Onko muita, joilla selkä alkanut reistailla raskauksien jälkeen?
Kävin tänään fysioterapeutilla, ja minulla ilmeisesti jotain yliliikkuvuusjuttua alaselässä. Jostain si-nivelestä oli kyse. Selkään ilmaantui "hermosärky" ensimmäistä lasta odottaessa, hävisi lapsen synnyttyä. Toisen raskauden aikana kipu tuli taas, muttei oikeastaan häipynyt kunnolla ja nyt on äitynyt yhtäkkiä aika kovaksi. Lisäksi on ollut puutumisen tunteita alaraajoissa, en ole niitä aiemmin yhdistänyt selkään, mutta nyt googlailin ja saattavat siis myös liittyä samaan asiaan.
Onko vastaavia kokemuksia? Mikähän mahtaa olla tulevaisuus... jääkö selkävaivat loppuiäksi? Voikohan tuo johtua pelkästään raskauksista?
Kommentit (5)
Kaksi aika peräkkäistä raskautta kyllä vaikutti selkääni ihan kunnolla. Olen saanut kävelyllä ja jumpalla sitä hieman paremmaksi, mutta selvästi alaselkä väsyy nopeasti ja voi tulla suuriakin kipukohtauksia.
Mä laitan raskauksien piikkiin. Syvät vatsalihakset tukevat selkää joten niitä kannattaa tehdä. Samoin hieronta auttaa.
Tuntuu mahdottomalta löytää aikaa. Lasten kanssa ei jumppa onnistu, ne vaan innostuu roikkumaan ja kiipeilemään, eikä liikkeistä tule mitään.
Päivät töissä, viikossa mulla on yksi harrastusilta. En mielelläni vaihtaisi sitä jumppaan, vaikka ehkä pitäisi. Enempään harrastuksiin ei tunnu aika riittävän, jos haluan olla joskus lastenkin kanssa. Lasten nukkumaanmenoajan jälkeen en jaksa - tai nukun jo itsekin... Viikonloppuisin täällä ei ole auki olevia kuntosaleja.
Ongelma on varmaan mun pään sisällä, mutta tuntuu niin hankalalta löytää aikaa kuntoiluun. Ennen kuntoilin paljonkin, ei ole sellaisesta vastenmielisyydestä kyse.
ap
Tiedän, että pitäis tehdä, mutta tuntuu, etten pysty kun aika ei riitä.
on sacro-iliaca-nivel eli risti-suoliluu-nivel ja sitä voit pitää kunnossa ihan venytyksinkin....kun illalla laitat lapset sänkyyn käy lattialle selinmakuulle ja vedä jalat koukkuun vatsan päälle...keinuttelet siinä selällään ja sitten käännät jalkoja toisen yli ( toinen suorana lattialla, toista koukussa toisen yli venytät ja "ruksautat" )...samalla kun laulelet lapset uneen. näin minä tein kun meidän pojat olivat 1 ja 2 vuotiaita ja kuule ihmeesti pysyi selkä kunnossa, oikeesti ! siis joka ilta about 10-15 minsaa.
eli kannattanee käydä hierotuttamassa jumissa olevaa selkää.
Alaraajojen hermot lähtevät lannerangasta eli jalkojen puutuminen on merkki selän lihasten kireydestä.
Lisäksi selkälihaksia tulisi myös vahvistaa, jotta selkä kestäisi paremmin rasituksia.
Tilanne siis aivan normali. Tosin selkää pitää huoltaa ja vahvistaa aina...raskaana tai ei..lapsia tai ei.