Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhat papat hankkii koppimopon, kun eivät enää saa ajokorttia uusittua

Vierailija
20.06.2026 |

Sitten mennä kouhottavat dementiapäissään liikenteen seassa. Ei kyllä kovin turvallista, mutta kun joku moottoriajoneuvo pitää olla prseen alla. Yksi pappa juuri meinasi kantata kumoon koppimopollaan. Huh huh.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä hirveää. Äskettäin väittelin miehen kanssa, joka väenvängällä halusi hankkia isälleen koppimopon, kun isältä oli otettu ajokortti pois. Minusta lääkärin pitäisi voida kieltää kaikkien moottoriajoneuvojen ajaminen, ei vain auton, kun on kerran todettu että toimintakyky ei ole ajamiseen riittävä. Vaikka vanhuudenhöperö papparainen ei saisikaan koppimopolla henkeä itseltään tai viattomilta sivullisilta, hän voi esimerkiksi ajaa vastaantulijoiden kaistalla tai eksyä kauas kotoa, ikäviä tilanteita nekin.

Höpö höpö. Ajaminen ja liikkuminen on perusoikeus.

Vierailija
62/76 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50 v sitten papalle ostettiin mopo että päästään eroon hänestä...

M60

Joko sinä olet saanut moposi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esitäpä linkkien kera tilastot, miten paljon koppimopoja on ja kuinka paljon niiden liikenneonnettomuuksissa loukkaantuu ja kuolee ihmisiä. 

Voin sanoa suoraan lonkalta, että skuutit ovat paljon vaarallisempia, aiheuttavat enemmän vammoja kuljettajilleen ja sivullisille, kuin pappojen koppimopot. Lisäksi skuuteilla ajaa 99%:sti nuoret, terveet ihmiset, jotka voisivat liikkua kävellen ja sähköttömillä polkupyörillä saman. Skuuttien kieltämiselle olisi liikenneturvalliset perusteet, ei pappakoppimopojen.

Vierailija
64/76 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puppa 👴🏻

Vierailija
65/76 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huudella, kun itse ei ole siinä tilanteessa, että lähin kauppa on 10 km:n päässä ja tuttavatkin asuvat jossain kävelyetäisyyden ulkopuolella. Paskaahan elämä on, jos ikäihminen ei enää pääse liikkumaan kotipihaa pidemmälle.

Korttia ei menetä ellei ole syytäkin menettää. Se on voi voi, on vain keksittävä muut keinot. Nykyaikana on muuten sellainenkin asia kuin kauppojen kotiinkuljetus, jota käyttävät myös monet alle 80-vuotiaat. Sellaisen saa melkein mistä tahansa lähikaupasta. Liikenteeseen ei ole asiaa, ellei pysty ajamaan enää asianmukaisesti. 

Onko tullut mieleen, että kaikki eivät MENETÄ korttiaan. 

Olen viisikymppinen ja autollinen.ja ajokortillinen. Sairastuin, enkä ole ajokyktinen ainakaan tänä kesänä. Olen etsinyt käytettyä senioriskootteria ja lukenut muutaman ilmoituksen. Esim henkilöllä oli sydänleikkaus ja siitä syystä auton ajo kielletty. Nyt se on taas sallittu, joten myy senioriskootterin.

Ei minulla ole varaa tilailla takseja, kun sairaus vienyt säästöt ja tulot ja sama voi olla eläkeläispappojen tilanne. Yhteiskunnan juttuja saa joskus jos saa, mutta niitä evätään, päätös kestää ja tietääkö edes hakea. Lisäksi taksilla kulkeminen on eri kuin kulkea itse. 

Vierailija
66/76 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mopoauton kuljettamiseen tarvitaan aina ajokortti. Ei ne papparaisetkaan sellaista saa ilman korttia ajaa.

samoin  mönkijän ajamiseen tarvitaan kortti, oli koppi päällä tai ei. tv koppimönkkärillä päristelevä mummu

Paitsi ei kolmipyöräisen mönkijän ajamiseen. Sama homma kuin mopoissa.

Alle 25km/h kulkeva koppimopo rinnastuu polkupyörään. Mopoauto rinnastuu mopoon, johon vaaditaan kortti vasta tietystä syntymävuodesta eteenpäin.

He, joilta vaaditaan, ovat alle 50 v. 

Vierailija
67/76 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli yhden papan olet nähnyt kouhottavan, ja sillä perusteella kaikki kouhottavat?

Jos olet jo menettänyt ajokortin, niin ei siihen paljon koppimopot auta. Liikennesääntöjen noudattaminen ei onnistu.

Kun on syntynyt ajoissa niin saa ajaa mopolla ilman korttia. Taisi olla ennen vuotta 1983 syntyneet saa ajaa mopoilla ilman korttia. Niin että läl läl lää mä saan ajaa mopolla jos haluan eikä sille voi mitään. 

Et saa, jos lääkärin todistuksen perusteella lähtee ajolupa. Lain mukaan " Mopoauton kuljettamiseen vaaditaan aina ajokortti." (Ajokorttidirektiivi 2006/126/EY, Ajokorttilaki 386/2011, Tieliikennelaki 729/2018, Määräys TRAFICOM/529906/03.04.03.00/2019 )

Se on sitten toinen juttu, mihin perustuu käsitys, että tavallisella mopolla ei saisi ajaa sellainen , joka ei ikänsä puolesta tarvitse ajokorttia.

Vierailija
68/76 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako pappa huristella kaupunkiliikenteessä skuutilla? Eihän siihen tarvita mitään korttia eikä lääkärintodistusta.

Vierailija
69/76 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä huudella, kun itse ei ole siinä tilanteessa, että lähin kauppa on 10 km:n päässä ja tuttavatkin asuvat jossain kävelyetäisyyden ulkopuolella. Paskaahan elämä on, jos ikäihminen ei enää pääse liikkumaan kotipihaa pidemmälle.

Korttia ei menetä ellei ole syytäkin menettää. Se on voi voi, on vain keksittävä muut keinot. Nykyaikana on muuten sellainenkin asia kuin kauppojen kotiinkuljetus, jota käyttävät myös monet alle 80-vuotiaat. Sellaisen saa melkein mistä tahansa lähikaupasta. Liikenteeseen ei ole asiaa, ellei pysty ajamaan enää asianmukaisesti. 

Olen viisikymppinen ja autollinen.ja ajokortillinen. Sairastuin, enkä ole ajokyktinen ainakaan tänä kesänä. Olen etsinyt käytettyä senioriskootteria ja lukenut muutaman ilmoituksen. Esim henkilöllä oli sydänleikkaus ja siitä syystä auton ajo kielletty. Nyt se on taas sallittu, joten myy senioriskootterin.

Ei minulla ole varaa tilailla takseja, kun sairaus vienyt säästöt ja tulot ja sama voi olla eläkeläispappojen tilanne. Yhteiskunnan juttuja saa joskus jos saa, mutta niitä evätään, päätös kestää ja tietääkö edes hakea. Lisäksi taksilla kulkeminen on eri kuin kulkea itse. 

Kelataksi.

Vierailija
70/76 |
22.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelataksi.

Kelataksia ei saa kuin lääkärikäynteihin ja sairauden vuoksi . Sen saa tarvittaessa ajokortillisetkin.

Sotetaksi on se, jolla kulkee ajokortittomat maalaiset.

Vierailija
71/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri vei ajo-oikeuden naapurilta, mutta ajeli kuitenkin autollaan. Jälkeläisensä vei sitten autonkin, niin sitten alkoi ovikellon rimputtelu 3 kertaa päivässä, kun pitäisi naapurin päästä kaupunkiin. Ei muistanut ostaa jotakin vaikka jälkeläisensä oli häntä jo kaupassa käyttänyt. Melkoinen mieliharmi naapureille tulee näistä dementikoista.

Vierailija
72/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

#pappavihanäkyväksi

Vierailija
73/76 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa nää on siis vaarallisempia, kuin jonnet penarinritsoillaan. Kumpiakohan kuolee omasta syystään enemmän liikenteessä? Nythän niiltä nuoremmilta 17-v ajokortillisilta kiellettiin ajo yöaikaan, mikä on oikein!

Syrjässä asuva vanhus tarvitsee autoa enemmän kuin treeneihin menevä finninaama, jolla on pakonomainen tarve näyttää pissiksille olevansa vähintään joku Räikkönen.  Kumpiakohan  kuolee enemmän vuosittain liikenteessä vanhuksia vai teinejä ?

Vanhuksilla voisi olla myös esim ajokortti vain päiväajoon ja vain tietyille reiteille.

Vierailija
74/76 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykysuomessa järjestelmä pyrkii tarkoituksella karsimaan 80-85 vuotiaita pois liikenteestä tekemällä ajokortin uusinnasta tarkoituksenmukaisen hankalaa. Yllätys, että tätä ei sitten löydy painetusta tekstistä. 

Ei uusinta minusta ollut mitenkään hankalaa. Testit olivat todella helppoja, tuntuivat oudoilta. "Mikä tämä on?" Näytettiin kelloa ja kuivamustekynää. Piti muistaa vähän ajan päästä kolme lääkärin mainitsemaa sanaa, taittaa paperiarkki kahtia jne. Mummo80

Ahaa, sama älykkyystesti kuin Trumpilla.

Vierailija
75/76 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä hirveää. Äskettäin väittelin miehen kanssa, joka väenvängällä halusi hankkia isälleen koppimopon, kun isältä oli otettu ajokortti pois. Minusta lääkärin pitäisi voida kieltää kaikkien moottoriajoneuvojen ajaminen, ei vain auton, kun on kerran todettu että toimintakyky ei ole ajamiseen riittävä. Vaikka vanhuudenhöperö papparainen ei saisikaan koppimopolla henkeä itseltään tai viattomilta sivullisilta, hän voi esimerkiksi ajaa vastaantulijoiden kaistalla tai eksyä kauas kotoa, ikäviä tilanteita nekin.

Tuossa on se ongelma, että 25 km/h sähköllä toimivaa koppimopoa saa edelleen ajaa ilman korttia, kunhan ikää on yli 15 vuotta. 

Toi on ehkä kaikista ikävin vehje pikkujaupungin autokaistalle. Vie saman tilan, kuin auto, mutta kaikki liikenne pysähtyy. 

Vierailija
76/76 |
25.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsemattakaan, että meilläpäin autokaistaa kulki henkilö ihan lihasvoimalla pyörätuolilla todella 2 km vauhtia. 

En tiedä oliko kiusatekoa, vai vaan vältteli rotvalleja.