Mikä on ammattisi ja uhkaako tekoäly viedä työsi?
Minä olen kääntäjä. Tekoäly sysäsi minut työttömäksi - eka kertaa elämässäni olen työtön. 54v, eikä työtä enää kääntäjänä ole näköpiirissä...
Kommentit (134)
Kirjanpitäjä. Tekoäly on todella uhka.
Eläkeläinen, odotan mielenkiinnolla eläkkeellä olevaa, minut korvaavaa tekoälyä.
Röntgenhoitaja. Ei uhkaa työtä mutta tulee varmasti mukaan yhä enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly voi varmasti korvata moniakin ammatteja, mutta tekoäly ei koskaan voi tarjota sellaista osaamista mitä ihminen tarjoaisi. Siinä on tekoälyn suurin ongelma, eikä tätä ongelma ole kyennyt edes tekoäly ratkaisemaan.
Millaiseen osaamiseen viittaat?
Vierailija kirjoitti:
Itse kuvittelisin, että juuri tuollainen ammatti poistuisi tekoälyn käyttöönoton myötä.
Tekoälyn käyttäminen tulee olemaan tulevaisuudessa niin kallista, että se ei ainakaan palvele keskiverto suomalaista yritystä.
Ne ketkä nyt tekoälykiimassa irtisanovat henkikökuntaa ovat ihmeissään siinä kohtaan, kun tekoälyfirmat alkavat tehdä tulosta ja tekoälyn käytöstä pitää maksaa normaali markkinahinta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kuvittelisin, että juuri tuollainen ammatti poistuisi tekoälyn käyttöönoton myötä.
Ei se poistu kun ihmisiä pitää ohjata eikä tekoäly siihen pysty.
Vierailija kirjoitti:
Opettaja. Tätä työtä mitä teen tekoäly ei voi tehdä.
Millainen ope oikein olet, jos et tiedä, että pikkurobotteja on jo kauan käytetty Suomessakin sairaiden lasten apulaisina ja että Aasiassa niitä on jo isompinakin versioina nähty kouluissa, ja jotkut robot opettavatkin jo oppilaita opettajien sijaan.
Ikäviä juttua lukea.
Oma ala oli IT, eli luultavasti olisi vienyt. Toisaalta, mulla kait autismin kirjoa eli siihen se tekoaivo ei tule IKINÄ pääsemään :)
.....
Samaa mieltä tuosta hoitoalasta ja roskakuskeista - arvostan molempia ammatteja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittaja. Ei ole vienyt vielä mutta todennäköisesti kohta vie. Siksi opiskelen työn ohella toista yliopistotutkintoa ihan eri alalle.
Kuinka tyhmä sinä olet? Kuka niitä ihmisiä haastattelisi, loisi puhuttelevan artikkelin ja mielenkiintoisen debatin jollei toimittaja?
Ainakin Ylen toimittajat olisi syytä korvata tekoälyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeutti. Tekoäly vie multa työt sitten kun se osaa ohjeistaa ja avustaa ihmisen selinmakuulta kylkimakuulle, istumasta seisomaan ja osaa opettaa kävelykykynsä menettäneen ihmisen uudelleen kävelemään. Valitsee hänelle optimi apuvälineet ja opastaa käytön. Luo yhteyden ihmiseen ja on halvempi kuin minä. Hetki vielä menee.
Niin sitten kun tekoäly osaa kannustaa ihmisen kuntoutumiseen. Ei kaikki kuntoutujat ole mitään helppoja tapauksia jotka tekee heti mitä ohjeistetaan. Monella voi olla motivaatio kateissa esim. vakavan onnettomuuden jälkeen.
Ei ehkä vielä koske kaikkia ikäryhmiä, mutta kyllä se suuntaus enemmän on, että jos ei kiinnosta niin ole liikkumatta. Ei tuollaisia maanittelijoita kauaa ole varaa pitää töissä jos niitä jossain vielä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei potilas itse osaa laittaa itseään laitteeseen oikeaan asentoon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se poistu kun ihmisiä pitää ohjata eikä tekoäly siihen pysty.
En usko. Näetpä, että ammattisi poistuu. Vieläpä pian.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuollon sihteeri. Noinkohan lääkärit itse jatkossa hoitavat ajanvarauksen ja puhelinpalvelun kun ei heiltä automaattinen puheentunnistuskaan vielä kovin hyvin suju.
Kysyttiin korvaako tekoäly, ei lääkärit.
Luulisi, että jotkut ajanvaraukset nyt lähtee ensimmäisten joukossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly voi varmasti korvata moniakin ammatteja, mutta tekoäly ei koskaan voi tarjota sellaista osaamista mitä ihminen tarjoaisi. Siinä on tekoälyn suurin ongelma, eikä tätä ongelma ole kyennyt edes tekoäly ratkaisemaan.
Ihan huvikseni tsekkasin, miten tekoäly tulkitsisi vuosien takaisia ihmissuhdeongelmiani ja ällistyin. Sain vastauksia, jotka olivat huomattavasti terävämpiä ja ymmärtävämpiä kuin ainoaltakaan psykologilta saamani. Ainakin psykologien ammattikunta on siis vaarassa joutua työttömäksi.
Vielä puuttuu se tieto, kuka oli analyyseissään oikeassa?
Sinä katkerana ja alkoholisoituneena asiakkaana, tekoäly joka halusi miellyttää sinua katkeraa ja alkoholisoitunutta asiakasta, vai terapeutti jolla oli vuosien kokemus ja koulutus asiasta ja ajatteli sinun parasta.
Suuhygienisti.... ei ainakaan vielä ole viemässä
Sori täällä joillekin, mutta opettajan tehtävät voi tosi helposti korvata tekoälyllä. Koululaisethan käyttävät tekoälyavustajia jo nyt, kysyvät siltä asioita ja pyytävät tekoälyä laatimaan kaikenlaista. Eihän AI:lle tarvi kuin oppikirjojen sisältö syöttää ja siinä on valmis AI-ope.
Vierailija kirjoitti:
Sori täällä joillekin, mutta opettajan tehtävät voi tosi helposti korvata tekoälyllä. Koululaisethan käyttävät tekoälyavustajia jo nyt, kysyvät siltä asioita ja pyytävät tekoälyä laatimaan kaikenlaista. Eihän AI:lle tarvi kuin oppikirjojen sisältö syöttää ja siinä on valmis AI-ope.
Jos halutaan viedä idiokratia päätyyn asti niin kannatettava idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimittaja. Ei ole vienyt vielä mutta todennäköisesti kohta vie. Siksi opiskelen työn ohella toista yliopistotutkintoa ihan eri alalle.
Kuinka tyhmä sinä olet? Kuka niitä ihmisiä haastattelisi, loisi puhuttelevan artikkelin ja mielenkiintoisen debatin jollei toimittaja?
Ainakin Ylen toimittajat olisi syytä korvata tekoälyllä.
Epäilemättä se sinua harmittaa, että Yle luottaa ihmisiin, eikä tekoälyyn ja tanssi sinun pillin mukaan.
Ihan huvikseni tsekkasin, miten tekoäly tulkitsisi vuosien takaisia ihmissuhdeongelmiani ja ällistyin. Sain vastauksia, jotka olivat huomattavasti terävämpiä ja ymmärtävämpiä kuin ainoaltakaan psykologilta saamani. Ainakin psykologien ammattikunta on siis vaarassa joutua työttömäksi.