Mikä on ammattisi ja uhkaako tekoäly viedä työsi?
Minä olen kääntäjä. Tekoäly sysäsi minut työttömäksi - eka kertaa elämässäni olen työtön. 54v, eikä työtä enää kääntäjänä ole näköpiirissä...
Kommentit (134)
Rehellinen lapiotyö. Tähän eivät diblomi-insnööri tai kermapersekokkarekaan kykenisi vaikka niiden föönitukkaisiin vesipäihin rakentaisi minkälaisen tekoälyn.
Tekoäly voi varmasti korvata moniakin ammatteja, mutta tekoäly ei koskaan voi tarjota sellaista osaamista mitä ihminen tarjoaisi. Siinä on tekoälyn suurin ongelma, eikä tätä ongelma ole kyennyt edes tekoäly ratkaisemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly onneksi ei voi viedä kuin akateemisia "töitä", oikeita se ei pysty tekemään.
Akateemisena olen samaa mieltä.
Opettaja. Tätä työtä mitä teen tekoäly ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Olen ojankaivaja ja syksyllä paikalleni tulee kuulemma robotti lapionvarteen.
Sori siitä.
Tulee paljon parempi oja.
Oletteko huomanneet, että Suomessa tekoälystä puhuvat julkisuudessa kaikki eniten he, jotka tietävät tekoälystä kaikkein vähiten?
Minäkin olen kääntäjä. Käännän kaunokirjallisuutta, eikä tekoäly ehdi viedä minulta töitä, sillä aion joka tapauksessa lopettaa nämä hommat.
Olen käsienheiluttelija, minua ei tekoäly pysty korvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ojankaivaja ja syksyllä paikalleni tulee kuulemma robotti lapionvarteen.
Sori siitä.
Tulee paljon parempi oja.
LOL. Jos näin olisi, niitä tekoälyn tekemiä ojia olisi maapallo pullollaan.
Vierailija kirjoitti:
Fysioterapeutti. Tekoäly vie multa työt sitten kun se osaa ohjeistaa ja avustaa ihmisen selinmakuulta kylkimakuulle, istumasta seisomaan ja osaa opettaa kävelykykynsä menettäneen ihmisen uudelleen kävelemään. Valitsee hänelle optimi apuvälineet ja opastaa käytön. Luo yhteyden ihmiseen ja on halvempi kuin minä. Hetki vielä menee.
Niin sitten kun tekoäly osaa kannustaa ihmisen kuntoutumiseen. Ei kaikki kuntoutujat ole mitään helppoja tapauksia jotka tekee heti mitä ohjeistetaan. Monella voi olla motivaatio kateissa esim. vakavan onnettomuuden jälkeen.
Peruskoulun aineenopettaja. En usko, että oppilaita laitetaan luokkaan tekoälyn johdolla, mutta oppilaamäärien pieneneminen ja säästöt voivat uhata työpaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käsienheiluttelija, minua ei tekoäly pysty korvaamaan.
Persut ovat turvassa tekoälyltä. Älyttömyydelle on aina kysyntää.
Terveydenhuollon sihteeri. Noinkohan lääkärit itse jatkossa hoitavat ajanvarauksen ja puhelinpalvelun kun ei heiltä automaattinen puheentunnistuskaan vielä kovin hyvin suju.
Kunpa olisikin vienyt. Mutta tottakai olen osannut valita alan, jota ei voi kone korvata.
Hoitolan töitä tuskin vie. Toiselta ammatiltani olen luovalla alalla, johon tekoälyä voi tietyiltä osin käyttää ideointiin, mutta konkreettinen toteutus on ihmisen käsissä.
Se kuka ymmärtää tekoälyn oikein, ymmärtää, että tekoäly tarjoaa vaihtoehtoja, mutta ei vastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko huomanneet, että Suomessa tekoälystä puhuvat julkisuudessa kaikki eniten he, jotka tietävät tekoälystä kaikkein vähiten?
Taitaa olla sama asia turvallisuuden suhteen.
Lähihoitaja kotihoidossa. En usko, että just mun työpaikkaa vie ihan lähiaikoina, mutta teknologia korvaa jo nyt monia asioita mitä ennen ihminen teki. Sen lisäksi säästöjen nimissä monia asioita ei enää pidetä tärkeinä, ja sekin vähentää työpaikkoja tai niitä voidaan korvata teknologialla. Esim. lääkeautomaatit. Ennen ihminen jakoi lääkkeet, nyt kone. Sitten tuli se, että kone myös antaa lääkkeet. Ennen oli ammattitaitoa saada muistisairas ottamaan lääkkeensä, nykyään se on itsemääräämisoikeutta jos robotti sen antaa ja asiakas ei sitä ota. Oma valinta. Minustakin se on ihan ok, jos tiedossa on, että se on oikeasti ihmisen oma tahto tai että hän on vaikka aina ollut lääkevastainen. Mutta jos muistisairas ei muista sairauksiaan ja sen takia kieltäytyy tms. niin asia ei ole niin yksinkertainen. Tai jos robotti automaattisesti lämmittää ruoan ja nostaa sen pöytään, eikä asiakas syö, niin ollaan vaan, että hän saa niin päättää. Unohdetaan kaikki opit ruoan houkuttelevaisuudesta, pöytäseurasta ja muusta.
Kuinka tyhmä sinä olet? Kuka niitä ihmisiä haastattelisi, loisi puhuttelevan artikkelin ja mielenkiintoisen debatin jollei toimittaja?