti tällainen opiskelu toimii.
En siis näe, mihin opettajia oikeasti tarvittaisiin esim. lukiossa, ainakaan kaikille. Osan opettajista voisi varsin hyvin korvata tekoälyllä.
Suurin osa oppilaista ei ole kuin sinä. He eivät esimerkiksi halua kysyä järkeviä kysymyksiä. Useimmat murrosikäiset keskittyvät välttelemään työntekoa kaikin keinoin. Tämä asenne on viime vuosikymmen aikana levinnyt myös lukioon. Noin 95 prosenttia oppilaista käyttää tällä hetkellä tekoälyä vain työn välttelyyn. Nekin, jotka yrittävät opiskella sen avulla, eivät pysty siihen ilman aikuisen tukea ja neuvoja.
Tekoäly voi olla opettajalle avuksi materiaalin tekemisessä ja tarkistamisessa ymv. mutta oppilaiden vastuullisuuden, ahkeruuden, työskentelytaitojen ja jopa ihan peruslukutaidon jatkuvasti heikentyessä opettajaa ei voi yhtälöstä poistaa ilman vakavia seurauksia.
Tuolta voi lukea lisää tekoälyn takia työnsä menettäneiden ihmisten kertomuksia: https://www.bloodinthemachine.com/s/ai-killed-my-job
Poliisiautoihin tuli jo vuosikymmen sitten ominaisuus, että kamerat lukevat vastaantulevan auton rekisterikilvet ja kertovat jos autoilijalla on epäselvyyksiä poliisin tai Traficomin ja vakuutuksyhtiön kanssa. Myöhemmin tuli kyky lukea myös takana olevien autojen rekisterikilpiä.
Silti tämä ominaisuus ei ole saanut ihmeitä aikaiseksi, koska poliisilla ei ole resursseja pysäyttää jokaista autoiljaa, jonka tekniikka ja tekoäly merkkaa. Voimme kovasti mainostaa miten tekoäly tekee ihmeitä ja mahdollistaa ties mitä, mutta kuitenkin asioiden loppuun saattamiseksi tarvitaan ihmistä tai ainakin lainsäädännön muutosta.