Yhä useammin vaate on tehty polyesteristä koska se on halvempaa kuin puuvilla
Meikäläisen mielestä puuvilla on jotenkin mukavampi ja vähemmän hiostava materiaali kuin polyesteri joka tehdään öljystä, oikeastaan kyseessä on muovi
Kommentit (97)
Joo,mulla on joku HenkkaMaukan hellemekko polyesteria ja hiostaa helvetisti.
Sääli koska kuvio on kaunis mutta ei vaan pysty käyttämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvilla on vegaaneille ehdoton ei eli muovin käyttö vaatteissa tulee kasvamaan paljon, koska eläinten oikeudet ovat tärkeitä. Viskoosia ei voi käyttää, silloin tuhottaisiin metsät.
Meinaat, että puuvilla tulee puulampaasta?
Puuvillan viljelyssä myrkytetään monta tuhohyönteistä ja punkkia
Vierailija kirjoitti:
Oletko koittanut laihduttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Miten painoni selittää sen että puuvillaa/viskoosia olevat vaatteet eivät hionta,vain tuo yksi keinokuituinen mekko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista. Miten painoni selittää sen että puuvillaa/viskoosia olevat vaatteet eivät hionta,vain tuo yksi keinokuituinen mekko.
Suppeat ihmiset eivät keksi kuin tuon yhden syyn. En mäkään käytä hiostavia keinokuituja, hyi olkoon. Kilpirauhasen liikatoiminta ja vaihdevuodet, aina on kuuma. Kesiksi paetaan pohjoiseen, liika on liikaa.
Minulla oli nuorempana useita keinokuituisia kesätoppeja ja muistan miten ne sähköistyvät,hiostivat eivätkä hengittäneet. Kuin olisi ollut muovipussi päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvilla on vegaaneille ehdoton ei eli muovin käyttö vaatteissa tulee kasvamaan paljon, koska eläinten oikeudet ovat tärkeitä. Viskoosia ei voi käyttää, silloin tuhottaisiin metsät.
Puuvila ei ole eläinperäinen materiaali, ihan tiedoksi vain
Puuvillankasvatuksessa tuhotaan sekä eläinten elinympäristöjä että eläimiä.
Aiemmin mainittu Tencell/Lyocell on todella kestävää ja aivan silkiltä tuntuvaa luonnonkuitua (no, muuntokuitua) eikä minulla ole enää muuta kuin Lyocellista tehtyjä lakanoita sekä alushousuja koska tuo kestää 60 asteen pesunkin ongelmitta.
Parasta on se että Lyocellit tehdään nopeasti kasvavista roskapuista kuten eukalyptuksesta ja euroopassa haavasta sekä jopa bambusta joiden kasvatus ei vaadi puolta planeetan makean veden varastoista.
Bambusta ja eucalyptyksestä tehdyt vaatteet eivät kestä käyttöä eikä pesua. Tuntuu mukavalta hetken aikaa, mutta kuluu nopeasti.
Miä ostin New Yorkerin alerekistä kauniin sateenkaari kuviodun mekon jossa olkainet menee selästä ristiin. Lappu sanoo 100 % polyesteria.
Materiaali ei tuntunut pahalta sovituskopissa mutta kun puin mekon bussimatkalle,huomasin selvän eron ilmaviin puuvillaisiin mekkoihin. Kangas tuntui todella paksulta,raskaalta sekä hautovalta. Lopulta alkoi kutittaa hel""tisti joka paikasta.
Ei kiitos enää muita kuin puuvillaa miule!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat, että puuvilla tulee puulampaasta?
Puuvillan viljelyssä myrkytetään monta tuhohyönteistä ja punkkia
Niin takuulla tehdään myös kaikenlaisilla papupeilloilla, että sepä siitä hyveellisyydestä. Samoin juures- ja pottupelloillakin aivan ympäri maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että luuviulut eivät hikoile ollenkaan? Se muuten on erittäin epäterveellinen ominaisuus.
Nykyään laadukkaassa pikkutakissakin (esim. Turo), josta saa maksaa monta sataa euroa, on polyesteriä mukana.
Ostin muutamia vuosia sitten työtakin Biltemasta. Ei voinut käyttää, koska käsivarret meni hiestä ihan märiksi. Oikeastaan olisi pitänyt tehdä joku valitus että ei ole käyttötarkoitukseen sopiva, mutta jäi tekemättä.
Tuosta lähtien olen katsonut että mistä materiaalista on vaatteet tehty ja tuossa työtakissa oli vielä sekin että ranteen kohdalta tiukka joustava nauha, että ilma ei vahingossakaan pääsisi käsivarsilta liikkumaan mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viskoosi oli heikkolaatuinen kuitu, joka ei kestänyt märkänä kulutusta ollenkaan. Puuvilla korvataan nykyään Lyocellilla, joka on viskoosia muistuttava mutta kestävämpi kuitu, joka valmistetaan puunjalostuksen sivuvirroista. Mulla esim. on siitä valmistetut IKEAn hotellilaatuiset lakanat, erittäin miellyttävät. Kuin hienointa Egyptin puuvillaa. Polyester taas on nykyään tehty kierrätysmuovista. Älkää viskoko niitä muovipusseja sekajätteeseen vaan kierrättäkää, Veetit.
Sillä halvimmalla viskoosilla oli myös sellainen hauska ominaisuus että pesit sitä ihan miten monta kertaa hyvänsä niin se onnistui jotenkin kutistumaan joka pesussa aina vielä hiukan lisää.
Tässä oli juuri palstalla keskustelua kengistä, ja nehän ovat melkein kaikki osittain tai kokonaan muovia.
Jos ostat halvat nahkakengät (100-300€), niin yleensä ovat "corrected grain". Tarkoittaa sitä, että niihin on valittu heikkolaatuista nahkaa joka hiotaan sileäksi ja päälle laitetaan polyuretaanikerros.
Monethan Suomessa ovat sitä mieltä, että jotkut kahden sadan kengät ovat kalliit ja laadukkaat, kun on totuttu halpaan roskalaatuun.
121212
Miesten osastoilta löydät luonnonkuituisia vaatteita. Jätä polyesterrytkyt kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Miesten osastoilta löydät luonnonkuituisia vaatteita. Jätä polyesterrytkyt kauppaan.
No on tämäkin törkeää että pitää pukeutua miesten vaatteisiin, jos haluaa laatua. Mulla on ainakin rinnat ja vyötärö eikä yhtään miehen mallinen kroppa. Onneksi käytettynä saa vielä kunnon materiaaleja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on tämäkin törkeää että pitää pukeutua miesten vaatteisiin, jos haluaa laatua. Mulla on ainakin rinnat ja vyötärö eikä yhtään miehen mallinen kroppa. Onneksi käytettynä saa vielä kunnon materiaaleja.
Syytä naisia. Naiset ostavat pikamuotia koska haluavat koko ajan uutta. Miehet arvostavat mukavuutta ja kestävyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuvila ei ole eläinperäinen materiaali, ihan tiedoksi vain
Puuvillankasvatuksessa tuhotaan sekä eläinten elinympäristöjä että eläimiä.
Aiemmin mainittu Tencell/Lyocell on todella kestävää ja aivan silkiltä tuntuvaa luonnonkuitua (no, muuntokuitua) eikä minulla ole enää muuta kuin Lyocellista tehtyjä lakanoita sekä alushousuja koska tuo kestää 60 asteen pesunkin ongelmitta.
Parasta on se että Lyocellit tehdään nopeasti kasvavista roskapuista kuten eukalyptuksesta ja euroopassa haavasta sekä jopa bambusta joiden kasvatus ei vaadi puolta planeetan makean veden varastoista.
Bambusta ja eucalyptyksestä tehdyt vaatteet eivät kestä käyttöä eikä pesua. Tuntuu mukavalta hetken aikaa, mutta kuluu nopeasti.
Onko av-mammoilla oma vastineensa automiesten teboilin baarille jossa hoetaan menneen maailman mutuiluja faktoina?
Minulla on nyt ollut kuusi vuotta päivittäisessä käytössä viiden Black Horse bokserin setti joka on 100% bambuviskoosia. Eivät hiosta, tuntuvat silkkiseltä ihoa, eivät haise ja ne on pesty 60 asteessa joka käytön jälkeen eikä yksikään ole vielä hajonnut tai kulunut puhki.
Laadukkaimmatkin puuvillaiset olisi pitänyt uusia tässä ajassa jo ainakin kerran ellei kaksi
Myös bambusta tehdyt Lyocell-lakanat jotka ovat nähneet, ehheh käyttöä ja pesty viikottain 60 asteessa sekä kuivattu rummussa ovat kestäneet nyt tuplasti sen mitä puuvillaiset ja testi jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syytä naisia. Naiset ostavat pikamuotia koska haluavat koko ajan uutta. Miehet arvostavat mukavuutta ja kestävyyttä.
Syytänkin. Ei pitäisi olla niin helkkarin vaatimaton, että tyytyy surkeaan laatuun. Uutta ja mukavaakin voi hankkia, pistää vanhat kiertoon niin ei kaapit täyty. Tai käytettyä ja mukavaa, niin ei käy kukkarolle. Kaiken paskuutus on kasvava ongelma.
Elämä on meni jo.