Voitaisiinko joulustakin tehdä kestoltaan ja hehkutukseltaan juhannuksen kaltainen?
Kuten varmaan nyt juhannuksena huomaatte ja kuten olette varmasti aikaisempinakin juhannuksina huomanneet, juhannus ei ole kestoltaan kuin yksi viikonloppu. Juhannusta ei myöskään kovin suuresti hehkuteta etukäteen. Mitä nyt mediat yrittävät uutisoida arvauksiaan juhannussäästä, mutta muuten ei mitään kovin ihmeellistä kauankaan ennen juhannusta. Ei myöskään juhannuksen jälkeen. Mitä sitten itse juhannus monille meistä on, niin ehkä mökkeilyä, sukuloimista tai sen sellaista. Vähän erilainen viikonloppu normaaliin viikonloppuun verrattuna.
Entä sitten joulu? Voi herranjestas, kaikkine valoineen, pikkujouluineen, joululauluineen, myyjäisineen, härpäkkeineen jne jne, joka alkaa jo ainakin kuukautta ennen aattoa. Kun joulu lähestyy, niin TV-ohjelmatkin alkaa monet olla vain jouluaiheisia tai jotain jouluspesiaaleja. Radiosta kuuluu monilta kanavilta vain joululauluja. Ja jatkuvaa joka tuutista tulevaa puhetta ja tuputusta, kuinka pitää nyt ostaa lahjat ja herkut jouluun. Ja kuinka nyt pitää joka paikka koristella jouluun. Joulu sitä ja joulu tätä joka paikassa. Vielä pitää viikko tai pari joulun jälkeenkin mennä enemmän tai vähemmän joulumoodissa, vaikka joulukaan ei ole itse kestoltaan juuri juhannusta pidempi. Aatto ja kaksi pyhäpäivää.
Itse ehdotan, että joulu laitettaisiin kaikessa hehkutuksissaan ja kestossaan samalle tasolle juhannuksen kanssa. Eli joulustakin voitaisiin aloittaa puhuminen suunnilleen vähän ennen aattoa ja joulu jätettäisiin taakse nopeasti sen jälkeen, kun joulunpyhät on ohitettu.
Kommentit (25)
Joulun hehkutushan alkaa jo lokakuussa.
Ai muka kuukautta aikaisemmin? Kyllä se joulun hehkutus alkaa jo lokakuun alussa. Tykkään joulusta, mutta minunkin mielestä ei tarttis kolmea kuukautta sitä hehkuttaa.
Meillä alkaa Joulun odotus Kesäkuulle. Heinäk. pidetään pikkujoulu. Emme leivottiin pipareita Elokuussa ostetaan joululahjat. Ihanaa katsella kaupan kaunista joulua. En edes aina osta mitään . Kotona on kaikkea Lapset jotain koristeita.
Ennen oikeaa ja sopivaa lääkitystä, syksy oli minulle todella raskasta aikaa. Odotin lunta ja Joulua., nuo antoivat minulle. toivoa. Joulua on minulle ,myös Jeesuksen armorikasta syntymäjuhlaa.
Joulunaika liittyy kirkolliseen kalenteriin. Siihen kuuluu adventtiaika ja ei muuten lopu edes loppiaiseen, vaan helmikuun alkuun kirkkokalenterin mukaan. Kaipa siihen on virittäydytty aina pidemmän aikaa. Juhannuksen aikaan on muutakin hulinaa vastaavassa ajanjaksossa. Valmistujaisjuhlia, kesähäitä ja -lomia.
Minun lapsuuden joulut olivat kauniita, niistä on jäänyt niin ihania muistoja. Joulun odotus ja hiljainen lumisade. Kuusen koristelu. Monet joululaulut kuuden ympärillä. Köyhälle lapselle joulupöydän antimet. Tietty piknikin kävi. Koulun joulujuhlaan ja joulu kirkkoon, mentiin hevosella. Aina oli pakkasta ja lunta. Upeasti näkyi tähtitaivas. Aina lintuja ruokittiin ja jouluna erityisesti. Samoin muut kotieläimet. Nyt joulut ovat erilaisia ,mutta vieläkin niin rakkaita .
Miksi pitäisi? Ei siihen jouluhössötykseen tarvitse osallistua jos ei halua. Jokainen voi viettää juhannuksenkaltaisen joulun jos itsestä siltä tuntuu.
Ja jos on niin, ettei pysty kun kaikki muut hössöttävät joulun kanssa vaan että kaikkien muidenkin pitäisi typistää joulunviettonsa, niin silloin ongelma on ihan oma.
Pääsiäinen on kristikunnan vanhin ja suurin juhla. Ortodoksit juhlivat eniten pääsiäistä. Monille se on joko joulu tai Juhannus.. Minä olen täysin jouluihminen.
Ensin on adventin aika. Joulu ei kestä vain kolme päivää Tykkään kaupan joululauluja kuunnella. En tiedä, sitten kaupan henkilökunnasta kyllästyvätkö
Vierailija kirjoitti:
Minun lapsuuden joulut olivat kauniita, niistä on jäänyt niin ihania muistoja. Joulun odotus ja hiljainen lumisade. Kuusen koristelu. Monet joululaulut kuuden ympärillä. Köyhälle lapselle joulupöydän antimet. Tietty piknikin kävi. Koulun joulujuhlaan ja joulu kirkkoon, mentiin hevosella. Aina oli pakkasta ja lunta. Upeasti näkyi tähtitaivas. Aina lintuja ruokittiin ja jouluna erityisesti. Samoin muut kotieläimet. Nyt joulut ovat erilaisia ,mutta vieläkin niin rakkaita .
Suuri kiitos. Toit kyllä surullisen ja haikean olon kun aloin muistella mitä oli joulu lapsena. Kaikkea mainitsemaasi ja voi sitä riemun tunnetta kun kävi sitomassa lähipuuhun kirjeen joulupukille illalla, aamulla kun kävin katsomassa, kirje oli kadonnut ja puun vieressä suuret kenkien jäljet. Vaatimatonta verraten nykyaikaan, mutta voi niin lämmintä ja ilman valtavaa kaupallista hehkutusta.
Vierailija kirjoitti:
Ai muka kuukautta aikaisemmin? Kyllä se joulun hehkutus alkaa jo lokakuun alussa. Tykkään joulusta, mutta minunkin mielestä ei tarttis kolmea kuukautta sitä hehkuttaa.
Ei siihen hehkutukseen tarvitse mennä mukaan. Ohitat sen ja vietät joulua tai olet viettämättä oman tahtosi mukaan.
Kiitos kommentista Maaria Leinosella on kauniita joulurunoja. Kaskinen kirjoittanut ihan runokirjoja joulusta. Me ollaan saatu kokea ihania jouluja.Toivoisin, että jokaisen lapsen joulu olisi onnellinen. Ja saisivat tuntea odotuksen mukavaa jännitystä ennen joulua, eikä pelkoa miten joulu menee..Joulun ilon ja surun muistaa kauan juuri sen takia kun se tapahtuu jouluna. Kunpa kaikki vanhemmat ymmärtäisivät tämän, etteivät tuottaisi lastesa sydämiin pettymystä ja silmiin kyyneleitä
Juhannusta ei voi kaupallistaa kuten joulua.
Joulu on markkinaihmisten unelma myydä turhaa krääsää ihmisille. Sitä he haluavat jatkaa.
Itse pidän, myös näistä nykyajan jouluista. Kaupoissa on kaikkea kaunista. Itse ostan ainoastaan sen mitä tarvitsen. Lasten kanssa varmasti vaikeaa.kun heillä on niin monta toivetta.
Kauppojen ruokamainoksissa tulee kyllä juhlapyhät hyvin esille.Lisänä vielä kesän ruokamainokset. Ehtii vaikka mitä pientä hommaa tehdä mainosten aikana.
Joulutuotteet tulee kauppoihin jo syyskuussa.
Tyttö on kaupassa töissä ja odottaa jo mitä ihanuutta tulee myyntiin.
Kesällä kauppiaat jo tilaavat kaiken mitä jouluksi tarvitaan
Ei.